2021.08.16. 07:00
Figyelmetlen, türelmetlen sofőrök okoznak gondot a Közút dolgozóinak
Az utóbbi időben megszaporodtak a Magyar Közút dolgozóinak munkaterületeit érintő balesetek. Az előző héten ötször okoztak problémát a figyelmetlen sofőrök, egyikük az M3-as autópálya Heves megyei szakaszán.
Sormás, 2015. július 13. Rendőrségi helyszínelés az M7-es autópályán, a Zala megyei Sormás közelében ahol egy személygépkocsi belerohant a Magyar Közút leállósávban álló autójába és több füvet nyíró munkást is elütött 2015. július 13-án. Az elsődleges információk szerint a balesetben hat munkás és az autó négy utasa megsérült. Egy súlyosan sérült munkást mentőhelikopterrel vittek kórházba. MTI Fotó: Varga György
Fotó: Varga György
Rengetegszer látni érdekes szituációkról készített felvételeket, melyeken a gépjárművezetők extrém helyzetbe sodorják magukat. A büntetőfékezéstől kezdve a forgalommal szembeni haladáson át, a száguldozásig. A figyelmetlen sofőrök gyakran balesetet is okoznak, melyek sokszor érintik a közút munkatársait is. Megyénkben legutóbb múlt hét kedden az M3-as autópálya Nyíregyházára vezető oldalán, Füzesabony térségében egy személyautó a leállósávon dolgozó munkagépbe rohant, majd összeütközött egy másik gépkocsival is.
Arra voltunk kíváncsiak, hogy szűkebb hazánkban mennyire gyakoriak az ehhez hasonló helyzetek. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályától megtudtuk, hogy az elmúlt húsz évben nem történt tragédia, az utolsó halálos kimenetelű szerencsétlenség még a 2000-es évek elején volt. A 33-as főúton gépi kaszálás közben egy nyerges vontató rohant bele a traktorba, melynek következtében közút munkatársa a helyszínen életét vesztette.
– A megyében egyébként 2020 eleje óta tizenhárom munkavégzést érintő baleset volt, beleértve az M3-as autópálya káli és gödöllői mérnökségét is, melyeket az egri központunkból irányítunk.. Ebből öt alkalom volt, amikor az ütközésienergia-elnyelővel felszerelt kocsinknak mentek neki, nyolcszor pedig egyéb munkavégzés közben történt baleset. A legsúlyosabbak az energiaelnyelővel felszerelt járműveknek ütközések, illetve a legutóbb április 27-én történt baleset, utóbbiban belerohantak a padkakaszálást végző tehergépjárművünkbe. Az elmúlt egy évben személyi sérüléssel járó közlekedési munkabaleset a megye területén nem történt, csak anyagi kárral járó karambol, aminél fennállt kollégáink veszélyeztetettsége, vagyis a sérülések elkerülése csak a szerencsén múlott. Ezek kvázi balesetnek minősülnek – fogalmaztak.
Hozzátették, legutóbb 2017-ben sérült meg dolgozójuk. A közutas forgalomirányítást végzett, amikor egy személyautó elsodorta, aminek következtében körülbelül 6-8 méterre esett az út padkájára. A helyszínen a munkahelyi vezető azonnal értesítette a mentőt. A történtek után, további vizsgálatok elvégzése céljából, az Egri Markhot Ferenc Oktatókórházba szállították, ahol jobb váll- és felkarzúzódást, csuklótörést diagnosztizáltak.
A Magyar Közút tapasztalatai alapján sok járművezető nem tartja be a közlekedési szabályokat. A legtöbb baleset gyorshajtás és figyelmetlenség, vagy türelmetlenség miatt következik be. Nem veszik komolyan az előjelzéseket a munkaterületeknél.
– Amit tudunk tenni, az az, hogy folyamatosan felhívjuk a figyelmet az ilyen esetek elkerülésére, azokról a balesetekről, amelyek közutasokkal történnek, nyilvánosságra hozzuk, hogy azokból is tanulhassanak a közlekedők. Ez része a 2018-ban indított Biztonságunk az Ön kezében van című kampányunknak, melyet időszakosan újra és újra elindítunk – nyilatkoztak portálunknak.
Jelentős károkat okoznak az autósok
A már említett tizenhárom baleset során a társaságot ért becsült kár közel 22 millió forint volt.
– A gépjárművek az úttartozékokban, főleg szalag- és hídkorlátban, közlekedési táblákban okoznak kárt, melyek megtérülésére csak akkor van lehetősége társaságunknak, ha a kárt okozó gépjárművezető elismeri felelősségét a károkozásért vagy a rendőrségi eljárás után válik bizonyítottá. Rengeteg olyan egyéb baleset is történik, melynél a károkozó kiléte nem állapítható meg. ezért a károkozó nem vonható felelősségre. Az elmúlt négy évben átlagosan hetven olyan esetet jegyeztünk fel, ahol sérült valamilyen úttartozék, az idén negyvenhet rögzítettünk. A kár közel huszonnyolc millió forint volt, de több esetben még folyamatban van a biztosítói kárrendezés – árultak el részleteket.
Balesetfajták és általuk okozott károk
ütközésienergia elnyelővel felszerelt gépkocsival való ütközés: 5
egyéb munkavégzés közben történt ütközés: 8
kár becsült mértéke: 22 millió forint
úttartozékokban okozott kár az elmúlt 4 évben: 70 eset
úttartozékokban okozott kár az elmúlt évben 487 eset
kár becsült értéke az elmúlt 4 évben: 28 millió forint
Forrás: Magyar Közút Nonprofit Zrt.