publikus a határozat

2020.01.23. 10:18

Több mint négymilliárd forintba kerülhet a BKV-nak a főváros döntése

A Fővárosi Közgyűlés által az elsők között meghozott határozat miatt érvénytelenítették a budapesti közlekedési vállalat közbeszerzési eljárását.

Budapest, 2013. februr 13. Egy takart a Dek tri mozglpcsk burkolatt tiszttja zrs utn 2013. februr 13-n. A Budapesti Kzlekedsi Kzpont (BKK) s a Budapesti Kzlekedsi Vllalat (BKV) megkezdte a 3-as metr snjeinek cserjt. MTI Fot: Mth Zoltn

Forrás: MTI

Fotó: Máthé Zoltán

Havi 142 millió forintot, vagyis évente több mint 1,7 milliárd forintot ajánlott a Budapesti Közlekedési Zrt.-nek (BKV) a francia hátterű JCDecaux Hungary Zrt. (JCD) a járműágazathoz, illetve a tömegközlekedési infrastruktúrához tartozó reklámfelületek hasznosítási jogáért – derítette ki korábban a Világgazdaság a birtokában lévő dokumentumból, amelyet a BKV november 7-én a vonatkozó tender lezárásáról készített.

A koncessziós díj hiába háromszorosa a 2018-ban ebből a tevékenységből befolyó összegnek, és

hiába hétszerese a JCD által jelenleg fizetett bérleti díjnak, a közbeszerzést az illetékes döntőbizottság eredménytelennek nyilvánította, majd lezárta.

A cég ajánlata érvényes volt, sőt

kifejezetten magas pontszámot kapott a bírálat során, a BKV azonban egy Karácsony Gergely főpolgármester által benyújtott, a Fővárosi Közgyűlés által november 5-én elfogadott javaslatra hivatkozva a győztes kihirdetése helyett megtagadta a szerződéskötést.

A szóban forgó közgyűlési határozat megtiltotta a fővárosi cégeknek az egy évnél hosszabb időre szóló, a tulajdonukban, használatukban vagy vagyonkezelésükben lévő reklámfelületek hasznosítására vonatkozó megállapodások aláírását. Márpedig a BKV négy plusz opcionálisan további négy évre szervezte volna ki a reklámhelyek értékesítését, így – mint értékelték – a fejlemények nyomán képtelenné vált a koncessziós eljárás teljesítésére.

Mivel a tendert a BKV a Budapesti Közlekedési Központ Zrt.-vel még 2016 januárjában írta ki, minimum kérdéses, hogy bőven a 2019. augusztus 9-i ajánlattételi határidő lejárta után megalkotott fővárosi határozatra hivatkozva visszaléphetett-e a társaság.

Ráadásul ezzel a Világgazdaság számítása szerint

évente több mint egymilliárd forint bevételkiesése keletkezett a vállalatnak, a négyéves időszakra vonatkoztatva tehát több mint négymilliárd forint.

A BKV adatszolgáltatásából az derül ki, hogy a közlekedési eszközök és a köztéri reklámhelyek reklámcélú hasznosításából tavaly összesen 531 millió forint folyt be, az idén májusig pedig 256 millió. Ugyanez 2017-ben még 563 millió, 2016-ban pedig 629 millió forint volt.

A trendből az látszik, hogy a BKV évről évre kevesebb pénzhez jut a hirdetési felületei után, de a JCD még a legjobb évnek mondható 2016-hoz képest is 2,7-szeres pénzt fizetett volna a társaságnak, ha nem érvénytelenítik a közbeszerzést. Úgy tudjuk, havonta 55,3 millió forintért adja ki a reklámhelyeit a vállalat, ezt a nagyságrendet a Világgazdaság megkeresésére megerősítette a BKV.

A JCD 142 millió forintos havi koncessziós díja ennél két és félszer magasabb lett volna.

A BKV kasszájában a béremelésekre sincs pénz, ezért különösen érthetetlen, hogy a főváros miért hagyja veszni ezt a forrást

- írja a lap.

Pláne, hogy a BKV tulajdonát képező hirdetési felületek jelentős értéket képviselnek:

12,5 ezer négyzetméter reklámhelyről van szó, ehhez adódnak hozzá a mintegy 1500 autóbuszon, 200 trolin, 630 villamoson és 450 metrókocsin kialakított promóciós platformok.

Ez a mennyiség korábbi becslések szerint Budapest és az agglomeráció köztéri hirdetési piacán az összes reklámlehetőség 10 százalékát teszi ki.

A francia multi mellett egyébként a Publimont Kft. is nyújtott be ajánlatot a Hungaroplakát Kft.-vel, de azt a BKV érvénytelennek minősítette a szakmai alkalmassági feltételek igazolásának elmulasztása miatt.

A BKV összegzésében az szerepel, hogy a befejezetlen eljárást követően új közbeszerzést írnak ki. Addig viszont marad a mostani felállás, és a reklámfeladatokat továbbra is az eddigi külsős partnerek végzik változatlan feltételekkel.

A BKV két céggel áll bérleti szerződéses jogviszonyban:

  • a metrójárművek teljes belső felületét a Promix Zrt. hasznosítja,
  • ezenkívül minden más hirdetési platformot a Peron Reklám Kft. kezel 1999 óta.
  • Mindkét megállapodás határozatlan idejű, 150, illetve 90 napos felmondással. A Peron Reklámnak lehetősége van további alvállalkozók bevonására. A járművek külső felületein futó kampányokat a Publimont, a belső felületekét a JCDecaux koordinálta eddig.

    A témában a Világgazdaság megkereste a BKV-t és az érintett társaságokat is. Az előbbi lényegében megismételte válaszában a lap által megszerzett dokumentumban szereplő magyarázatot a pályázat ered­mény­telenítéséről.

    A JCD által javasolt havidíjra nem tért ki, csupán annyit közölt, hogy a beérkező ajánlatokban nagyobb összeg szerepelt a mostani 50 milliós tételnél. Azt is jelezte, hogy az eljárás eredménytelenné nyilvánítása miatt az érvényes ajánlatot benyújtó JCD részére az általa nyújtott ajánlati biztosítékot a törvényi határidőn belül vissza kellett utalni, egyéb fizetési kötelezettsége viszont nem keletkezett a BKV-nak.

    Borítókép: Egy takarító a budapesti Deák téri mozgólépcsők burkolatát tisztítja zárás után 2013. február 13-án

    Ezek is érdekelhetik

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

    Rovatunkból ajánljuk

    További hírek a témában