Hírek

2004.10.16. 09:18

Utóvédharc a háború előtt

Újabb taxisháború van kialakulóban. A fővárosi személyfuvarozók egyik fele árversenybe kezdett a többiekkel. Ma Budapesten kétszer annyi a taxis, mint Bécsben.

Balaton B.–Kiss G.

Az árak és a túlkínálat miatt feleződnie kell a fuvarozók számának. A nyilvántartott taxisok száma 5500. Ehhez jön még a környékről mintegy 600–800, és távolabbról a saját körzetében megélni képtelen 200–300 fuvarozó. (Bécsben 3200 fedi le a piacot.) Horváth Pál, a Fuvarozók Országos Demokratikus Szövetsége és a Rádió Taxi elnöke szerint ha nem csökken felére a taxisok száma, újabb drosztháborúk lehetnek.
– 1998-ban 1–1,2 millió utast mozgattunk meg havonta, 2000-re ez a szám 800 ezerre csappant. A kiszolgálók létszáma viszont nőtt. Magyarországon ez a piac soha nem fogja szabályozni önmagát.
A szolgáltatási és színvonalversengés helyett nagymértékű árverseny kezdődött. A parlament törvényt készül hozni, hogy az önkormányzatok szabott árakat határozhassanak meg a taxiknak.
– A szakma egyik része a tarifa 60 százalékáért nagy piacot szerzett, míg a többiek jelentős piacvesztést szenvedtek el. Így a másik tábor is belekényszerült az árháborúba. Mindezek mellett havonta 30 ezerrel kevesebben ülnek be autóinkba – mondja Horváth.
A Fővárosi Közgyűlés 240 forintban maximálta a kilométerenkénti fuvardíjat, a fuvarozók zöme jelenleg ennek a feléért dolgozik. Vannak, akik a nagy cégeket – a mintegy ezer kocsival fuvarozó Főtaxi Rt.-t, a 850 taxival járó City Taxi Szövetkezetet, valamint a 750 kocsit foglalkoztató 6×6 Taxi Kft.-t  teszik felelőssé.
A szóban forgó társaságok azonban egymásra is mutogatnak.
– Az árcsökkenési lavinát a Főtaxi indította el, mivel két éve nem emelte a telefonos rendelések 140 forintos, az utcai leintések 160 forintos díját. Ráadásul a cég 100 forintos alapdíja megközelítőleg csak 50–75 százaléka volt a többi társaságénak, így ha életben akartunk maradni, nekünk is lépnünk kellett – mondja Lengyel Sándor, a 6×6 Taxi menedzsere.
A City Taxi tavaly júliusban vezette be kártyarendszerét, melylyel a nagyfogyasztók telefonos rendelés esetén a normál 156 forint helyett 124-et fizetnek kilométerenként. A példa ragadós: márciusban az 525 kocsis Rádió Taxi Kft. több tízezer hűségkártyát osztott szét a fővárosban.
– Ez a vádáradat csupán egy kétségbeesett utóvédharc része. A társaságok vezetői csak rossz üzletpolitikájukat próbálják magyarázni a tagság előtt – véli Dudás Zoltán, a City Taxi elnöke.
A kisebb vállalatok túl későn eszméltek, s lekéstek a céges megrendelésekről, amelyek forgalmunk 80 százalékát adják.

Feketefuvar

Amikor a taxis nem kapcsolja be az órát, s előre kialkudott összegért fuvaroz. A rosszabb eset: megbütyköli az órát, s az átlagos díj többszöröséért szállít. A Fogyasztóvédelmi Felügyelőség folyamatosan ellenőriz. Így minden évben közel száz taxis bukik meg, engedélyüket azonnal visszavonják. A kialkudott ár a távolságtól függ, nem tiszta óránál előfordul, hogy kilométerenként 500 forintot is meghalad.

Egyetlen társaság sem tűri meg parkjában a keleti kocsit vagy az Opel Corsa, illetve a Suzuki Swift méretű kisautót. A cégek nem nézik jó szemmel, ha egy taxis négy-hat évesnél öregebb kocsit vesz.

Tumay György (38): – Óriási káosz uralkodik ezen a területen a fővárosban. A forgalmasabb helyeket egyes társaságok és klikkek kisajátították. A repülőtérre és a pályaudvarokhoz nem engednek oda senkit. Hiába váltottuk ki a drosztengedélyt, ha nem várakozhatunk ott.

Szabó Viktor (51):

– Elfogadhatatlannak tartom azt az új rendeletet, hogy a számlán fel kell tüntetnünk a nevünket és a címünket. Kiszolgáltatjuk magunkat a bűnözőknek. Megtudják, hol lakik a taxis, és amíg dolgozik, kipakolják a lakását. Enélkül is veszélyes a szakma!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!