élmény

2020.07.18. 15:27

A Tisza-tó megéri az izomlázat: körbetekertük hazánk második legnagyobb tavát

A Tisza-tó körbekerékpározása igazán nagy élmény, és most már biztonságosabb is, hiszen már bicikliút vezet végig az eddig legveszélyesebb szakaszon is, Tiszafüred és Poroszló között.

Gidai Zsanett

A gáton tekerni mindig felemelő élmény Illusztráció

Forrás: Heves Megyei Hírlap

Fotó: Czímer Tamás

Országunk tele van csodálatos helyekkel és izgalmas kirándulási pontokkal, megyénk adottságainak köszönhetően válogathatunk a jobbnál jobb élményekben. Egertől mindösszesen 35 kilométerre található hazánk második legnagyobb tava, melyet kerékpárral megkerülhetünk. Bármelyik településről is induljunk neki, a hatvan kilométeres út rengeteg szépséget és izgalmat rejt.

A legkönnyebben megközelíthető város, melyet a túra is érint, nem más, mint Tiszafüred, ide tömegközlekedéssel is kényelmesen eljuthatunk. Mi azonban Sarudról indultunk. Aki nem kerékpárral érkezik, a parton bérelhet is magának. A napi háromezer forint, amit a bringáért kiadtunk, egyáltalán nem számít soknak, főleg, így visszatekintve az egész napos élményért. Arra számítani kell azonban, hogy a túra alatt kevés árnyékos részen tekerhetünk, így ennek megfelelő ruházatot válasszunk. A fényvédelem is nagyon fontos.

Kisköre felé indultunk, ezen a partszakaszon végig látni a tavat, itt-ott a horgászokkal is találkozhatunk. Pár autó is megfordul az útvonalon, ezekre is érdemes odafigyelni. Első megállónk a Tiszanánához tartozó Dinnyéshát volt, ahol egy nagyon szépen kialakított strandon pihenhetünk meg, és csobbanhatunk a vízben is egyet. Érdemes kihasználni a lehetőséget, egy jó darabig erre nem lesz lehetőségünk.

A gáton továbbhaladva Kiskörére érkezünk, ahol egy időre el kell búcsúzni a gáttól, hiszen a strandon nem lehet áthajtani, így egy darabon a településen vagyunk kénytelenek tekerni. Kiskörén kárpótlásul az út mentén egy kútnak hála újratölthetjük a kiürült palackjainkat.

A településen akad egy pont, ahol nem vagyunk biztosak abban, hogy jó úton haladunk. Egy gyors pillantás a térképre, és már tudjuk is, hogy jó felé vettük az irányt. A legjobban a kiskörei vízlépcső érdekelt, és nem is csalódom benne, hiszen lenyűgöző látvány a monumentális építmény, amin át is kelhetünk. Nemcsak ennyi látnivaló kínálja magát, hanem itt a hallépcső is, mely biztosítja a vízi élőlények számára az átjárhatóságot a Tisza-tó és az alvízi Tisza folyó között. Az arra úszkáló halakat pedig egészen közelről, egy üvegfalon keresztül meg is tekinthetjük.

A gáton tekerni mindig felemelő élmény Illusztráció Fotó: Czímer Tamás / Heves Megyei Hírlap

Továbbhaladunk a töltésen, s Abádszalók következik, ahol a strandon rengeteg vízi sport kipróbálására nyílik lehetőség. Az Abádi Kikötőben pedig kellemes környezetben pihenhetünk. Innen elindulva a következő település Tiszafüred, de útközben jó pár vízparti büfében szusszanunk, s megérdemeljük, hogy elfogyasszunk egy hűsítőt. Ez nagyon jólesik a tűző napon kerékpározóknak. A Tisza-tó legnagyobb településén áthaladva mindenki kedvére válogathat az éttermek közül.

Itt egy kisebb szakaszon az út szélén haladunk, de ezután már hamar befordulunk a nemrégiben átadott, Tiszafüred­ és Poroszló ­közötti kerékpárútra, így már biztonságosan az autóktól elkülönített területen haladhatunk végig. Poroszlón pedig számtalan lehetőséget választhatunk. A Hortobágyi Nemzeti Park sétányán, vízbe leszúrt cölöpökre épített, mintegy másfél km hosszú pallón egy kényelmes séta során fedezhetjük fel a Tisza-tó élővilágát. A térség egyik leghíresebb látványossága az ökocentrum, Európa legnagyobb édesvízi akváriumrendszerével és rengeteg érdekes programlehetőséggel.

A szabadstrandon lehűthetjük magunkat az igényesen kialakított plázson, így egy kis pihenés után felüdülve vághatunk neki az utolsó tíz kilométeres szakasznak. A hatvan kilométer után Sarudra visszaérve, kellemesen elfáradva adjuk le a bicikliket és tértünk vissza a szállásra.

Szerencsére a Tisza-tó körüli kerékpártúra töretlen népszerűségnek örvend. Idén júniusban 7521 kerékpárost számlált a Közép-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság Kiskörei Szakaszmérnöksége a vízlépcső üzemi hídján. Ez megközelítette a tavaly júniusi 8177 rekordot, ugyanakkor meghaladta minden korábbi esztendő ilyen időszakban mért bringásforgalmát. Idén az első félévben összesen 14 583 biciklis hajtott át a duzzasztóművön. Ebben az időszakban hivatalos kerékpáros versenyt nem rendeztek a tározó körüli töltésen – tájékoztat a Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!