visszatekintő

2021.10.26. 14:00

Hat halálos áldozatot követelt a tragikus vasúti baleset Atkár és Csány között

Huszonkilenc évvel ezelőtt történt a drámai baleset Gyöngyös közelében.

HEOL

Hideg, ködös idő volt 1992. január 7-én. A hó ugyan az előző napokban már olvadni kezdett, de újra nulla fok alá süllyedt a hőmérséklet, így a fagyott hólé síkossá tette az utakat. Délután a Hatvani Volán Gyöngyös-Hatvan között közlekedő autóbusza a jeges úton becsúszott az Atkár és Hort-Csány közötti vasúti átjáróba – idézte fel a 29 évvel ezelőtt történteket a minap az Origo.hu.

Mint felidézték, a sofőr megpróbált kitolatni a vasúti sínekről, de ekkor érkezett Vámosgyörk felől egy tehervonat, és elgázolta a buszt, ami kettészakadt. A tehervonat cukorrépát szállított, az első kocsija kisiklott, és keresztbe fordult a pályán. Mindössze négy-öt perc telt el, amikor szemből érkezett a Sopron-Miskolc gyorsvonat, amely 118 kilométer/óra sebességgel belerohant a keresztbe fordult teherkocsiba. A gyorsvonat több kocsija kisiklott, és a mozdonya az oldalára fordult. A balesetben hatan meghaltak és tizenegyen megsérültek – mindannyian a buszon utaztak. A tragédiában az autóbusz vezetője is meghalt.

A Heves Megyei Hírlap január 9-én azt írta, hogy azonosították a halálos áldozatokat és a szakértők előtt nagyjából kirajzolódott, mi történhetett pontosan.

„Szinte bizonyos, hogy a busz vezetője figyelmen kívül hagyta a fénysorompó piros jelzését, de erről már csak a túlélő utasok számolhattak be, a sofőr ugyanis közvetlenül azután, hogy kórházba vitték, meghalt.”

Az autóbuszt még a helyszínen megvizsgálták, hogy nem volt-e műszaki hibája. Nem is engedték megbontani, elszállítani a baleset helyszínéről addig, amíg a vizsgálat le nem zárult. Az ütközés során a jegykezelési adatok megsemmisültek, így pontosan nem is lehetett tudni közvetlenül a baleset után, hogy hányan utaztak a buszon.

A Heves Megyei Hírlap 1992. január 9-én címlapon számolt be a tragédiáról

A Hírlap megkeresésére Kopasz Árpád akkori megyei rendőrségi főkapitány helyettes a tragédia után arról számolt be, hogy az átjáróban működött a fénysorompó, amikor a tehervonat arra haladt. A szerelvény vezetője rádión azonnal jelentette az ütközést, s engedélyt kért arra, hogy elhagyja a vonatot és segítséget nyújthasson a mentéshez. Eközben a MÁV Miskolci Igazgatóságának ügyeletéről rádión keresztül kétségbeesetten próbálták megállítani a közeledő gyorsvonatot, de a 120 kilométeres utazósebesség, a hosszú fékezési táv és a rossz látási viszonyok miatt nem sikerült elkerülni az újabb kisiklást. A gyorsvonat először a tehervagonokról a pályára zuhant cukorrépatorlaszba rohant bele, aztán a keresztbe fordult teherkocsiba.

A főkapitány helyettes szavai szerint szerencse volt a szerencsétlenségben, hogy a gyorsvonat mozdonya rögtön leszakadt a szerelvényről, és az „elárvult„ tíz személyvagon önműködő fékje azonnal rászorult a kerekekre. Ha ez nem történt volna meg, valószínűleg a vonaton is többen megsérültek volna.

Lapunk cikkéből kiderült az is, hogy a súlyos karambol után az osztályra 11 ambuláns került, akik közül később ötöt hazaengedtek. Súlyos állapotban volt viszont hat sérült, akik agyrázkódást, különböző töréseket és belső sérülést szenvedtek.

A karambol miatt a baleset másnapjáig szünetelt a teljes vasúti forgalom az érintett szakaszon. A balesetben elhunytak emléke előtt tisztelegve Csányon később emlékművet állítottak, amelyet 2017-ben, a baleset 25 éves évfordulójára fel is újítottak.

Ezek is érdekelhetik