Közélet

2017.04.04. 07:53

A Magna Mátra felébresztené az alvó óriást

Az a jó bor, amiben benne van az élet íze.

Hliva Éva

Alvó óriás Magyarország második legnagyobb kiterjedésű borvidéke, a mátrai – mondja Benedek Péter, a gyöngyöstarjáni fiatal borász, aki nyolc másik szakemberrel összefogott, hogy felébressze az alvó óriást.

A nemrég alakult Magna Mátra összefogásnak nem kisebb feladatot szántak, mint a Mátrai Borvidék csúcsborát évről évre előállítani. Az egyesületről, a célokról, a borvidék sajátosságairól és a borok szeretetéről Benedek Péterrel, a Magna Mátra egyik alapítójával beszélgettünk. A nyolc alapító pincészet – Benedek Pince, Centurio Szőlőbirtok, H2 Pince, Kékhegy Pince, Levente Szőlőbirtok és Pince, Losonci Pince, Nagygombos Borászat, Szignárovits-Maka Pince – szándéka az, hogy Kárpát-medencei szőlőfajtákkal adjanak önálló karaktert a borvidéknek.

– A mátrai borvidéknek komoly alapjai vannak. Mi azonban, azt szeretnénk elérni – a nyugati borvidékekhez hasonlóan –, hogy meglegyen a piramis teteje, ahol csak a kis pincészetek képviseltetik magukat. A Mátrában is olyan értékes és magasan kvalifikált borokat szeretnénk létrehozni, amelyek nem is biztos, hogy minden évjáratban el tudnak készülni. Ez az, ami  hiányzott a borvidékről szerintünk, s egy borvidék akkor tud kiteljesedni, ha megvan a piramis csúcsa is. Ezt pedig a mennyiségi borászatok nem tudják létrehozni.  Ehhez el kell mélyedni a szőlőben, jelen lenni a birtokon, kézzel, szívvel művelni a tőkéket. A Mátrai Borvidék természeti adottságai kiemelkedőek.

Az alapító nyolc pince sem véletlen, tudjuk meg Pétertől. A borvidék legszigorúbb termékleírását hozták létre. Bárki csatlakozhat, aki hasonló nézetek vall.
– Az összefogás részesei hisznek abban, hogy a kitűnő adottságokon felül a Mátrának vannak különleges értékeket felmutató dűlői, ezek karakterének felkutatása és kibontása garantálja a fejlődés lehetőségét a borminőség terén – fejtegeti a borász. – Ez a nyolc pince tudja leghitelesebben képviselni ezt a filozófiát, illetve tudja vállalni a szigorú feltételeket. Mi nyolcan megfelelünk a kritériumoknak, hiszen korábban mindannyian állítottunk elő ilyen borokat.

[caption id="" align="alignleft" width="650"] -A filozófiánk, hogy a természet közelséget, a minimalista szőlészetet és borászatot előtérbe helyező birtokok az értékteremtés mellett, az értékek megőrzését is preferálja. Foto: Czímer Tamás
[/caption]

Péter mutatja is az asztalon lévő palackok közül a saját pincészetének chardonnay-ját.
– A tőkénkénti egy kilogramm hozamkorlátozás, saját élesztővel történő erjesztés alapfeltétel – jegyzi meg –, ezzel is azt akarjuk elérni, hogy a múlt értékeiből építkező kézműves borok szülessenek. Célunk az is, hogy három éven belül bioborokat tudjunk előállítani. Műtrágya nélkül, vegyszermentes termőhelyeket létesíteni.

Az első  Magna bor kékfrankos lesz.
– Szóba került korábban a furmint, a hárslevelű, a sárgamuskotály, az olasz rizling is – közli Péter. – A kékfrankos mellett döntöttünk. Ám a jéghegy csúcsa a kadarka lesz. A mátrai borvidék hagyományos szőlőfajtája a kadarka volt. Ez mára szinte eltűnt, vagy áthelyeződött más borvidékekre. Ezt szeretnénk visszahozni.
Péter bízik abban, hogy a külföldi piac is hamar megismeri a Magna borokat, amiket a tagok közös kóstolás után fogadnak el. Egy-egy pince évjáratonként legfeljebb egy fehér és egy vörös Magna bort készíthet.
– Milyen a jó bor? – érdeklődöm Pétertől, aki gondolkodás nélkül rávágja:
– Amiben benne vannak az élet ízei.
 

Meg kell tanulni a jó bort élvezni

Benedek Péter a negyedik generációs borász a családban. Egyenes út vezetett addig, hogy családi vállalkozásuk komoly kézműves borászkodássá váljon. Az egyetem után egy ösztöndíj révén több külföldi borászatban gyűjtött tapasztalatokat. Járt az Egyesült Államokban, de a francia és az olasz borászkodásba is beleláthatott. Azt mondja, minden országban mástól jó a bor, más a klíma, más a talaj, mástól megy könnyebben az értékesítés, vagy épp az a lényeg, hogy minden a régi, hisz hagyománya van a borászkodásnak. A fogyasztók jobban is értenek a borokhoz. Itthon is meg kell tanítani az embereknek a jó bort élvezni. Nagyon sokat kell kóstolni és nagyon sokat kell ahhoz kommunikálni, hogy az emberek tényleg megtudják, egy adott bornak vajon hol van a helye. Mert Magyarországon sok jó bor van, de sok jó bor közül is tudni kell válogatni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!