Közélet

2017.05.23. 07:49

Milliós vízszámlák okozhatnak pánikot

Az utóbbi időben sokan kaptak horribilis összegű víz-szennyvízszámlákat. Sajnos, nem tévedésről van szó, hanem figyelmetlenségről.

Barta Katalin

Kisebb fajta pánik uralkodik el rajtunk, ha csillagászati összegű közüzemi számla landol a postaládánkban. Az elmúlt időszakban számos megyei háztartásban okozott rémületet a több százezres, esetenként milliós követelés. Sirokban előfordult például, hogy egy idős néni 1 millió 213 271 forintról kapott számlát.

Természetesen azonnal megpróbáltak utánajárni, mi áll a háttérben. Tuza Gábor, a község pogármestere érdeklődésünkre elmondta, sajnos nem tévedésről volt szó. Az Észak-Magyarországi Vízmű Zrt. (ÉRV Zrt.) szakemberei megállapították, hogy a rendszer meghibásodása miatt több mint ezer köbméter víz folyt el az ideiglenesen nem használt ingatlan területén. Nem árt tudni, hogy a vízóra utáni fogyasztás, elfolyás ilyen esetekben az ingatlantulajdonost terheli.

A község vezetője az ügy kapcsán felhívást tett közzé a helyi önkormányzati újságban. Ennek lényege, hogy az elöregedett, régi, vagy alig használt vízrendszerek egyre gyakrabban hibásodnak meg. A bajt viszonylag egyszerűen, odafigyeléssel meg lehet(ne) előzni. Nincs más teendőnk, minthogy rendszeresen ellenőrizzük vízóráinkat. Amennyiben az órában lévő kis kerék forog, vagy mozog, az épületben pedig minden csap zárva van, az automata sem megy, akkor valószínű, hogy valahol csőtörés, szivárgás van. Ilyen esetekben haladéktalanul hívjunk szakembert, aki elhárítja a bajt.

Ugyanez vonatkozik az elektromos mérőórára is. A fenti konkrét esetben – tudomásunk szerint – igyekezett méltányosan eljárni a cég, a díjat mérsékelték, majd részletfizetésben állapodtak meg a fogyasztóval. 
Mivel a történetet rendkívül tanulságosnak tartottuk, megkerestük az Észak-Magyarországi Vízmű Zrt. műszaki igazgatóját, Molnár Attilát is, adjanak bővebb tájékoztatást arról, hogy a hosszú, kemény tél után hány esetben észleltek ilyen jelenséget a szolgáltatási területükön. Arra is kíváncsiak voltunk, mekkora kár keletkezett ily módon, s hogy mi volt a legmagasabb számla. Azt is megkérdeztük, milyen lehetőségei vannak a pórul járt  fogyasztónak a horribilis díj mérséklésére.

A kérdéseinket elküldtük, válaszokra várunk

Kérdéseinket május 12-én küldtük el az alábbi szöveggel az Észak-Magyarországi Vízmű Zrt-nek: „A siroki önkormányzati újságban figyeltünk fel arra a felhívásra, miszerint érdemes lenne rendszeresen ellenőrizni a vízóráinkat, mivel akár több százezer forintos hátralékunk is keletkezhet  a figyelmetlenségből. Arra kérem, érzékeltessék néhány példával, milyen károkat okozhatunk magunknak és környezetünknek e figyelmetlenséggel. Érdekelne az is, mi volt az ilyen jellegű legnagyobb összegű  kár a társaságnál. Ha már megtörtént a baj, és kiszámlázzák a borsos összeget, mit tehet a tulajdonos? Mivel közös kincsünk a víz, az is érdekelne, hogy hasonló hanyagság miatt egy év alatt kb. milyen mennyiségű víz vész kárba a társaság szolgáltatási területén. ” Határozott ígéretet kaptunk arra is, hogy válaszolnak kérdéseinkre, mivel közérdekről van szó, ám erre egyelőre hiába vártunk. Természetesen amint megkapjuk a tájékoztatást, azonnal közzé tesszük.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!