2010.11.03. 16:18
Fölszálló ágban a ZF cégek
A válság előtti szintet is meghaladja a ZF Hungária és a ZF Lenksysteme megrendelése, s további bővüléssel számolnak.
Sokat javult az utóbbi egy évben a világgazdasági konjunktúra. A növekedés motorjai elsősorban Kína, India, valamint Brazília és Oroszország, de a megrendelés-állomány növekedését már Európában is érzékelik, mind a kis- és nagy tehergépjárművek, mind az autóbuszok, illetve a felső kategóriás személygépkocsik piacán. A válság előtti időszakhoz képest is több megrendelése van a teljes mértékben exportra termelő két egri ZF leánynak, a ZF Hungária Kft-nek és a ZF Lenksysteme Kft-nek.
A két cég bevételei idén közel 53 százalékkal haladják meg az előző évit (összesen 353 millió euróval kalkulálnak), s visszafogott előrejelzések szerint jövőre újabb tíz százalékos bővülés várható. Ebben az évben már lekötötték termelő kapacitásukat, de a következő év első negyedévében is magas kihasználtsággal működnek majd a gyártósorok.
Mindezeknek köszönhetően 2011. első negyedévéig az idei januárhoz képest több, mint 160-nal bővítik a dolgozói létszámot, amely a két egységben eléri majd az 1240 főt. Elsősorban autószerelő végzettségű sebességváltó-szerelőket, raktárosokat és minőségellenőröket keres a vállalat, de szükség van gépészmérnökökre, minőségirányítási mérnökökre és stratégiai beszerzőkre is.
A legfontosabb a dolgozó
Dr. Ulrich Diller feltette a kérdést: a komoly ember a diplománál kezdődik? Szerinte nem. Úgy véli, mindenkinek olyan foglalkozást kell választania, amelyben jól érzi magát, amelyben a legtöbbet tudja nyújtani. Ha náluk akadémikusok dolgoznának, nem tudnának váltókat gyártani. A fizikai dolgozóknak társadalmi elismertség kell, erre az iskoláknak is rá kell jönniük. A ZF-nek most 46 tanulója van, az elmúlt két évben a végzősök közül 17-et tartottak meg alkalmazottként is. Egy cég akkor sikeres, ha munkatársainak összetétele megfelelő. A legfontosabb tőke a dolgozó, hiszen mindenki megkaphatja ugyanazokat a gépeket, a siker kulcsa azonban a munkatársaknál van. Ugyanolyan szükség van náluk is a jó kertészekre, a takarítókra, mint a mérnökökre és a menedzsmentre.
Az egri telephely alkalmas arra is, hogy a munkatársak nemzetközi karriert építsenek, hiszen fejlesztőként és képzőként brazil és kínai egységekkel is szoros kapcsolatban vannak. A válság idején költségoptimalizálás érdekében elvégzett átszervezések azonban megmaradnak. További megtakarítások is szükségesek, hiszen a konkurencia, például Kína, egyre erősebb.
– A ZF ebben a régióban a konjunktúra motorjának számít. A megrendelések felfutása beszállítóinkra is nagy terhet ró, hiszen tartaniuk kellene a növekedés ütemét. Az ő foglalkoztatás-bővítésük várhatóan még ettől is nagyobb lesz, körülbelül a duplája a miénknek – jelentette ki mai sajtótájékoztatóján dr. Ulrich Diller elnök-vezérigazgató. Hozzátette, nem akarják átvenni a bankok szerepét, mert nem az ő feladatuk, de kifogásolja, hogy a nagy cégek mögött álló középvállalkozások, amelyek jelentős szerepet játszanak a gazdaságban, nem kapnak hitelt.
A gazdasági krach előtt a pénzintézetek felelőtlenül adták devizában a hiteleiket, a rizikót az ügyfelekre hárítva. Most viszont kockázatosnak minősítik a vállalkozásokat és dupla biztosítékot követelnek tőlük. A vezető kifejtette, kész koncepciót tárt a bankok elé, meglátja, lesz-e fogadókészség a részükről. A ZF cégek az alkatrészek felét magyar vállalkozásoktól szerzik be, amelyek közül több is csődbe ment. A legjobb, mindig precízen, kiváló minőséget szállító parnereiknek azonban próbálnak segíteni.