2017.10.30. 07:09
Nemhiába érdemelték ki az Örökös Boldog Iskola címet!
A kisnánai iskolában meditálnak a gyerekek, hálafát készítenek, öleléskuponokat adnak egymásnak. Több mint egy éve minden héten tartanak boldogságórát.
Az óra után vezetett meditációval töltődnek fel a gyerekek Fotó: Czímer Tamás
„Jóó napot kíívánok!” – hangzik kórusban a köszönés, ahogy belépünk a Szent Imre Általános Iskola második osztályosainak tantermébe. A gyerekek épp boldogságórához készülnek. A padok mögött leterített szőnyeg előtt leveszik a cipőjüket és elhelyezkednek a párnákon. Kohajda Melinda, az osztályfőnökük már második éve tartja nekik hetente a boldogságórát.
– Nyújtsa fel a kezét aki szerint ez a pohár félig üres – kéri a tanulókat a tanárnő, miközben a magasba emeli a félig megtöltött vizespoharat. Néhányan nyújtózkodnak, majd ismét jön a kérdés: ki szerint van ez a pohár félig tele? Szinte az összes kéz a magasba lendül. A pedagógus elmagyarázza, mit is jelent az optimizmus. Látszólag értik is a gyerek. Aktívan, lelkesen válaszolnak. Megtudom, minden hónapban más-más a téma. Szeptemberben a hála volt, októberben az optimizmus gyakorlása.
– Ebben a hónapban arra buzdítjuk a tanulókat, hogy tegyenek az életükben előforduló rossz dolgok ellen és ne kudarcként éljék meg azokat, hanem formálják át pozitívvá, amikor problémáikat megosztják a társaikkal.
Új feladatot kapnak a gyerekek. Kártyákon különböző szavak: megbocsátó, türelmes, nagylelkű. Ilyen hasonló tulajdonságokról beszélgetnek. Az óra végén pedig meditáció következik. Kicsengetnek. A folyosón Simon Noémit, egy hetedikes lányt kérdezek: náluk milyen a boldogságóra?
– Nagyon szeretjük – kezdi – a legfontosabb, amit én megtanultam, az optimizmus és a megbocsátás, azt érzem ezektől több lettem – meséli.
Másodszorra nyűgöznek le a gyerekek ebben az iskolában. Az épületben egy egész falat szenteltek a boldogságprogramnak, fotók, idézetek, oklevelek töltik be a teret. Hálacetliket adnak egymásnak, öleléseket kérnek és kapnak, feladatuk volt az is, hogy minél több jó cselekedetet tegyenek.
– Csaknem 130 diák vesz részt a boldogságórákon – ezt már Szlama Tiborné meséli. Az iskolaigazgató elmondja, az osztályfőnökök foglalkoznak a gyerekekkel leginkább az osztályfőnöki órákon, de ének, rajz, magyar, erkölcstan, etika tárgyaknál is szóba kerülnek a program feladatai. A cél, hogy tudják: a legfőbb az életben, hogy támogatást kapjunk és olyan közösséghez tartozzunk, ahol elfogadnak minket, még ha olykor hibázunk is.
Örökös Boldog Iskola lett
Hazánkon kívül idén ősztől további hat ország iskolái (Szlovákia, Románia, Ukrajna, Szerbia, Horvátország, Ausztria) is csatlakoztak a magyar szakemberek által megalkotott személyiségfejlesztő gyerekprogramba. 349 intézmény került Boldog Iskola, Boldog Óvoda és Örökös Boldog Iskola címmel kitüntetésre októberben, köztük a kisnánai is. A boldogságórákat 2014 szeptemberében indította el a Jobb Veled a Világ Alapítvány szervezésében Bagdi Bella, az alapítvány elnöke és prof. dr. Bagdy Emőke, a program fővédnöke. Akik csatlakoznak, szakmai segítséget is kapnak, valamit könyveket, segédanyagokat és tematikát is adnak a szakértők. A ELTE Pozitív Pszichológia Laboratóriuma tudományosan mérte a program hatékonyságát és hivatalosan is bizonyították, a boldogságórák hozzájárulnak a gyermekek pozitív lelki fejlődéséhez és belső jóllétéhez.