Hallgassa élőben!
Fotó: Móricz-Sabján Simon / Világgazdaság

Itt vannak a Budapest Airport visszavásárlásának részletei

Magas rangú források a VG-nek részletesen bemutatták a Budapest Airport visszavásárlásának háttérfolyamatát. A magyar fél vételi szándéka végérvényes, még karácsony előtt szerződni akar. A konzorciumnak az állam mellett a Mol és az Indotek csoport a tagja, de ha úgy alakul, a kormány készen áll a százszázalékos tulajdonszerzésre. A legutóbb kínált 4,44 milliárd eurós árra szinte biztos, hogy rábólint a külföldi eladói kör.

Előállhat olyan helyzet, hogy a Budapest Airport Zrt. visszavásárlására összeállt hazai konzorciumból kiszállnak a magánbefektetők, de a magyar kormány ebben az esetben is meg fogja venni a repteret – erről az ügyletet a legmagasabb szinten ismerő befolyásos forrás beszélt a VG-nek. Kiemelte, hogy az Orbán-kabinet ebben a végletekig eltökélt, és ha a tárgyalások soron következő fázisában nem derül fény drasztikus negatív körülményre a társaságra nézve, nem képzelhető el olyan szcenárió, hogy a magyar kormány kifaroljon az üzletből.

„Nem repülőteret akarnak venni általánosságban, hanem ezt a repülőteret akarják megvenni, mert a felfogásuk szerint tarthatatlan, hogy az ország teljes mértékben kiszolgáltatott legyen a nemzeti repülőterét illetően külföldi szereplőknek.”

A kormány fő kritikája, hogy a budapesti repteret kizárólag befektetésként kezelik, stratégiai megközelítés nélkül.

„Ha hoz pénzt, jó, ha nem hoz, rossz, ha pedig nem eleget hoz, mindent elkövetnek azért, hogy eleget hozzon.”

A költségeket leszorították, az alkalmazott árakat viszont felsrófolták, ami azt eredményezte, hogy az egy utasműveletre eső díj a régióban Ferihegyen a legmagasabb. „Ezzel párhuzamosan pedig a reptéri infrastruktúra egy vidéki lepukkant vasútállomáséra emlékeztet.”

Egyedül is megy

A VG.hu forrása kategorikusan kizárta annak a lehetőségét, hogy a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető vállalat kizárólag magánbefektetőkhöz kerüljön. Ha a kormány nem vállal szerepet a tranzakcióban, akkor a piaci érdekeltségek is elállnak. Megerősítette, hogy

a magyar államon kívül az Indotek csoport és a Mol alkotja a konzorciumot.

Vagy ebben a felállásban szerzik vissza a ferihegyi infrastruktúrát, vagy az állami fél egymaga. Hangsúlyozta, hogy további magánszereplők bevonására a projektben nincs lehetőség, „már így is bonyolult az akvizíció menedzselése”. Ha az Indotek és a Mol benne marad a konzorciumban, a kormány meg fog egyezni velük a tulajdonosi arányokról.

Az már most biztos, hogy a magyar államnak minimum 51 százalékos részesedése lesz, de a végső szám ennél jóval magasabb lehet. Annak van realitása, hogy az állami részhez képest a piaci jóval elmarad majd.

A kormánynak viszont az is belefér, hogy önállóan szerezzen százszázalékos tulajdont.

A Mol és az Indotek szerepvállalását az előbbinél alapvetően az uniós versenyjogi szabályok nehezítik, az utóbbinál pedig a befektetés várható hozama. Az állam ehhez a kérdéshez jóval megengedőbben viszonyul, hiszen a megtérülést nemcsak a reptéri tevékenységre alapozza, hanem az úgynevezett social return on investment (a befektetés társadalmi megtérülése) hatásra és a turizmusra is.

Nem jó, de nem is tragikus

Az első befektetői csapat tavaly kereste meg a jelenlegi tulajdonosi kört azzal a kérdéssel, hogy kívánja-e értékesíteni a budapesti repteret. A Budapest Airport legnagyobb részvényese 55,44 százalékkal a német AviAlliance GmbH, amely lényegében egy kanadai nyugdíjalapot képvisel, a Malton Investment PTE szingapúri tőkealap 23,33, a Caisse de dépot et placement du Québec (ugyancsak kanadai nyugdíjalap) pedig 21,23 százalékban érdekelt. A konzorcium a magyar mellett nemzetközi partnereket is tömörített, de ebben is már benne volt a magyar állam, a Mol és az Indotek. A megkeresést azonnal kiszivárogtatták a Bloomberg amerikai hátterű médiavállalatnak, az alapos gyanú szerint maguk a tulajdonosok.

Üzletelni sokféleképpen lehet, így is, noha előzetes megállapodás volt arról, hogy hírzárlat van a kapcsolatfelvételről

– jegyezte meg a VG forrása. Időközben változott a konzorcium összetétele, a kormány pedig az idén májusban Palkovics László innovációs és technológiai miniszter személyében kormánybiztost nevezett ki a Budapest Airport többségi állami tulajdonba való megszerzésének előkészítése feladatával.

A tárgyalások a tárcavezető vezetésével zajlottak (és zajlanak), majd az állam, az Indotek és a Mol konzorciuma néhány hónappal ezelőtt egy úgynevezett non-binding offer, tehát nem kötelező érvényű ajánlatot tett 4 milliárd euróról szólóan. Ez az összeg az enterprise value-ra, tehát a társaság teljes értékére vonatkozott, amely tartalmazta a budapesti repülőtér mintegy 1,4 milliárd eurós hitelállományát, amelynek a szerkezeti átalakítása nem kis falatnak ígérkezik (javarészt külföldi pénzintézetek konstrukcióiról van szó). Mindenesetre ezt a nemzetközi tulajdonosok alacsonynak, de mindenképpen alkalmas tárgyalási alapnak értékelték. Az informátor ezzel összefüggésben rámutatott: valótlanok voltak azok a sajtóbeszámolók, amelyek szerint a magyar fél ajánlata komolytalan volt, amit éppen az cáfol, hogy az egyeztetések nem megszakadtak, hanem elmélyültek.

Van az a pénz

A cég részvényesei további részletes, de még nem a due diligence, a konkrét átvilágításkor megnyíló adatszobából származó adatokat bocsátottak rendelkezésre a Budapest Airportról a konzorciumnak, amely ennek alapján – világviszonylatban is meghatározó nemzetközi szakértői bázisra támaszkodva (lásd Csak a Deutsche Bank állta a sarat című keretes írásunkat) – az enterprise value értékét magasabbra taksálta. A második, a közelmúltban benyújtott non-binding offer már 4,44 milliárd euróról szólt. (Vagyis a Bloomberg által a napokban közölt 4 milliárd eurós ajánlat több szempontból is pontatlan: egyrészt nem a friss, hanem egy hónapokkal korábbi ár, másrészt az aktuális összeg ennél 11 százalékkal magasabb.)

Úgy tűnik, közelebb került egymáshoz az eladói és a vevői oldal. Ha a külföldi tulajdonosok figyelemebe vesznek minden szempontot, az az érzésem, hogy ezen az árszinten valós az eladási szándékuk. Ez lehet az az összeg, amelyben meg fognak tudni állapodni a dolgok jelen állása szerint

– kommentálta a fejleményeket.

Minél előbb

A tárgyalások a „cölöpök leverésének” fázisában tartanak, a felek most konstruálják a végleges adásvételi szerződést. Az egyeztetések napi szintűek. Két kikötést mindkét oldal deklarált: a szerződéskötésnek még karácsony előtt, de mindenképpen az idén be kell következnie, a lezárásnak, tehát a kifizetésnek a végső határideje pedig jövő március 31. „Arról lehet spekulálni, hogy a jelenlegi tulajdonosoknak miért kulcskérdés egy mihamarabbi zárás, a magyar konzorcium egyszerűen csak nem szeretné tovább húzni. Minél gyorsabban el akarják varrni a szálakat, és elfelejtenék ezt a társaságot, amellyel nincsenek további terveik.”

Jelezte, hogy jövő tavasz végéig lebonyolítható a finanszírozási háttér megteremtése a magyar állam és partnerei részéről. A szeptember közepén az állam által felvett mintegy 5 milliárd dollárnyi devizahitel egy 1,5 milliárd dolláros elemét például a reptér vételi díjába forgatják bele. Értékelik, hogy a magyar bankokat hogyan lehet bevonni a finanszírozásba, de nyilvánvalóan az állam meghatározó szerepet visz a fedezet biztosításában, amit szokásos módon javarészt kötvénykibocsátással old meg. A VG a kormányzatra vonatkozó állítások kapcsán kereste a kabinetet és az Innovációs és Technológiai Minisztériumot is. Érdeklődésükre az utóbbi annyit közölt, hogy folyamatban lévő tárgyalásról nem kíván nyilatkozni.

Csak a Deutsche Bank állta a sarat

Egészen addig, amíg a tárgyalások nem érnek el a Budapest Airport átvilágításának szintjéig, a magyar befektetői csoportnak nem áll rendelkezésére minden szükséges adat a tranzakcióhoz. Ezért a konzorcium globális piacvezető tanácsadó és szakértői cégeket kért fel, hogy elemzéseikkel segítsék az előzetes kalkulációkat. Információink szerint számos szereplővel folytak erről tárgyalások, de a zömük – így például a Citibank is – a reptér külföldi tulajdonosainak pressziójára elzárkózott a megbízatástól. Végül egyedül a Deutsche Bank vállalta a feladatot, amely első körben az EBITDA 15–24 közötti szorzója alapján 4,2–5,2 milliárd euró közé tette a Budapest Airport értékét. A felső határt utóbb 4,7 milliárd euróra mérsékelte. A tulajdonosi oldal a Covid-pályát is figyelembe vevő árszintje 5 milliárd euró körül alakult.

Dosszié
A Mindmegette karácsonyi ajánlata
Sós vendégváró finomságok

Hozzászólások

A Mindmegette karácsonyi ajánlata
A tökéletes kókusztekercs receptje
advent
Orbán Viktor: köszönöm, Ani! (videó)
DK-s vezetés / 1 órája
Oltóponton dolgozó bérlőt lakoltatnak ki Niedermüller Péterék
Baloldalról támadják a DK-s polgármester által vezetett önkormányzatot, amiért a járvány idején felmondták egy kórházi dolgozó bérleti szerződését.
Gyász
"Váratlanul ért halálod, Búcsú nélkül mentél el, Aludd szép örök álmod, Soha nem felejtünk el." Köszönetet mondunk mindazoknak, akik TÓTH BÉLÁNÉ sz. Pócs Anna temetésén részt vettek és fájdalmunkban osztoztak. A gyászoló család
Emlékezzünk JÓNÁS ILONÁRA aki sajnos 15 éve itt hagyott minket: Én azért most is itt vagyok veletek! Lélekben, egy másik dimenzióban. Januárban, esőben, hóban, fagyban. Nem látom síró szemeitek, hulló könnyeitek. Higgyétek el, nekem sem könnyebb! Nem láthatom csillogó szemetek, Mint mikor még itt voltam veletek. Nem érezhetem kezetek melegét, Mint beteg ágyamnál, mikor még, Foghattuk egymás kezét. – Nehéz. Nehéz a kezem – leteszem. Nehéz a szemem – lecsukom. Megyek az úton, de ne sirassatok. Földi életemből csak ennyi jutott. Isten, minden embernek kimérte, Kinek hol a kezdete, és hol a vége.” a család
Mély megrendüléssel, fájó szívvel tudatjuk mindazokkal, akik ismerték és szerették, hogy felejthetetlen, drága Édesanyánk, Mamink MURÁNYI TAMÁSNÉ született Bárczi Anna életének 80. évében csendesen eltávozott közülünk. Búcsúztatása az egri Hatvani temetőben 2021. december 2-án 12 órakor lesz. A gyászoló család
Mély fájdalommal tudatjuk, hogy DANCZ PÁL az Eger-Mátravidéki Borgazdasági Kombinát (Egervin) nyugalmazott vezérigazgatója, Eger város díszpolgára 2021. november 22-én, életének 100. évében elhunyt. Búcsúztatását szűk családi körben tartjuk. Szélesebb körben a későbbiekben tervezünk megemlékezést. Emlékét örökre megőrizzük. A gyászoló család
Mély fájdalommal és megrendüléssel tudatjuk mindazokkal, akik ismerték és szerették, hogy ÖZV. KÓNYA PÁLNÉ 2021. október 20. napján, életének 80. évében, rövid ideig tartó súlyos betegség következtében elhunyt. Felejthetetlen szerettünk hamvait, 2021. december 3-án 14.30 órai kezdettel tartandó gyászszertartáson helyezzük végső nyugalomra, az Egri Kisasszony temetőben. Gyászoljak: szerető lánya, unokái, testvére, veje rokonai és ismerősei. Emléked szívünkben őrizzük. Nyugodj Békében!
Mély megrendüléssel, fájó szívvel tudatjuk, hogy a felejthetetlen feleség, drága édesanya, nagymama és rokon TROMBITÁS GYÖRGYNÉ hosszú szenvedés után, életének 69. évében 2021. november 19-én elhunyt. Temetése az egri Hatvani temetőben 2021. november 29-én 15:00 órakor lesz, előtte gyászmise 14:30-kor. Gyászoló férje, gyermeke, menye és unokái.
Fájó szívvel tudatjuk mindazokkal, akik iskerték és szerették, hogy a férj, édesapa, nagypapa VARGA LÁSZLÓ tarnaleleszi lakos és a siroki Fémművek volt dolgozója 2021. november 18-án 66. évében elhunyt. Temetése 2021. november 27-én 13.30-kor a tarnaleleszi temetőben lesz, előtte 13.00 órakor engesztelő gyászmisét tartunk. Gyászoló család
Mély fájdalommal tudatjuk, hogy szeretett Édesanyánk, Nagymamánk PINTÉR GÁBORNÉ sz. Pifkó Mária életének 88. évében elhunyt. Temetése a parádi temetőben 2021. november 29-én 14.30-kor lesz. Gyermekei és a gyászoló család
Mély fájdalommal tudatjuk mindazokkal, akik ismerték és szerették, hogy KÁLI BÉLA életének 73. életévében örök álomra hajtotta fejét. Hamvasztás utáni búcsúztatása a markazi templomban lesz 2021. november 27-én 10 órakor. Búcsúztatás 1 szál virággal. A gyászoló család
Fájó szívvel tudatjuk mindazokkal, akik ismerték és szerették, hogy KÓS LAJOS hosszan tartó betegségben, megtört testtel és lélekkel 84. éves korában eltávozott közülünk. 2021. november 25-én 14.30 órakor az ostorosi temetőben kísérjük utolsó útjára. Gyászoló lánya és unokája
Mély fájdalommal tudatjuk, hogy szerettünk, SUSZTER ISTVÁNNÉ szül. Hossó Rozália életének 76. évében hazatért a Mennyei Atyához. Búcsúztatása november 26-án 14 órakor lesz a Hevesaranyosi temetőben, azt megelőzően a gyászmise 13.30-kor kezdődik a helyi templomban. Gyászoló szerettei
Mély fájdalommal és megrendüléssel tudatjuk, hogy szeretett mamánk KÁRMÁN ANDRÁSNÉ életének 83. évében rövid, de súlyos betegségben elhunyt. Temetése 2021. november 29-én 12 órakor lesz az egri Donát temetőben. A gyászoló család
Fájó szívvel tudatjuk, hogy TÓTH BÉLÁNÉ sz. Pócs Anna volt Erdőgazdasági dolgozó, életének 80. évében váratlanul elhunyt. Végső búcsút 2021. november 24-én szerdán 13.30-kor veszünk Tőle az egri Hatvani Temetőben. Gyászmise a temetés napján 13.00-kor lesz a temető kápolnájában. Kérjük, kegyeletüket egy szál virággal róják le! Gyászoló fiai, menye, unokái
Köszönjük a kedves rokonoknak, szomszédoknak, ismerősöknek, hogy GÉCZI GYÖRGYNÉ sz. Horváth Gizella temetésén osztoztak fájdalmunkban. A gyászoló család
Fájó szívvel tudatjuk mindazokkal, akik ismerték és szerették, hogy Édesanyánk, szeretett Vera Nagyink, SZÜCS GYULÁNÉ Ragó Verona Mária aki született 1941-ben Erdőtelken és élt Hevesen, röviddel 80-ik születésnapja után, november 17.-én csendesen eltávozott közülünk. Hamvait egy későbbi időpontban helyezzük örök nyugalomra. Gyermekei, Menye és szerető Unokái
Ezúton közöljük MINDAZOKKAL, akik ismerték, tisztelték, szerették, hogy GYÓNI GYULA /1940-2021/ újságíró, lapszerkesztő Egerben váratlanul elhunyt. Halottunk hamvasztása után az egri, Kossuth utcai Barátok Templomában gyászmise keretében 2021. november 30-án (kedd) 14.00-kor búcsúzik szeretett városától. Kérjük a megjelenteket, hogy csak egy szál virággal rójják le tiszteletüket, szeretetüket. Hamvai Gyöngyösön 2021. december 02-án (csütörtök) 14.00-kor az Alsó-Városi temető családi sírjában kerülnek örök nyugovóra. A Gyászoló Család
"Álmodtál egy boldog jövőt, tündérien szépet, de a kegyetlen sors mindent összetépett." Köszönetet mondunk mindazoknak, akik BARTÓK PÉTER tűzoltó dandártábornok búcsúztatásán részt vettek és fájdalmunkban osztoztak. Külön köszönetünket fejezzük ki a Katasztrófavédelem vezetőinek és valamennyi munkatársának drága halottunk temetése megható és méltóságteljes lebonyolításáért. A gyászoló család
Mély fájdalommal tudatjuk, hogy Drága Édesapa, Nagyapa, Rokon, DOMOSZLAI LÁSZLÓ életének 80. évében 2021.november 09-én elhunyt. Temetése a nagyúti temetőben 2021. november 20-án 14.00 órakor lesz, római katolikus szertartás szerint. Temetés előtt engesztelő szentmise a káli templomban 13.00-kor. Gyászoló család
Az emberszeretet önzetlen példája, Vig Zoltán és felesége Flórián Ildikó, akik férjemnek Réti Árpád színművésznek síremléket állítottak, amiről nem tudtam! Isten áldja őket! Eger, 2021. november 15. Albu Erzsébet
Mély fájdalommal tudatjuk mindazokkal akik ismerték és szerették, hogy BALÁZS-BALLAGÓ ERZSÉBET életének 70. évében elhunyt. Temetése az egri Hatvani temetőben 2021. november 19-én, 09.30 órakor lesz. Gyászoló család
különleges show lesz / 1 órája
Ghost-koncert lesz jövő tavasszal Budapesten (videó)
Koronavírus / 1 órája
A fertőzött várandósoknál nagyobb a kockázata a halvaszületésnek
egyre gömbölyűbb / 2 órája
Hatalmasat nőtt Rúzsa Magdi hasa, már nem látja a lábfejét
trauma / 2 órája
Lánya halálsikolyai kísértik az édesanyát: telefon rögzítette a támadást
szívszorító részletek / 2 órája
Megrázó őszinteséggel beszél édesanyja elvesztéséről Rubint Réka: láttam a szemében, hogy búcsúzik
hagyományaink / 2 órája
Ma van advent első vasárnapja