kisnána

2017.10.30. 07:09

Nemhiába érdemelték ki az Örökös Boldog Iskola címet!

A kisnánai iskolában meditálnak a gyerekek, hálafát készítenek, öleléskuponokat adnak egymásnak. Több mint egy éve minden ­héten tartanak boldogságórát.

Hliva Éva

Az óra után vezetett meditációval töltődnek fel a gyerekek Fotó: Czímer Tamás

„Jóó napot kíívánok!” – hangzik kórusban a köszönés, ahogy belépünk a Szent Imre Általános Iskola második osztályosainak tantermébe. A gyerekek épp boldogságórához készülnek. A padok mögött leterített szőnyeg előtt leveszik a cipőjüket és elhelyezkednek a párnákon. Kohajda Melinda, az osztályfőnökük már második éve tartja nekik hetente a boldogságórát.

– Nyújtsa fel a kezét aki szerint ez a pohár félig üres – kéri a tanulókat a tanárnő, miközben a magasba emeli a félig megtöltött vizespoharat. Néhányan nyújtózkodnak, majd ismét jön a kérdés: ki szerint van ez a pohár félig tele? Szinte az összes kéz a magasba lendül. A pedagógus elmagyarázza, mit is jelent az optimizmus. Látszólag értik is a gyerek. Aktívan, lelkesen válaszolnak. Megtudom, minden hónapban más-más a téma. Szeptemberben a hála volt, októberben az optimizmus gyakorlása.

Fotó: Czímer Tamás

– Ebben a hónapban arra buzdítjuk a tanulókat, hogy tegyenek az életükben előforduló rossz dolgok ellen és ne kudarcként éljék meg azokat, hanem formálják át pozitívvá, amikor problémáikat megosztják a társaikkal.

Fotó: Czímer Tamás

Új feladatot kapnak a gyerekek. Kártyákon különböző szavak: megbocsátó, türelmes, nagylelkű. Ilyen hasonló tulajdonságokról beszélgetnek. Az óra végén pedig meditáció következik. Kicsengetnek. A folyosón Simon Noémit, egy hetedikes lányt kérdezek: náluk milyen a boldogságóra?

– Nagyon szeretjük – kezdi – a legfontosabb, amit én megtanultam, az optimizmus és a megbocsátás, azt érzem ezektől több lettem – meséli.

Másodszorra nyűgöznek le a gyerekek ebben az iskolában. Az épületben egy egész falat szenteltek a boldogságprogramnak, fotók, idézetek, oklevelek töltik be a teret. Hálacetliket adnak egymásnak, öleléseket kérnek és kapnak, fela­datuk volt az is, hogy minél több jó cselekedetet tegyenek.

Fotó: Czímar Tamás

– Csaknem 130 diák vesz részt a boldogságórákon – ezt már Szlama Tiborné meséli. Az iskolaigazgató elmondja, az osztályfőnökök foglalkoznak a gyerekekkel leginkább az osztályfőnöki órákon, de ének, rajz, magyar, erkölcstan, etika tárgyaknál is szóba kerülnek a program feladatai. A cél, hogy tudják: a legfőbb az életben, hogy támogatást kapjunk és olyan közösséghez tartozzunk, ahol elfogadnak minket, még ha olykor hibázunk is.

Örökös Boldog Iskola lett

Hazánkon kívül idén ­ősztől további hat ország iskolái (Szlovákia, Románia, Ukrajna, Szerbia, Horvátország, Ausztria) is csatlakoztak a ­magyar szakemberek által megalkotott ­személyiségfejlesztő gyerek­programba. 349 intézmény került Boldog Iskola, Boldog Óvoda és Örökös Boldog Iskola címmel kitüntetésre októberben, köztük a kisnánai is. A boldogságórákat 2014 szeptemberében indította el a Jobb Veled a Világ Alapítvány szervezésében Bagdi Bella, az alapítvány elnöke és prof. dr. ­Bagdy Emőke, a program fővédnöke. Akik csatlakoznak, szakmai segítséget is kapnak, valamit könyveket, segédanyagokat és tematikát is adnak a szakértők. A ELTE Pozitív­ Pszichológia Laboratóriuma tudományosan mérte a program hatékonyságát és hivatalosan is bizonyították, a boldogságórák hozzájárulnak a gyermekek pozitív lelki fejlődéséhez és belső jóllétéhez.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában