bűnügyek

2021.01.09. 08:01

A biztonságos vásárlásra hívják fel a figyelmet Heves megye rendőrei

A Heves Megyei Rendőr-főkapitányság tanácsaival könnyen elkerülhető, hogy csalás áldozatává váljunk.

Heol

Forrás: Police.hu

Az internetes csalások legjellemzőbb elkövetési módja, hogy nem létező árut próbálnak a vevőnek eladni, majd eltűnnek a kapott, interneten átutalt előleggel, vagy akár a teljes összeggel együtt – hívja fel a figyelmet Szabó Boglárka rendőrségi sajtóreferens. Mint azt kiemelte: gyakran gyanútlan internetes vásárlókat csapnak be azzal, hogy nem a megrendelt áru, vagy nem olyan minőségű áru érkezik meg, mint amit megvásárolni szerettek volna. Azonban olyan esetek is előfordulnak, amikor egyáltalán nem érkezik meg a kívánt termék.

A közelmúltban történt néhány eset

Szabó Boglárka tájékoztatása szerint volt olyan eset, hogy egy hatvani lakos számítógépes játékot rendelt egy internetes oldalon 65 ezer forint értékben. A vételárat elutalta, de a vásárolt termék azóta sem érkezett meg.

Egy másik esetben egy mobilházat rendelt a vevő, aki a vételár egy részét szintén előre elutalta. A termék azóta sem érkezett meg, az eladó azóta elérhetetlenné vált.

A sajtóreferens felhívja a figyelmet arra, ha nem akarunk hasonló helyzetbe kerülni, lehetőség szerint személyesen fizessük ki, illetve vegyük át a megvásárolt terméket. Ha ez nagy távolság miatt nem megoldható, vásároljunk olyan oldalakról, ahol utánanézhetünk az eladónak vagy ellenőrizhetjük megbízhatóságát.

Nem mindenki használja csaló szándékkal az internetet, azonban fő az óvatosság és biztonság, ezért az alábbiakra hívják fel a figyelmet:

  • A feltűnően nagy árengedmény mindig gyanús.
  • Győződjünk meg róla, hogy a weboldal biztonságos, az URL előtt szerepel a https:// kitétel vagy egy zöld lakat, mellette a biztonságos szó kifejezés. Ugyanakkor, ha ez megvan, még akkor sem vagyunk feltétlenül biztonságban.
  • Nézzünk utána az oldal értékelésének! A közösségi oldalakon érdemes rákeresni a webáruházra, a lelkendező, pozitív kommentek túlsúlya és a kevés eladási tranzakció intő jel.
  • A fogyasztóvédelem felhívja a figyelmet arra is, hogy gyanús, ha a fizetési feltételek között csupán előre fizetési lehetőséget biztosít egy webáruház, vagy nem kellő részletességgel tájékoztatja a vásárlókat a szállítás részleteiről.
  • Érdemes leellenőrizni a webáruházat a scamadviser.com oldalon, ahol elég csak beírni a weboldal címét, és kiderül, hogy megbízható portálról van-e szó, vagy érkezett-e már panasz.
  • Nagy értékű megrendelést ne adjunk le olyan oldalon, amivel nincs tapasztalatunk! Egy számunkra új webáruházból kis összegért rendeljünk először!
  • Győződjünk meg róla, hogy azon az oldalon vagyunk, ahonnan eredetileg vásárolni szerettünk volna. Nézzük meg az URL-t, ha tudjuk, mi a webáruház neve, gyanakodhatunk, ha ettől eltér az URL.
  • Vásárlás előtt olvassuk el az Általános Szerződési Feltételeket (ÁSZF).
  • Az online piacterek, aukciós oldalak, internetes szolgáltatók nem vállalnak felelősséget a közzétett ajánlatok tartalmáért, ezt fontos észben tartani.
  • Garanciát jelenthet, ha van a webáruháznak fizikai üzlete, amit a Google segítségével könnyen leellenőrizhetünk, hogy az adott címen valóban az adott üzlet működik-e. A magyar nyelvű ügyfélszolgálat szintén biztosítékot jelent.
  • Ha úgy látjuk, minden óvintézkedése ellenére becsaptak, megkárosítottak, tegyünk feljelentést a lakhely szerinti illetékes rendőrkapitányságon, de bejelentést tehetünk személyesen is bármely rendőri szervnél vagy telefonon, a 112-es segélyhívószámon.

    Ezek is érdekelhetik

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

    Rovatunkból ajánljuk

    További hírek a témában