Véda

2025.06.19. 20:46

Szigorít a MÁV: nincs kibúvó, minden szabályszegőt utolér a büntetés!

Kiterjesztik a VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózatot a vasúti átjárókra is – jelentette be a MÁV-csoport vezérigazgatója a Siófok-Szabadifürdő egyik átkelőjénél tartott csütörtöki sajtótájékoztatón. Hegyi Zsolt ezt a vasúti piros jelzés presztízsének csökkenésével indokolta.

2025-ben június 15-ig eddig 26 ún. idegenhibás közúti közlekedési baleset történt vasúti útátjáróban. A 26 balesetből 7 halálos kimenetelű volt, melyben 8 személy vesztette életét, ezen kívül 3 esemény végződött személyi sérüléssel, amiben 3 személy súlyos, 7 személy könnyű sérüléseket szenvedett. Mindegyik útátjárós baleset a KRESZ be nem tartása miatt következett be, minden esetben a gépkocsivezető figyelmetlensége okozta a tragédiákat. A balesetek számának visszaszorítása mindannyiunk közös ügye, amelyhez a közlekedési morál javulása elengedhetetlen. A MÁV-csoport és az ORFK-OBB közös akcióterve alapján Magyarországon először a MÁV vonalán, Siófokon, Szabadifürdőnél lévő vasúti útátjáróban épült ki a VÉDA kamerarendszer – számolt be a fejlesztésekről a MÁV-csoport.

MÁV: a vasúti átjáróknál is lesz Véda
MÁV: a vasúti átjáróknál is lesz Véda
Forrás: MTI/Kovács Attila

A MÁV a szabályszegések visszaszorítása érdekében a rendőrséggel közösen pilot jelleggel VÉDA kamerarendszer telepítését kezdte meg. Az első kamerákat egy frekventált Balaton-parti vasúti átjáróban építették ki, Siófok, Szabadifürdő megállóhely mellett, amely különösen a nyári időszakban jelentős gépjármű- és gyalogosforgalmat bonyolít. A kamerák nemcsak a tilos jelzésen áthaladó járműveket rögzítik, hanem a gyorshajtást, a biztonsági öv használatának elmulasztását és sorompórongálás esetén is bizonyító erejű felvételeket készítenek. Ez jelentősen megkönnyíti a szabálysértők azonosítását és a kártérítési eljárások gyorsítását.

Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója kiemelte: 

16 éve nem történt baleset a vasút hibájából vasúti útátjáróban, de a felelősség közös, így vasúttársaságként is mindent meg kell tenniük annak érdekében, hogy az átkelés biztonságos legyen. Felelősségünk közös és egy közlekedési baleset mindenkinek fáj. Minden vonat elején dolgozik kollégánk, mozdonyvezetők, akik adott esetben édesanyák vagy édesapák is lehetnek, őket is hazavárják. 

Mi azt szeretnénk, ha ilyen esetek nem fordulnának elő, ezért szeretnénk visszaszerezni a sorompó piros jelzésének presztízsét, ezért is dolgozunk közösen a rendőrséggel. A balesetek számának visszaszorítása mindannyiunk közös ügye, amelyhez a közlekedési morál javulása elengedhetetlen. ”

Óberling József rendőr ezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság Rendészeti Főigazgatóság Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője, rendőrségi főtanácsadó, az ORFK-OBB ügyvezető elnöke hozzátette: 

„Elvégeztünk egy országos felmérést, amely során áttekintettük a közlekedési balesetek szempontjából veszélyes, vasúti átjáróval érintett helyszíneket. A MÁV-csoporttal közösen kijelöltünk 50 olyan vasúti kereszteződést, ahol a beavatkozás és az ahhoz kapcsolódó fejlesztés indokolt lehet. 

Elsődlegesen hat vasúti átjárót jelöltünk ki, ahol összesen tíz kamerát telepít a MÁV-csoport, amely a VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózat rendszerében lesz integrálva. Ezeken a helyszíneken a gyorshajtások mellett a vasúti átjáró tilos jelzésére vonatkozó szabályok megszegését is dokumentálni fogja a rendőrség.

Az együttműködés részeként az ORFK-OBB és a MÁV-csoport az idei vasútbiztonsági kampányában az érzékszerveket befolyásoló eszközhasználat veszélyeire fókuszál, amely során forgalmas, veszélyes vasúti átjárók előtt, aszfaltra festett áthúzott telefon, áthúzott fülhallgató piktogramok felfestésével, valamint rajzpályázat útján készített táblák kihelyezésével hívjuk fel a figyelmet a szabályok betartásának fontosságára.

Domina Barnabás, a MÁV Személyszállítási Zrt. mozdonyvezetőjének 22 éves szolgálata során 4 megrázó balesete volt, melyek egész életére rányomták a bélyeget: 

„Fantasztikus hivatásom van, melyet imádok, egyetlen árnyoldala van az emberi figyelmetlenségből bekövetkezett balesetek, illetve az öngyilkos gázolások. 2016-ban gázoltam utoljára, de évekig tartott, amíg ezt fel tudtam dolgozni. Ha valakit elüt a vonat az nem csak személyes, hanem egy családi tragédia is, amit évtizedekig hordoz a család. Balatonparti mozdonyvezetőként mindenkit arra kérek, hogy figyeljen, nézzen körül és tartsa be a KRESZ-t.”

A MÁV összesen 5460 szintbeli útátjárót üzemeltet, melyek közül 1240-et fénysorompó, 1038-at félcsapórúd, 221-et teljes mechanikus sorompó véd, míg 2961 nem biztosított, andráskereszttel jelölt átjáró. A balesetek következményeként nemcsak emberi életek vesznek el, de a vasúti járműállomány is csökken: a megsérült motorvonatokat hosszabb időre ki kell vonni a forgalomból, sőt előfordul, hogy a jármű teljesen üzemképtelenné válik. A balesetek többórás késéseket eredményeznek, melyek naponta akár több ezer utas közlekedését is ellehetetlenítik.

– Az anyagi károk is jelentősek: évente akár több százmilliós lehet. Emellett évente átlagosan 800 félsorompót törnek le a gépjárművezetők. 2024-ben 859 esetet regisztráltunk, idén májusig pedig már 274 alkalommal rongálták meg a berendezéseket – áll a MÁV közleményében.

Mint írtuk, vonattal ütközött egy autó Egerben:

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában