Hírek

2006.12.07. 18:03

Amputáció vagy reform?

A tervezett vonalak felén szünetel februártól a személyforgalom. A kormány az utazási kedvezményeket is megnyirbálja.

Vég Márton

Tegnap lehullott a lepel a kormány közlekedési koncepciójáról, amelynek lényege, hogy megszüntetik a vasúti és autóbuszvonalak párhuzamosságát és egységesítik a tarifarendszert. „Regionális egyeztetések után 14 MÁV mellékvonal átmeneti megszüntetéséről döntöttünk, ez összesen 474 kilométer hosszú szakaszt jelent” – jelentette be Kóka János.

A gazdasági és közlekedési miniszter hozzátette, hogy további öt vonal üzemeltetését – ahol már évek óta vonatpótló buszok jártak – a Volánok veszik át. Mindez azonban csak a közlekedési-csomag egyik felét jelenti, hiszen 14 vonal sorsáról még további elemzések – utasszám, áruszállítás, helyettesíthetőség – után döntenek.

„A felülvizsgált és megszüntetett vonalak egyikén sem haladta meg a húsz főt vonatonként az átlagos utasszám” – érvelt a költségvetési szempontból is indokoltnak nevezett intézkedések mellett a tárcavezető. A reform végrehajtásának határidejét február végében jelölte meg Kóka János, tehát tavasszal már nem lehet vonattal eljutni Pápáról Környére, vagy Kazincbarcikáról Rudabányára.

A tarifarendszer átalakítása több ütemben történik majd, ami magyarul annyit jelent, hogy a jegyek nemcsak januárban, hanem májusban is drágulni fognak. A hivatalos magyarázat szerint erre a mostani igazságtalanságok felszámolása érdekében van szükség, mert a MÁV és a Volán jegyárait csak így lehet előbb közelíteni egymáshoz, majd teljesen egységesíteni. Tehát januártól a buszjegy 6 százalékkal, míg a vonatjegy 16 százalékkal kerül majd többe, amit négy hónap eltelte után további 4, illetve 17 százalékos emelés követ. A teljes körű utasregisztráció 2008-tól valósul meg az elektronikus jegyrendszer bevezetésével.

„A kedvezményrendszer átalakítását egyrészt a költségvetési terhek mérséklése, másrészt az indokolatlanul adott kedvezmények megszüntetése indokolta. A MÁV-nál csak minden ötödik utas vett teljes áru jegyet” – mondta Kóka János. A liberális miniszter hozzátette, hogy a végső megoldást amúgy a vasúttársaság privatizációja jelentené.

A nyugdíjasok megnyugodhatnak, hiszen a 65 éven felüliek májustól is ingyen utazhatnak, csakúgy, mint a 6 évesnél fiatalabbak. Rosszul járnak azonban a 6-14 év közötti gyerekek és a középiskolás diákok, hiszen az eddigi 67,5 százalékos kedvezményük félárúra csökken. Szintén csak az 50 százalékát fizetni majd az állam a nappali tagozatos egyetemisták, főiskolások iskola és lakóhely közötti utazásának, egyéb célzatú – Balatoni nyár – zötykölődésük finanszírozásához viszont egy fillérrel sem járul hozzá.

Minden eddigi kedvezményüket elbukták viszont a levelezős, illetve estis hallgatók, valamint az EU parlamenti képviselők. A szociális intézményben lakók, hallássérültek, illetve a súlyos fogyatékkal élők 90 százalékos engedményt kaptak. „Megéri majd bérletet venni, hiszen 22 helyett 18 menetjegy árával lesz egyenértékű” – hangsúlyozta a miniszter.

A Fidesz szerint azonban a közlekedési reform nem a minőséget javítja, hanem egyszerűen amputálja a vasutat. „A nemzeti vasút működése nem gazdaságossági kérdés. A négy év alatti 40 milliárd forintos megtakarítás nem oldja meg a problémákat” – szögezte le Fónagy János. Az ellenzéki képviselő szerint a vidéken élő mintegy nyolcmillió ember számára a mindennapi biztonságot jelenti a vasút, ezért inkább fejleszteni kellene azt.


Megszüntetett vonalak:
Pápa-Környe  86 kilométer
Pápa-Csorna 37 kilométer
Zalabér-Zalaszentgrót 6 kilométer
Lepsény-Hajmáskér 31 kilométer
Sellye-Villány 58 kilométer
Diósjenő-Romhány 18 kilométer
Kisternye-Kál-kápolna 55 kilométer
Mezőcsát-Nyékládháza 17 kilométer
Kazincbarcika-Rudabánya 15 kilométer
Nyíradony-Nagykálló 23 kilométer
Békés-Murony 8 kilométer
Kunszentmiklós-Dunapataj 50 kilométer
Fülöpszállás-Kecskemét 39 kilométer
Kiskőrös-Kalocsa 31 kilométer

Még megfontolják:
Almásfüzitő-Esztergom 38 kilométer
Veszprém-Veszprémvarsány 45 kilométer
Körmend-Zalalövő 23 kilométer
Rédics-Zalaegerszeg 49 kilométer
Somogyszob-Balatonszetgyörgy 57 kilométer
Godisa-Komló 19 kilométer
Balassagyarmat-Ipolytarnóc 41 kilométer
Szilvásvárad-Putnok 34 kilométer
Abaújszálló-Hidasnémeti 30 kilométer
Mezőhegyes-Battonya 18 kilométer
Kisszénás-Kondoros 6 kilométer
Vésztő-Körösnagyharsány 32 kilométer
Makó-Hódmezővásárhely 34 kilométer
Szentes-Orosháza 40 kilométer

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!