2024.11.20. 16:23
Elképesztő: a mozdonyvezető csak 8 perccel a baleset után vette észre, hogy kisiklott a vonat
Több mint egymilliárd forint kárt okozott az a vonatbaleset, aminek most zárult le a vizsgálata. Megdöbbentő, ami kiderült.
Az elmúlt évek legnagyobb vonatbalesete volt ez
Forrás: haon.hu
Nem hibázott a mozdonyvezető, de későn észlelte a bajt, és nem egyből jelentette, hogy 9 kocsi siklott ki, több pedig felborult 2023 májusában Téglás közelében - írja a haon.hu.
A több mint egymilliárd forint kárt okozó vonatbalesetet egy túlmelegedett csapágy okozta
– derül ki az Építési és Közlekedési Minisztérium Közlekedésbiztonsági Szervezete (KBSZ) által közzétett zárójelentésről, melyben részletesen leírják, hogyan történhetett meg az, hogy 2023. május 7-én Hajdúhadház és Újfehértó között kisiklott a vonat, és kiderül az is, van-e felelőse a vonatbalesetnek. Az esemény leírásánál taglalják, hogy 2023. május 7-én Eperjeske-Átrakóról Hegyeshalomba közlekedő, két mozdonnyal továbbított 47370-1 sz. tehervonat 9 kocsija Újfehértó és Hajdúhadház állomások között a 2470. szelvényben kisiklott, több kocsi felborult, illetve ráborult a másik vágányra. A vizsgálat alapján a 20. kocsi 2L csapágya – pontosabban be nem határolható hiba miatt – túlmelegedett, hőnfutottá vált, majd olyan mértékben megsérült, hogy a tengelycsap eltört. Ennek következtében a csapágyház leesett, ez vezetett a súlyos vasúti balesethez.
A vonat a kisiklás előtt 36 km-rel áthaladt egy hőnfutásjelző berendezésen, amely veszélyesen magas hőmérsékletűnek mérte a csapágyat, azonban beállításaiból adódóan még éppen megfelelőnek számító hőmérsékleti értéket jelenített meg.
A vonatot ezután megfigyelő személyzet nem látott csapágyhibára utaló jelenséget. Mivel a csapágy hibáját pontosan behatárolni az elvégeztetett részletes anyagvizsgálat ellenére sem sikerült, a hőnfutásjelző berendezés beállítását pedig a vasúti pályahálózat működtetője időközben módosította, a vizsgálóbizottság biztonsági ajánlás kiadását nem látta indokoltnak – írják a jelentésben.
A mozdonyvezető eleinte észre sem vette, hogy kisiklott a vonat
A vizsgálat feltárta, hogy a KBSZ ügyeletére az esetet 2023. május 7-én, 10:50-kor (a bekövetkezés után 20 perccel) jelentette a MÁV Zrt. rendkívüli helyzeteket kezelő irányítója. Mint kiderült, egy közeli tanyáról lakossági bejelentést kapott a Katasztrófavédelem, miszerint vasúti baleset történt. A mozdonyvezető eleinte nem észlelte a kisiklást, csak a vonalfeszültség megszűnését (ami a kisiklás és rongálódás következménye volt). A mozdonyvezető a jobb oldali ablakon kitekintve ellenőrizte, hogy a mozdonyok áramszedői a helyükön vannak. A mozdony diagnosztikai kijelzőjén több hibát azonosított, köztük a (távvezérelt) vonómozdonyon súlyos segédüzemi áramirányító hibát, vontatás-tiltást. Ezek alapján arra következtetett, hogy a vonat megállása a mozdonyokkal függ össze, és a második mozdonyon kell a probléma okát tovább keresnie. A területi főüzemirányító a Mentőktől és a Katasztrófavédelemtől közel egyidőben értesült a kisiklásról.
A mozdonyvezető az irányítótól, telefonon tudta meg, hogy valójában kisiklás történt, majd e beszélgetés közben észlelte is a kisiklott kocsikat a visszapillantó tükörben.
Ennek nyomán előzetesen tájékoztatta az irányítót a roncsok helyzetéről, és a másik vágány foglaltságáról is. A vonatforgalmat leállították mindkét vágányon. Az, hogy a mozdonyvezető megállás után még hosszabb ideig nem ismerte fel, hogy kisiklás történt, más helyzetben, sűrűbb vonatforgalom mellett már ütközéses baleset veszélyét is növeli – áll a jelentésben.
Azt, hogy kinek kellett volna észrevenni, hogy a csapágy meghibásodott, ide kattintva lehet elolvasni.
Krimi
- Ekkor hoznak döntést Till Tamás gyilkosának további sorsáról
- A Lakatos Márk-féle pedofilbotrány kerítőjét vehették őrizetbe
- Elfogták F. Jánost, az ügyészség szerint nem évült el a Till Tamás-gyilkosság
- Till Tamás gyilkosa 16 évesen már tudta, mit tesz – állítja a klinikai szakpszichológus
- A család ügyvédje szerint szexuális indítéka lehetett Till Tamás gyilkosának