2023.01.12. 15:40
Pilóta nélküli űrhajó menti a Nemzetközi Űrállomás legénységét
A Roszkozmosz bejelentette, hogy személyzet nélküli Szojuz űrszondával kimenti a Nemzetközi Űrállomás fedélzetén rekedt űrhajósokat. A Roszkozmosz és a NASA tisztviselői nem nevezik vészhelyzeti megoldásnak az eljárást.
Szergej Prokopjev, a Roszkozmosz ûrhajósa
Forrás: MTI/EPA
Fotó: Jurij Kocsetkov
Oroszország egy pilóta nélküli Szojuz MS-23-as űrhajót küld a Nemzetközi Űrállomásra (ISS) február 20-án, hogy visszahozza a Földre az ISS-en tartózkodó két orosz és egy amerikai űrhajóst, miután megállapították, hogy az ott dokkoló, megsérült Szojuz űrszonda nem tudja biztonságosan visszavinni legénységét a Földre.
A múlt hónapban az MS-22-t meteoroid találta el, míg a Nemzetközi Űrállomáson dokkolt. A becsapódás szivárgást okozott, hűtőfolyadékot engedett az űrbe, éppen amikor az orosz űrhajósok rutin űrsétára készültek.
Jelenleg az egyetlen kiút az űrállomásról a Földre egy amerikai SpaceX Crew Dragon űrszonda fedélzetén lehetne, amelyben négy embernek jut hely. A februárban felküldendő Szojuz hozza vissza majd Szergej Prokopjev és Dmitrij Petelin orosz űrhajósokat, valamint Francisco Rubio amerikai űrhajóst.
Az újságírókkal folytatott beszélgetés során a NASA és a Roszkoszmosz illetékesei elmondták, az orosz állami bizottság arra a következtetésre jutott, hogy a hűtőfolyadék elvesztése miatt az űrszonda radiátora már nem tudja önmagában hűteni az űrhajót. Amikor az űrszonda visszatér a Földre, belsejében a hőmérséklet 40 Celsius-fok fölé emelkedhet magas páratartalom mellett – mondta Szergej Krikalev, a Roszkozmosz emberi űrrepülési programjaiért felelős ügyvezető igazgatója.
„A jelenlegi Szojuz legénységgel való leszállásának fő problémája a hőmérséklet lenne, mert elveszítettük a hőelnyelő képességet” – mondta. „Az űrhajósok szervezete nem viselné a magas hőmérsékletet és a páratartalmat.”
A Szojuz MS-23 tehát február 20-án indul legénység nélkül, de némi rakománnyal. Az állomáson való dokkolás után a legénység egy-két hetet tölt majd azzal, hogy a Szojuz MS-22-ről az MS-23-ra berendezéseket rakodnak át, a Szojuz MS-22-ben pedig olyan tárgyakat tartanak, amelyek visszavihetőek a Földre, és nem érzékenyek a túlmelegedésre. A Szojuz MS-22 ezután lecsatlakozik, és automatizált módban próbál visszaszállni Kazahsztánba.
Joel Montalbano, a NASA ISS programmenedzsere elmondta, hogy a NASA felülvizsgálja a közelgő küldetések ütemtervét, beleértve a februárban induló Crew-6 Crew Dragon küldetést is, tekintettel az orosz tervek változására. Azt mondta, hogy „pár hétbe” telhet, amíg az ügynökség eldönti, hogyan változhat ez a menetrend, de hozzátette, a Crew-6 legénysége nem változik.
Krikalev és Montalbano azt mondta, megvizsgálják a lehetőségeket, hogy mit tegyenek, ha vészhelyzet miatt ki kell evakuálni az ISS-t, mielőtt a Szojuz MS-23 megérkezne. Ez magában foglalhatja a Szojuz legénység egy vagy több tagjának a repülését az ISS-hez dokkolt Crew Dragon űrrepülőgépen.
Krikalev szerint a vizsgálat megállapította, hogy a sérülést nagy valószínűséggel egy mikrometeoroid okozta, amely körülbelül hét kilométer/másodperc sebességgel ütközött az űrhajónak. Bár a jelek szerint nem tervezési hiba okozta a problémát, a technikusok elővigyázatosságból „kétszer, háromszor ellenőrizték” a Szojuz MS-23 radiátorát. „Nincs okunk aggodalomra a következő Szojuzzal kapcsolatban."
A mérnökök kizárták, hogy meg lehessen javítani a Szojuz MS-22-t az űrben, mivel a sérülést űrsétával nehezen érnék el és a radiátor hűtőfolyadékkal való feltöltése, valamint a rés javítása kockázatos lenne az űrhajósoknak.
Krikalev és Montalbano elmondták, hogy rendszeres kapcsolatban álltak az ISS legénységével, hogy tájékoztassák őket a helyzetről, valamint hogy Prokopjev, Petelin és Rubio jó egészségnek örvend.
Digitália
- Félnek a mesterséges intelligencia Nobel-díjat kapott atyjai, hogy a munkájuk túl messzire visz
- Egyre több 20-as, 30-as és 40-es éveiben járó ember lesz rákos
- A bolygóvédelmi műhold „szemeit” a Budapesti Műszaki Egyetemen kalibrálták
- Hatvan évvel későbbi önmagunkkal beszélgethetünk egy új fejlesztés segítségével
- A használt termékek online piacán tarol a Facebook