Közúti balesetek

2023.05.12. 11:28

Jön a rendőri szigor: megszűnt a gyorshajtók iránti engedékenység

Sz. Z.

Sajnos 2023-ban is több halálos baleset volt Hevesben

Forrás: Ládi László/Heves Megyei Hírlap

Szigorították jogszabállyal hazánkban a sebességhatárok átlépését május elsejétől – közölte az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) a Vezess.hu hírportállal. Az új rendelkezések értelmében ezentúl minden esetben a traffipaxok által megállapított sebesség lesz a mérvadó. Azaz az eddig megszokott gyakorlattól eltérően megszűnik a ráhagyás lehetősége, tehát a gyorshajtók az alacsonyabb sebesség elérése után érték alapján kapnak bírságot. 

sebességtúllépés jogsértése esetén a járművezető nem számíthat türelmi hiba­határra, hanem az ügykezelő rendszer a ténylegesen mért sebesség alapján állapítja meg a közigazgatási bírság összegét. Idén május 1-jéig a türelmi hibahatár a traffipaxoknál 100 kilométer/órás sebességig 3 kilométer/óra volt, efölött 3 százalékos eltérés volt megengedett. Egy 50-es táblánál nem 50 kilométer/óra, hanem valójában 53 volt a megengedett sebesség. Az autópályán például akár 150-es tempónál sem kaptak büntetést a száguldozók, ha a mérőműszer mondjuk 154 kilométer/órára volt állítva.

Ám ezután „a mérőeszköz által adott érték további korrekció nélkül veendő figyelembe”, s a rendőrség a mérésügyről szóló törvény idevágó fejezetéhez igazodik. A jogalkotók szándéka nyilvánvaló: jelentősen mérsékelni kívánják a közúti közlekedési balesetek számát. A közlekedés­rendészeti kimutatások arról tanúskodnak, hogy évtizedek óta a gyorshajtás vezeti a közúti forgalomban a nemkívánatos események számát országunkban. Ezt követi az elsőbbségi jog meg nem adása, s a figyelmetlen járművezetés. Heves vármegyében is meg­figyelhető mindez a BM Statisztikai Osztályának elmúlt esztendei adatai alapján. Közútjainkon a közlekedésrendészeti hatóságok munkatársai 2022 tizenkét hónapja során összesen 496 balesetet regisztráltak és vizsgáltak. Azok bekövetkezésének okai között magasan az első helyen szerepelt a gyorshajtás, azaz, amikor a járművezetők az adott útszakaszon megengedett sebességhatárt jócskán túllépve haladtak. 

Tavaly 182 alkalommal vontak felelősségre emiatt motorost, autóst. A kötelező elsőbbséget 87 esetben nem adták meg a közlekedők másoknak, a figyelmetlenségből adódott ütközés, kicsúszás 49 ügyben játszott szerepet. A közlekedési ügyekkel foglalkozó szakember, dr. Janklovics Ádám ugyanakkor úgy véli, a szigorítással megnőhet a gyorshajtók száma. Az is gond lehet, hogy a régi autók órája nem feltétlenül olyan pontos, mint a hatósági mérőeszköz. Előfordulhat, hogy a mutató ötvenesen van, mégis büntetést kap a sofőr, mert a traffipax már 51 kilométer/órás sebességet mér... S ugyebár zéró tolerancia érvényes az ittas vezetésen túl ezen a területen is. 

Halálos és súlyos sérüléses balesetek száma Heves vármegyében:

Év

Halálos sérüléses

Súlyos sérüléses

2019

17

18

2020

15

16

2021

22

25

2022

23

26

Forrás: BM Statisztikai Osztály

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában