Hírek

2006.07.06. 08:42

MÁV és Volán egyenrangban

A jövő évtől megszűnik a MÁV és a Volán-társaságok közötti verseny a helyközi személyszállításban. A kisebb településekre ugyanazon a vonalon vagy busz, vagy vonat közlekedik majd.

Beke Károly

Senkinek nem kell órákig várakoznia a csatlakozásra, miután – a kormány tervei szerint – sikerül egymáshoz igazítani a vasúti és a buszmenetrendeket – ígérte a tegnapi kormányszóvivői sajtótájékoztatón Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter. A tervek szerint a kisebb településekre vagy busz, vagy vonat jár majd, ezzel is ésszerűsíteni kívánja a kormány a közlekedést. „A kormány célja, hogy az utasok célszerűségi alapon válasszanak a személyszállítási szolgáltatások között. Mindenhol azt a szolgáltatást kívánja megtartani, amelyikre nagyobb az igény” – hangsúlyozta a gazdasági miniszter. Ezt követően összehangolják a busztársaságok és a MÁV tarifáit is, így az árakban sem fognak egymással versenyezni.

Még az idén 28 mellékvonalon, összesen 942 kilométeres szakaszon megszűnik a vasúti személyszállítás. „Ezek a mellékvonalak jelenleg évente 6,56 milliárd forint veszteséget termelnek a MÁV-nak, a megszüntetésükkel 8,7 százalékkal csökken a vasúttársaság vesztesége – közölte a szakminiszter. A most megszűnő vonalak fejlesztése 207 milliárd forintba került volna a kormánynak.

A MÁV túlméretezett központi adminisztrációját is harminc százalékkal kívánja csökkenteni a kabinet, ezért idén 2500 embert küldenek el. A vasút rendbe tételétől azt várja a miniszter, hogy az eddigi 160 milliárdos állami támogatás 40-50 milliárd forinttal csökkenhet. A kormány arról is döntött, hogy átvállalja az állam a MÁV jövőre lejáró hiteleit. Ez a központi költségvetésnek mintegy 130-150 milliárdos többletkiadást, amivel már számoltak az idei évre tervezett nyolcszázalékos hiánycálnál – közölte a gazdasági miniszter. Most már tény, hogy el kívánják adni a vasúttársaság áruszállítási üzletágát bonyolító a MÁV-Cargot. A befolyó pénzt teljes egészében a vasúttársasági tőkehelyzetének rendezésére fordítják.

Jövőre mindegyik közlekedési társaság közszolgáltatási szerződés alapján látja majd el a feladatát. Az állam konkrétan megfogalmazza majd, milyen szolgáltatásokat vár el a társaságoktól. Az új rendszer bevezetésének előfeltétele, hogy régiók szerint összevonják az autóbusz-társaságokat. Ez még az idén elkezdődik a Nyugat-magyarországi (Győr-Moson-Sopron, Vas és Zala megye) és a Dél-alföldi (Bács-Kiskun, Békés és Csongrád megye) régiókban, a maradék ötben pedig jövőre kerül sor rá. Ahhoz, hogy ezeket a változtatásokat végre lehessen hajtani, a kormány úgy döntött, hogy a MÁV és a Volán-társaságok vagyonkezelői joga az ÁPV Rt.-től a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumhoz kerül át. A Volán-társaságok privatizációja csak azután kerülhet napirendre, hogy az említett összevonások megtörténnek – tette hozzá Kóka János.

A járatok ésszerűsítése mellett 2007 januárjától tervezi a kormány egy új kedvezményrendszer bevezetését, amelynek részletei viszont egyelőre még nem ismertek. Most még csak annyit lehet tudni, hogy egyszerűbb, átláthatóbb és igazságosabb kedvezményrendszer kidolgozását tervezi a minisztérium. Emellett arra akarják kötelezni a társaságokat, hogy valóban csak minőségi szolgáltatásért kérjenek felárat. „Ha például a vasúttársaság felárat kér a gyorsvonatokra, akkor azok a vonatok valóban legyenek gyorsak” – példálózott Kóka. Jövőre a százszázalékos kedvezménnyel utazóknak is jegyet kell majd váltaniuk ingyen vagy jelképes összegért. Erre elsősorban statisztikai okoból van szükség. Ma ugyanis nem tudni pontosan, hányan utaznak a vonatokon. Hosszabb távon elektronikus jegyrendszert kíván bevezetni a minisztérium a vonatokon és a buszokon is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!