Közvélemény

2021.08.13. 14:01

Folyamatosan várják a javaslatokat az egri elkerülő útról

A lakosságot is be szeretnék vonni az Egert elkerülő út nyomvonalának tervezésébe. Szeptember közepéig várják a lakók észrevételeit.

Szabadi Martina Laura

A Vécseyvölgy utca autósforgalma is csillapodhat az elkerülő szakasz kivitelezésével

Fotó: Huszár Márk/Heves Megyei Hírlap

Elindult az egri elkerülő, vagyis a tehermentesítő út közösségi tervezése. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. külön web- és közösségi oldalt is létrehozott, hogy a városban élők véleményét, helyismeretét felhasználja a folyamat során. Egy térképes információgyűjtő felület is elérhető, ahol bárki megjelölhet védendő értékeket, szerinte fontos momentumokat. Azt várják ettől az illetékesek, hogy a környékbeliektől összetett képet kapjanak a későbbi nyomvonal számára kijelölt területről.

A közösségi tervezés következő lépéseként ősszel online kérdőív segítségével mérik fel, hogy az érintettek milyen szempontokat tartanak fontosnak. Ezt követően, várhatóan az esztendő végén, vagy a jövő év elején nyilvánosságra hozzák az előzetes nyomvonalváltozatokat és a forgalmi vizsgálatok eredményét. Ennek alapján lehetőséget adnak a véleményezésre online térképen vagy kérdőíveken, valamint – ha a járványhelyzet megengedi – Eger több pontján papíralapú és személyes közlés formájában is.

– A NIF Zrt. mint beruházó célja, hogy minél megalapozottabb, a használók és más érintettek érdekeinek minél inkább megfelelő megoldás szülessen, az ott élő csoportok, közösségek érdekeit tükrözve valósuljon meg a fejlesztés. Ezért több lépésben biztosítunk lehetőséget és számítunk az érintettek részvételére.

Folyamatosan mód van kérdések, észrevételek, javaslatok beküldésére a projekt számára létrehozott honlapon keresztül.

A tervezés előrehaladásáról, az egyes részvételi lépések indulásáról az Egrielkerulo.hu oldalon, illetve a projekt Facebook-oldalán tájékoztatást adunk – fogalmazott a Hírlap kérdésére a társaság. A tervezők tehát a munka keretében elvégzett adatgyűjtések, felmérések, bejárások eredményeit kiegészítve az érintettektől beérkező helyi információkat, szempontokat is figyelembe veszik a nyomvonalváltozatok kidolgozásakor.

– Ezeket naponta nyomon követjük és beépítjük a tervezés folyamatába – írták válaszukban. – Jogszabályi előírásnak megfelelően egy szakemberekből álló zsűri, a tervtanács választja ki azt a változatot, amelyik majd megvalósul. Nekik a döntés során számos szempontot figyelembe kell venniük. Megkapják a nyomvonalváltozatokról beérkezett vélemények összefoglalóját is.

Már most látszik, hogy a felhívás nem volt hiábavaló. A weboldalon közzétett térképen egyébként rövid idő alatt számos hozzászólás, jelölés tűnt fel.

A Vécseyvölgy utca autósforgalma is csillapodhat az elkerülő szakasz kivitelezésével
Archív fotó: Huszár Márk/Heves Megyei Hírlap

„Kérjük, az egri elkerülőt gyorsforgalmi útként építsék meg, ahol óránkénti 90 kilométeres sebességgel lehet haladni. Többen utazunk autóval át Eger városán naponta. Ha körforgalmakkal teleszórt kanyargó városi út lesz, akkor mi – az átmenő forgalom, a sok kőszállító kamion miatt – biztosan nem fogjuk használni” – olvasható az egyik javaslatban. Többen jelöltek meg műemlékeket, de visszacsatlakozási pontról és kedvező terepviszonyokról is tippeket adtak. Volt, aki azt jelezte, hogy a keleti oldalon megjelölt nyomvonalsáv használatban lévő mezőgazdasági utat keresztez. Javasolta, hogy traktor és kamion számára alkalmas mezőgazdasági lehajtót is biztosítsanak az elkerülő szakaszról. A Hajdúhegy környékén többtucatnyian érdeklődtek arról, hogy miért nem a város nyugati oldalán fut az észak-déli irányú elkerülő út.

A keleti oldal mellett döntöttek az előkészítés során

A NIF közlése szerint 2019-ben elkészült egy döntés-előkészítő tanulmány, amely négy nyomvonalfolyosót elemzett.

– A négy változatból kettő a várostól nyugatra vezet, kettő a keleti oldalon. Utóbbiak kedvezőbbnek bizonyultak a nyugati vonalvezetésekhez képest, a várható forgalom és tehermentesítő hatás erősebb ugyanis ezek esetében. A keleti nyomvonalak nemcsak a 25-ös utat tehermentesítik, hanem a belvárostól keletre eső városi utcákat is – Cifrakapu, Vécseyvölgy, Bástya, Mekcsey István és Kertész utca, illetve a szilvásváradi vasútvonal átjárói –, ahol a csúcsidőszakokban jelentkező forgalom már kellemetlen. Városszerkezeti szempontból és a városi kapcsolatokat tekintve ugyancsak keleti nyomvonal kedvezőbb, ezt a vizsgálat során elkészített közgazdasági költség-haszon elemzés is megerősítette. A fentiek alapján a döntéshozók a keleti oldal mellett határoztak. Most az elkerülővel kapcsolatos korábbi terveket a tervezői konzorcium megvizsgálja, ezek figyelembevételével zajlik jelen projekt keretében új nyomvonalak keresése – írták.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában