2025.02.07. 19:58
Égből pottyant 100 ezer forint ígéretével akarták átverni az egri férfit az online csalók
Rengeteg mindent intézünk az interneten. Időpontot kérünk, beszélgetünk, informálódunk és vásárolunk. Az online csalásokkal szemben azonban nem árt felvértezni magunkat.
Az online tér veszélyeiről beszélgetett Dr. Berndt-Iványi Judit, a Heves Vármegyei Rendőr-főkapitányság bűnmegelőzési alosztályának vezetője a rendőrség Facebook-csatornájára feltett videóban. Az online csalásokról szóló beszélgetésben részt vevő két hölgy, az Egri Szív Egyesület két tagja személyes tapasztalatairól számolt be.

Forrás: Gál Gábor/Heol.hu
Dr. Berndt-Iványi Judit A Heol.hu-nak adott podcastjében már beszélt az online csalásokról. Akkor kifejtette, hogy ha szól a vészcsengő, ha gyanakszunk valami miatt, akkor inkább ne vásároljunk. Az erről szóló podcastet itt lehet meghallgatni:
Portálunkon máskor is írtunk már a témáról. Tavaly márciusban Soltész Bálint rendőrségi sajtószóvivő számolt be annak a nőnek az esetéről, akitől másfél millió forintot emeltek el az online csalók. Ez a beszélgetés ebben a cikkünkben található:
Egy másik podcastben pedig arról beszélt a szóvivő, hogy többmillió forinttal károsított meg egy magát amerikai katonának kiadó csaló egy Heves vármegyei 51 éves nőt. Ezzel ebben a cikkünkben foglalkoztunk:
Az online csalások sokfélék lehetnek
Dr. Berndt-Iványi Judit videójában elhangzott, hogy kaptak olyan emailt, amelynek a feladója már gyanús volt, mert visszaélt az egyesület elnökének nevével. Az email-címben volt ugyanakkor némi eltérés. Az emailben az állt, hogy utaljanak át az egyesület nevében bizonyos összeget egy számlaszámra. Mivel az email-cím hibás volt, ezért beszéltek az email feltételezett küldőjével, így egyből kiderült, hogy hamis.
- Egy év múlva mindez megismétlődött, olyan volt, mintha körbe-körbe keringene ez az email - fogalmazott a nő. - Az ember ismeri ezeket az email-címeket és ha valami hibádzik, akkor már az gyanús.
- Ilyen jellegű utasítást nem adunk egymásnak, és nem így működik egy pénzátutalás, ahogy itt kérték. Olyan, mint amikor a Facebook-on megjelenik egy szöveg, ami félig van magyarul, vagy hibás magyarsággal írták, az se normális. Sokszor ismert emberek arcával hirdetnek mindenféle csábító dolgokat, amelyeknek nagyon könnyű bedőlni. De ha mindig ugyanaz az összeg szerepel az alján, az is gyanús - fejtette ki.
A beszélgetésben a hirdetésekről is szó esett.
- Ezek célzott hirdetések, egyszer rákattintottam laptopon, hogy miért dicsérik olyan sokan, aztán észrevettem, hogy a telefonomon állandóan előjön a hirdetés. Befészkelődnek az ember készülékébe, agyába, mindenhol ott vannak - mondta az Egri Szív Egyesület tagja.
A videóban figyelmeztetnek arra is, hogy mielőtt megadjuk az adatainkat, ellenőrizni kell a hirdetés vagy értesítés valódiságát, a feladó email-címét, telefonszámát, a webshop megbízhatóságát.
Az Egri Szív Egyesület egyik tagja megosztotta azt is, hogy a férje olyan emailt kapott, amelyben 100 ezer forintot ígértek neki. Elmondása szerint csodálkoztak, hogy az égből pottyan egy ilyen összeg, de nem tudják, mi lett volna, ha megadják a kért adatokat, köztük a számlaszámot, mert úgy döntöttek, hogy ez adathalászat.
- Csak úgy az ismeretlenből nyilván nem fogok kapni 100 ezer forintot, innentől persze, hogy gyanússá vált - mondta a nő. - Megtanultam, amikor a legutóbb az Agria Parkban volt ilyen kitelepülés, hogy számlaszámot csak akkor szabad megadni, ha konkrétan tudom, hogy ki fog arra ráutalni. És ezt meg is fogadom.
Az említett kitelepülésről ebben a cikkünkben olvashatnak:
Az Egri Szív Egyesület másik tagja elmondta, hogy ruhát szeretett volna vásárolni a neten.
- Úgy emlékeszem, ettől a cégtől korábban is rendeltem, nem volt ismeretlen. Kaptam visszaigazolást, időpontot, hogy nagyjából mikorra érkezik meg. Postán keresztül kértem. Reggel szoktak a kézbesítők jelentkezni, hogy mikorra várhatóak. Mondta az öszeget is, ami néhány száz forinttal eltért attól, amit rendeltem. Olcsóbb volt. Átvettem, de nagy hiba volt, hogy kártyával fizettem. Ilyenkor a visszáru problémás. Kibontáskor láttam, hogy ez teljesen más, mint amit rendeltem. Ormótlan, csúnya, használhatatlan volt. Próbáltam visszazárni, de nem tudtam. A feladó címére akartam küldeni, de ismeretlen volt. Egy telefonszámot találtam, ez egy csomagelosztó központ volt Budapesten. A feladó email-címe és telefonszáma furcsa volt. Úgy voltam vele, lehet külföldről érkezett. Felhívtam, de nem volt előfizető. Az email-címet is próbáltam, de kiírta, hogy nem létezik - mesélte. - A rendőrségen tettem feljelentést, a papucs pedig emlékeztet arra, hogy vigyázzak.
Elhangzott az is, hogy sokan be nem fizetett csekkről kapnak felszólítást.
- Az a rémisztő ebben az egészben, hogy volt, hogy elkezdtem egy rendelést, de visszaléptem, és már fel is hívtak, hogy szóljanak, hogy nem fejeztem be. Honnan tudják ezt? - hangzott el a beszélgetésben.
S hogy hová lehet fordulni, ha valaki online csalás áldozata lesz? A rendőrségen lehet feljelentést tenni, és az Áldozatsegítő Központ is segít abban, mit tehetünk.
A Dr. Bernd-Iványi Judittal és beszélgetőtársaival készített teljes videót itt lehet megtekinteni: