Gasztronómia

2009.02.26. 17:16

Változatos fogások hús nélkül

Megkezdődött a húsvétot megelőző negyven napos böjt. A szokást betartók a következő hetekben csak húsmentes fogásokat fogyaszthatnak.

Árvay N. Tivadar

[caption id="" align="alignleft" width="269"] Paradicsomos zöldségek burgonya gyűrűben Fotók: Kiskegyed Konyhája
[/caption]A torkos csütörtök után megkezdődött a húsvétig tartó negyven napos böjt. Akik komolyan tartják a szokást, azok a következő hetekben naponta csak egyszer esznek, de zsírt, és húst nem fogyasztanak. Az étrendjük kenyérből, és növényi ételekből áll. Ma már kevesen veszik ennyire szigorúan a negyven napos koplalást, de a húsmentes étrendhez sokan ragaszkodnak.

A változatosságról a böjt idején sem kell lemondani. Tésztából és zöldségekből tartalmas fogásokat lehet készíteni, amelyek a pikáns ízesítésnek köszönhetően a húsos ételeket is jól helyettesítik. Ráadásul a böjtölésnek már a legenyhébb változata is egészséges. Jótékony hatása a tavaszi nagytakarításhoz hasonlít: méregtelenít, kitisztul, megújul a szervezet, és néhány felesleges kilótól is megszabadulhat, aki úgy érzi, hogy erre van szüksége. Az alábbi fogásokkal azért nem árt az óvatosság, mert bár húsmentesek, kalóriatartalmuk azért viszonylag magas.

Vajastésztában sült gombaragu

Hozzávalók 6 darabhoz: 1 cs. leveles tészta, 15 dkg hagyma, 10–10 dkg paprika, paradicsom, rókagomba és vargánya, 20–25 szem magozott fekete olívabogyó, só, őrölt fehérbors, 1 tk. finomra vágott rozmaring, 1 ek. finomra vágott petrezselyem, olaj, 1 tojássárgája a kenéshez, liszt a tészta nyújtásához

Elkészítés:
1. Tisztítsa meg és vágja közepes kockákra a zöldségeket és a gombát.
2. Fonnyassza meg forró olajon a hagymát. Tegye rá a gombákat, a paprikát, a zöldfűszereket és pirítsa 5–6 percig. Fűszerezze, és párolja még 5–6 percen át. Keverje bele a felkockázott paradicsomot és a félbevagdosott olívabogyót. Vegye le a tűzről.
3. Nyújtsa ki 2–3 milliméter vastagra a tésztát. Béleljen ki vele egy 24 centiméteres porcelán tortaformát. Szurkálja meg és tegye 5 percre 200 C-fokosra előmelegített sütőbe. A sütőből kivéve öntse bele a ragut és a visszamaradt tésztával fedje be. Kenje meg tojással és 180 fokon süsse 25–30 percig. Amikor szép piros vegye ki, és 10 perc pihentetés után szeletelve tálalja.
Elkészítési idő: 70 perc
1 adag: 424 kcal

Rakott póré és cukkíni

Hozzávalók 4 adaghoz: 40 dkg póré, 20 dkg cukkíni, 20 dkg színes paprika, 10 dkg reszelt sajt, 4 tojássárgája, 3 dl tejszín, 3 dkg vaj, só, őrölt fehérbors, őrölt szerecsendió

Elkészítés:
1. Tisztítsa meg a zöldségeket. Vágja a pórét elnyújtott karikákra, a cukkínit, a paprikát pedig karikákra.
2. Kenjen ki vajjal egy hőálló edényt. Kicsit egymásra helyezve sorban rakja le benne a zöldségeket. Keverje össze a tejszínt a tojássárgájával, a sóval, a fűszerekkel és a reszelt sajttal. A keveréket ossza el a zöldségeken, majd a tetejére morzsolja rá a megmaradt vajat.
3. Előmelegített sütőben 180–200 fokon süsse pirosra negyed óra alatt. Frissen tálalja.
Elkészítési idő: 45 perc
1 adag: 452 kcal

Paradicsomos zöldségek burgonya gyűrűben

Hozzávalók 4 adaghoz: 60 dkg burgonya, 3 tojás, só, őrölt fehérbors és szerecsendió
A raguhoz: 5 dkg póréhagyma, 10–10 dkg színes paprika, cukkíni, zöldbab, gomba, 20 dkg paradicsom, 0,5 dl olaj, 1 dl paradicsomlé, 1 kk. oregano, só, őrölt fehérbors

Elkészítés:
1. Főzze meg héjastól a burgonyát sós vízben. Amikor megfőtt, tisztítsa meg és törje át. Tisztítsa meg a többi zöldséget: a pórét, a cukkínit, a paprikát vágja kockákra, a gombát cikkekre. Távolítsa el a paradicsomok héját, és kockázza fel a szemeket.
2. A burgonya gyűrűhöz keverje össze a kihűlt burgonyát a tojások sárgájával, a sóval, a fehérborssal és a szerecsendióval. Habzsákkal nyomjon gyűrűket egy tányérra, és 220–240 fokos sütőben süsse pirosra.
3. A raguhoz futtassa meg olajon a pórét. Tegye rá a cukkínit, a paprikát és a zöldbabot. Rövid ideig párolja, majd adja hozzá a gombát. Fűszerezze, sózza, és amikor a zöldségek roppanósak tegye bele a paradicsomot, és a paradicsomlevet, és forralja össze. A megsült burgonyagyűrűkben tálalja.
Elkészítési idő: 70 perc
1 adag: 344 kcal

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!