Gazdaság

2013.05.16. 06:13

Jövőre jönnek a régiós buszok

Idén egyesülnek Heves, Nógrád és Jász-Nagykun-Szolnok megye volánjai, csökkentik a kiadásokat és a párhuzamosságokat.

Tóth Balázs

Tavaly novemberben jött létre szolnoki központtal a Középkelet-Magyarországi Közlekedési Központ Zrt. Az öt Volán társaságot (Jászkun, Agria, Mátra, Hatvani, Nógrád) integráló holding 2014. január elsejével veszi át három megye autóbusz közlekedését. Az átszervezés folyamatáról Úti Csaba vezérigazgató tartott előadást a Közlekedéstudományi Egyesület (KTE) Heves Megyei Szervezetének Közlekedési Klubjában.

– A mostani Volánok év végéig őrzik meg önállóságukat, majd feladataikat a régiós társaságok veszik át. Az átszervezésnek elsősorban költségcsökkentési okai vannak, s megszűnnek a most még jelenlévő párhuzamosságok. Remélhetőleg az utasok annyit éreznek majd belőle, hogy a cégszerkezet átalakulása után jobb minőségű szolgáltatást kapnak – fogalmazott Úti Csaba, aki a Hatvani Volán vezérigazgatói székéből került a régiós cég élére. Hozzátette, most az átalakulás kellős közepén tartanak.

Az integrációnál figyelembe kell venni, hogy alföldi és hegyvidéki területeket is el kell látni. Az öt társaság a géppark állapota alapján az országban a középmezőnyben van, s nagyjából egyforma szervezettel rendelkezik. Hogy miért nem a statisztikai régió szerint jött létre az új társaság? Budapesten és Pest megyében a Volánbusz szolgáltat majd, s egy régióba szervezték azokat a megyéket, amelyekből jelentős a forgalom a főváros irányába. Így lett egy egység a Dunántúlon a Vértes Volán és az Alba Volán területéből, illetve Budapesttől Keletre Jász-Nagykun-Szolnokból, Hevesből és Nógrádból. Borsodból kevesebb járat indul Budapestre.

Úti Csaba kifejtette, nagyok a területi különbségek. Jász-Nagykun-Szolnokban 401 ezer ember él 78 településen, jellemzően városokban. Itt több helyen van helyi tömegközlekedés is, s nyolc, állandó szolgálattal rendelkező pályaudvart kell fenntartani. Hevesben 311 ezer ember 121 településen él, négy pályaudvar van, s a Volánok három városban üzemeltetnek helyi járatokat. Nógrádban 216 ezer embert, 128 települést kell ellátni, öt pályaudvar üzemel és három városban van helyi buszjárat.

Az új központ közel 9 milliárd forintos saját tőkével, 2140 dolgozóval és 817 autóbusszal gazdálkodhat majd, nettó árbevétele az öt Volán tavalyi adatai alapján 24,8 milliárd forint körül alakul évente. A buszok átlagéletkora 12 év, amely abból is adódik, hogy három éve nem volt pénz beszerzésre. Mivel az utak több helyen rosszak, öreg gépjárművekkel nem lehet rajtuk közlekedni.

– Az elmúlt időszakban meghozott intézkedések közé tartozik, hogy a korábbi vezérigazgatókat szakmai vonalon foglalkoztatjuk tovább. Felmértük az informatikai rendszereket, három társaságnál azonos platformot, kettőnél különbözőt használnak, ezt egységesíteni kell.

Közösek az anyagbeszerzések, a nagy volumenűeket a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. és a Volánbusz közreműködésével, a helyi feladatokhoz kapcsolódót szakterületi szakmacsoporttal valósítjuk meg. Számviteli és kontrolling munkacsoportot hoztunk létre az adminisztráció egységesítésére, megtörtént a leltár és megterveztük a szükséges létszámot, megtakarítást. Végstádiumban vannak az önkormányzatokkal kötendő 2013-as szerződések. Mivel a helyi közlekedés vesztesége magával ránthatja az egész Volánt, ezért az csak akkor működhet, ha eredményes. Mivel az állam nem támogatja, az önkormányzatoknak kell a költségeket kigazdálkodniuk – mondta el Úti Csaba.

Közelebb kell hozni egymáshoz a béreket

Úti Csaba szerint az átalakulást követően a társaság munkaerő-összetétele kedvező lesz, hiszen a buszvezetők a létszámból 61, a műszaki szakemberek 12 százalékot tesznek ki. A bruttó átlagkereset 180-219 ezer forint között alakul az egyes Volánoknál. Ezt próbálják közelebb hozni egymáshoz, ez lesz a legnehezebb feladat a vezérigazgató szerint. Ezen kívül számíthatnak további juttatásokra is a dolgozók, amellyel az átlagnál jobbnak számítanak a fizetések. Buszvezetőnek csak érvényes jogosítvány birtokában lehet bekerülni, vagy úgy, ha ők állást ígérnek, s a munkaügyi központ állja a képzés költségét.

A következő időszak feladatai közé tartozik az üzleti tervek és feladatterv kidolgozása, a cégapportálás befejezése, a végleges szervezeti felépítés kialakítása, a feladatkörök felülvizsgálata, egységesítése, a létszám meghatározása. Átvilágítják a humán területet, a kollektív szerződéseket, a cafetéria-rendszert, az érdekképviseleteket, a különböző juttatásokat. Jövőre már közös lesz a számviteli, könyvelési rendszer.

Gyöngyösön, Egerben kell új buszpályaudvar

Bár legfőképpen új járművekre volna szükség (jövőre 300 buszt kaphatnak a Volán vállalatok az állami Rábától), léteznek tervek az infrastruktúra fejlesztésére is. Gyöngyösön elkészültek a tervek az új pályaudvarra, de csak 2014-ben pályáznak majd az intermodális csomópont kialakítására. Eger hasonló pályázata tartalék listára került, talán a következő uniós költségvetési ciklusban nyer. Jász-Nagykun-Szolnok megye jól áll, köszönhetően az elnyert régiós pályázati forrásoknak, a nyolcból hat állomást újítottak föl az elmúlt években. Nógrádban Bátonyterenyén tervezik új autóbusz állomás építését.

Felülvizsgálják a szerződéseket, partnerségeket, egységes szervezeti és működési szabályzatot, arculattervet készítenek. Megkeresik és mindenhol bevezetik a legjobb módszereket. Fontos a folyószámla hitelek megszerzése, alsó hangon 3,5 milliárd forintra lesz szükség, anélkül nem lesz összevonás. A dolgozói részvényeket átalakítják és megvásárolják. Hosszabb folyamat lesz a különböző szakhatósági engedélyek, vizsgajogok, minőségbiztosítási tanúsítványok beszerzése, a két ünnep között pedig megtörténik majd a nyomtatványok, bélyegzők, forgalmi engedélyek cseréje, a leltározás és az irattárazás.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!