2025.05.31. 09:00
Emlékeznek még ezekre a különleges Ikarus járművekre?
Kereken 130 éve alapították az első – és egyetlen jelentős – magyar buszgyár elődvállalatát Uhry Imre Kovács- és Kocsigyártó Üzeme néven. A kis családi vállalkozás már a két világháború között járműfelépítmények igazi sokaságát kínálta, sőt 1939-től a változatos beceneveken (koporsó, harcsa) ismert MÁVAG buszok is a Hungária körúti, majd mátyásföldi cégnél készültek. A Magyar Nemzet most bemutatja a mozgó ABC, a biztonsági prototípus, a hotelbusz és a többi rendhagyó Ikarus történetét.

Több típust is átalakítottak, ez a farmotoros-laprugós 266-os
Forrás: Fortepan
Az Uhri család később külföldre távozni kényszerült, az államosított autó- és repülőgyárát pedig összevonták az Ikarus Gép- és Fémáru Rt.-vel. Utána a buszgyártás fokozatosan – a KGST feladatmegosztását követve – a Magyar Népköztársaság gazdaságának egyik húzóágazatává vált, termékei itthon és külföldön milliókat mobilizáltak – eleveníti fel az Ikarus történetét a lap.

Forrás: Wikipedia Commons
Hallatlan sikereket ért el a moduláris elv szerint épített, a funkcionalitást esztétikummal ötvöző, több mint 250 ezer példányban eladott 200-as sorozat, amelynek megmaradt példányai ma az Ikarus többi típusával együtt a nosztalgiázók kedvencei.
Heves vitákat gerjesztett a budapesti gyár 2000-es és a székesfehérvári egység 2003-as bezárása,
akárcsak a márkanév későbbi sorsa, mindenesetre kis szériában napjainkban is készülnek elektromos Ikarus városi buszok. A Magyar Nemzet összeállításában a legendás cég tíz modelljét mutatják be, ám nem azokat, amelyek ezrével járták az utakat, éppen ellenkezőleg: rövid életű vagy kevés – akár egyetlen példányban – készített Ikarusok következnek, melyek közös vonása a különlegesség.
A top 10-es listán szereplő járművek fotóiért kattintson ide!