2020.11.14. 07:00
Megsínylik a járványt a használtautó-kereskedések, mérhetően csökkent az eladás
Közel negyedével esett vissza az új, 17 százalékkal a használt autók importja a DataHouse adatai szerint a múlt év első tíz hónapjához képest. Idén 110 ezer 264 használt kocsi került be az országba. Annak jártunk utána, hogy a vidéki kereskedésekben mérhető-e a kereslet visszaesése.
A használtautó-kereskedésekből eltűntek a nézelődők, aki betér, akar is kocsit venni Képünk illusztráció Fotó: Mirkó István, MW
Fotó: Mirkó István
Szabó Ferenc egri olvasónk egy használtautó-kereskedés szomszédságában lakik. Szerinte szemmel láthatóan megcsappant a kocsik iránt érdeklődők száma. Őt ez annyiban érdekli, hogy épp készült kocsit cserélni. Az eddig használt Toyotáját így biztosan a tervezett ár alatt tudja majd csak eladni.
– Még az is lehet, hogy megtartom addig, amíg ismét felfut a piac. Tavasszal keresettebbek a személygépkocsik, mint a tél közeledtével – mondta a középkorú férfi.
Farkas Tamás, egy kápolnai cég kereskedelmi vezetője a Heol kérdésére alátámasztotta az olvasói észrevételt. Szerinte is mérhető a visszaesés a használtautó-piacon. Ennek oka lehet, hogy a vírus második hulláma idején az emberek már nem szeretnék túlzott kiadásokba verni magukat.
– Érzékelik, hogy a vírus létezik – jelentette ki. – Mindenkinek lehet már vagy halottja vagy betege a rokonai, ismerősei között. Ezért a használt autó értékesítése még nehezebbé vált. Megfigyelhető hogy a látogatók drasztikusan megfogyatkoztak. A csak nézelődőként a kereskedésbe betérők eltűntek. Aki jön, az valóban venni is akar kocsit.
Szerinte mindez együttesen azt jelenti, hogy a tényleges eladás is mérhetően csökkent. Szeptember végétől, október elejétől jelentősebb a visszaesés. Ezzel szemben a nyár elfogadható volt. A másik tapasztalatuk, hogy a hitellel történő vásárlások nagyon ritkák. Nincs már olyan ügyfélkör, amelyik befizetné a húsz-harminc százalék önrészt és vállalná a hiteltörlesztést.
– Aki autót vesz, az azonnal készpénzzel teszi – tette hozzá Farkas Tamás. – A drágább, az ötmillió forint feletti árú járműveket egyáltalán nem keresik. Kettő, két és fél millió forintig veszik a kocsikat, akik megtehetik. A szegényebb, egyszerűbb igénnyel jelentkező emberek munkába járáshoz pár százezer forintos négykerekűt szeretnének vásárolni.
A szakember elmondta azt is, hogy a beszámított autóik, amelyek többnyire kis értékűek, azonnal elfogynak. A vevőt az érdekli, hogy működjön a kocsi, ha rövid időre is, de legyen meg a műszaki vizsgája.
– Vannak még a jó vételek – folytatta a kereskedő. – Az ide sorolható gépkocsik szintén gyorsan elkelnek. Ez alatt értem, hogy jó állapotú, elfogadható ár-érték aránnyal bíró járgányokat könnyebb értékesíteni. Ebben a kereslethiányos helyzetben olykor a kereskedő még kisebb alkuba is belemegy.