A taxisok helyzete is kilátástalanná vált a járvány miatt

A koronavírus-járvány megjelenése nem kímélte az élet egyetlen szegletét sem. A taxisok sem kivételek ez alól, megyénk szakmabelijeit kérdeztük.

Molnár Helga

2020.12.15 - Taxizás COVID idején - Eger - Huszár Márk - HM - Heves Megyei Hírlap

Forrás: Heves Megyei Hírlap

Fotó: Huszár Márk

Ha most minden a normál rendben zajlana, sok taxist látnánk, ahogy az ünnepekre készülődő emberek csomagjait rakják be autóikba, vagy turistákat visznek az egyik látványosságtól a másikig. Ehelyett álló járművekkel és várakozó sofőrökkel találkozunk.

A City Taxi Eger vezetője érdeklődésünkre elmondta, a járvány első szakaszát még viszonylag jól túlélték.

– Akkor a kisadózó vállalkozások tételes adóját, a katát nem kellett befizetni, s ez nagy könnyebbséget jelentett nekik – fogalmazott Molnár Csaba.

Mint mondta, a második hullám és a vele járó korlátozások viszont szinte teljesen ellehetetlenítették az életüket.

– Ránk most nem gondolt senki. Örülnénk, ha az önkormányzat is segítene, ahogy Budapesten, itt is eltekinthetnének a droszthasználati díj beszedésétől. A fővárosban ennek hetven százalékát elengedték, Miskolcon az egész évi díjra tett engedményről tárgyalnak. Emellett ott a belvárosi behajtási engedély is. Sem a belvárost, sem a megállóinkat nem használjuk ki, bevételünk szerény, örömteli lenne ezen díjak mellőzése – részletezte.

Üresen, utas nélkül várakoznak és állnak a hidegben az autók Egerben is, középen Molnár Csaba
Fotó: Huszár Márk / Heves Megyei Hírlap

Hozzátette, most az üzemanyagköltségük is hatalmasra rúg, hiszen a sofőrök a hidegben járatják a motorokat, várakoznak, miközben utasuk nincs. A kijárási korlátozással az általában erős decemberüknek is oda, szavai szerint ugyan huszonnégy órában dolgoznak, éjszaka már csak munkába igyekvőket, kórházi dolgozókat szállítanak. A tavalyi ilyenkor mértekhez képest 75 százalékkal kevesebb a bevételük.

– A nyugdíjaskorú kollégák nem vállalják a kockázatot, így ők nem dolgoznak. Van olyan munkatárs, aki buszsofőrnek állt, más pizzafutárnak szegődött – tette hozzá.

Hangsúlyozta, amíg a gazdaság nem lesz rentábilis, a taxisok helyzete sem fog változni, hiszen megfogalmazása szerint a szektor mindig fáziskésében, lépéshátrányban van. Életre kell kelteni előbb minden területet, így a turizmust is, aztán következhetnek ők.

Dakó György, a Mátra Taxi Egyesület elnöke hasonló képet festett. Szinte csak a nappali órákban dolgoznak, 80 százalékkal csökkent a munkájuk. Már tavasszal úgy döntöttek, nem használják a diszpécserközpontot, közvetlenül kollégáihoz megy a hívás, ez is csökkenti valamelyest a költségeket, illetve elengedtek háromhavi tagdíjat is. Huszonnégy órában dolgoznak, illetve kérhető náluk éjszakai fuvarra előrendelés. Ózongenerátorokat vásároltak, folyamatosan fertőtlenítik az autókat.

Takó Tibor hatvani taxis elmondta, a fuvarjaik nagy részét reptéri transzfer jelentette, ez szinte lenullázódott. Esetenként gyári munkásokat szállítanak, a tartalékaikból élnek. Kiemelte, nagy értékű autójának árát nem teremti elő így, cseréről pedig szó sem lehet. Reménykednek tehát, s bizakodva várják az esetleges tavaszi enyhülést.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában