Military Motor Museum

2021.07.08. 14:00

Igazi motoros csodákkal várja a látogatókat a nagyvisnyói kiállítás

Idén is kinyitott a Military Motor Museum, s ezúttal is akadnak újdonságok a gyűjteményben.

Tóth Balázs

Egy igazi régi járgány a múzeum tárlatán Fotó: Tóth Balázs/Heves Megyei Hírlap

Július elején ismét megnyitotta kapuit a községben a Military Motor Museum, amely idén augusztus 15-ig tart nyitva a nagyközönség előtt, a hetek második felében, csütörtöktől vasárnapig. A látogatókat a fenntartó Military Motor Museum Egyesület tagjai, illetve önkéntesek, motorrajongók vezetik körbe a motorkerékpárok és egyéb járművek között. Rendszeresen ellátogatnak Nagyvisnyóra az egyes darabok tulajdonosai, például Sztrakay József (Joe) is, akik érdekes történeteket osztanak meg kedvencükről. Az elmúlt vasárnap a múzeumban nyílt napot tartottak, este pedig a diákokból álló SSM Band adott koncertet.

A gyűjtemény kiállított darabjai évről évre változnak, tudtuk meg Hézser Péter alapítótól. Idén is vannak a korábbi években megszokott tárgyak, világháborús, öbölháborús relikviák, de újak is. Utóbbiak között is láthatók a második világháborút megjárt járművek és újabb gyártmányok, akadnak, amelyeket például már ebben az évezredben vontak ki a hadrendből.

Egy igazi régi járgány a múzeum tárlatán
Fotó: Tóth Balázs/Heves Megyei Hírlap

Vannak például világháborús Harley Davidsonok. Az egyik, 42 WLA érdekessége, hogy egy Kijev melletti városkából származik, s 35 ezer hasonló járművel együtt az Amerikai Egyesült Államok adta (volna) el a háború idején a Szovjetuniónak, amely végül nem fizetett értük. A bedobozolt szállítmányból néhány elsüllyedt a tengeren, a többi viszont hosszú éveken át szolgált, még az 1950-es években is. Mindegyiket tartalék motorral szállították, a kiállított darabban is ilyen működik. Ezekre a járgányokra még évtizedekkel ezelőtt csaptak le az egyesület tagjai, amikor a Vereckei-hágóhoz szerveztek túrákat, s ott kaptak jó tippeket a járművek, alkatrészek beszerzéséhez.

Tavaly ezerkétszáz látogatója volt a katonaimotor-kiállításnak

Hézser Péter bízik abban, hogy idén jó idő lesz a múzeumlátogatásra. Tavaly öt hétig tartottak nyitva a vírushelyzet miatt – hetente négy napon –, azok közül egy nagyon esős volt, ennek ellenére ezerkétszáz látogatójuk volt. Idén hat hétig fogadják a vendégeket, s remélik, most is lesznek annyian, mint tavaly. Mint mondta, bár motoros múzeumról van szó, a közönségnek csak egy kis része kerül ki a motoros közösségből, leginkább családok jönnek érdeklődő gyerekekkel, akik néhány járműbe bele is ülhetnek. Ha nincsenek tömegek, akkor a vendégekért oldalkocsis motorkerékpárral mennek föl a bejárathoz. Táborozó gyerekcsoportok sem szoktak érkezni hozzájuk, igaz, talán nehezen is boldogulnának egy busznyi gyerek figyelmének lekötésével.

Hézser Péter bemutatott egy másik motort is, amely egy osztrák KTM és a hegyivadászoknál teljesített szolgálatot. Specialitása, hogy sítalpakkal is fölszerelhető. Az 1980-as évek végéből származik, a rajta lévő címke szerint utoljára 2004-ben vizsgázott. Ma már nem motorkerékpárokat, hanem például kvadokat használ az osztrák hadsereg.

A katonai és civil motorokon kívül autók és egyéb felszerelési tárgyak is láthatók a múzeumban. Utóbbiak közé tartozik például a magyar gyártmányú, 1980-ban az Élelmiszeripari Gépgyárban készített gulyáságyú, amely „négyhengeres” és fával, gázolajjal, gázzal is fűthető. Az egyesület tagjai a tervek szerint használják is nyáron, Bud Spencer rajongóiként hagymás babot szeretnének készíteni benne.

Új szerzemény a gyűjteményben az amerikai White Motor Company által gyártott M13-as harci jármű, amely félig lánctalpas. A kiállított példány Veszeli János gyűjtőé, és öt évre bocsátotta a múzeum rendelkezésére. Ebből a típusból ötvenezret gyártottak 1941 és 1945 között, különböző felépítményekkel, voltak lövegtornyos, de tűzoltó, mentő járművek is. A Military Motor Museum tartja magát ahhoz, hogy fegyvereket nem mutat be, ez a jármű sem rendelkezett lövegtoronnyal, viszont 12 embert szállított. Az 1942-ben készült példány a pályafutását a Golán-fennsíkon fejezte be az 1960-as években, ahol kilőtték. Annak ellenére, hogy kigyulladt, egész jó állapotban maradt meg, megmentése óta filmben is szerepelt. A nyolctonnás monstrumot trélerrel hozták Nagyvisnyóra, a helyére viszont már bobcattel, drótkötelekkel és nyolc ember segítségével húzták, gurították.

A motorok fele ma is működik

A múzeumban található motorok fele a működőképes és az egyesület is több járművel rendelkezik, mint amennyit kiállítottak. Hézser Péter szerint körülbelül huszonöt olyan motorjuk van, amely még nincs készen, örülne neki, ha mielőbb mindegyiket helyreállítanák. A középiskolás diákjaival indult projektet a vírus miatt idén nem tudták folytatni.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában