Tervezés

2022.05.04. 14:45

Elkészültek az egri elkerülő út nyomvonalváltozatai

Elkészültek az egri elkerülő út tanulmánytervi nyomvonalváltozatai. A megyeszékhely közlekedésében nagy előrelépést jelentő utat a városon áthaladó forgalom csökkentésére tervezik.

HEOL

Ez elkerülő úttal csökkenhet a városon áthaladó forgalom

Forrás: Huszár Márk/Heves Megyei Hírlap

Fotó: Huszár Márk

A nyomvonalakat a NIF Zrt. megrendelésében 2019-ben elkészült döntéselőkészítő tanulmány (Térségi Fejlesztési Terv – Masterplan) alapján a város keleti oldalán tervezik, 2×1 sávos, másodrendű főúti kialakítással, biztosítva az észak-déli irányú közúti kapcsolatot, valamint az M25 autóúthoz, a 25. és a 24. sz. főutakhoz való csatlakozást. A tanulmányterv és a környezetvédelmi hatástanulmány kidolgozása 2021-ben megkezdődött – tájékoztatta portálunkat a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. 

Az út megvalósításához készülő tanulmányterv (környezeti hatástanulmánnyal, a környezetvédelmi engedély megszerzésével) célja a lehetséges nyomvonalváltozatok közül a tovább tervezésre (engedélyezési– és kiviteli terv) javasolt optimális változat meghatározása.

A tervezés különlegessége, hogy a folyamat a közösségi tervezés alapelvei mentén folyik, azaz az érintett hatóságok, szakmai-és civil szervezetek, valamint a lakosság széles körű bevonásával zajlik annak érdekében, hogy a fejlesztés a lehető legszélesebb körű konszenzus megalkotásával, a közösség érdekeit tükrözve valósulhasson meg.

Elkészültek az Egri elkerülő út tervezők által javasolt nyomvonalváltozatai

A tervezők által javasolt tanulmánytervi nyomvonalváltozatok kidolgozása a hatályos környezetvédelmi törvény, örökségvédelmi törvény és földtörvény figyelembevételével történt, valamint aprólékosan mérlegelték az épített környezeti, településfejlesztési és mezőgazdasági szempontokat és a lakosságtól és civil szervezetektől eddig beérkezett észrevételeket, véleményeket.

A tervezett út három szakaszra oszlik; a keleti elkerülőre, a nyugati átkötésre és a felnémeti szakaszra. A tervezők az eddigi vizsgálatok alapján mindhárom szakaszra két-két lehetséges nyomvonalváltozatot adtak meg.

Forrás: nif.hu



Keleti elkerülő – M25 autóút és a 25. sz. főút közötti keleti elkerülő útszakasz
A keleti elkerülő esetében egy rövidebb belső, valamint egy hosszabb külső nyomvonalváltozatot határoztak meg.

A belső nyomvonalváltozat a Kistályai út – a szükséges fejlesztést követően – felhasználásával a városhoz közelebb halad és hét köztes pontban csatlakozik a város úthálózatához. Az előzetes mérések alapján a megfelelő védelmi intézkedések megvalósításával a zajterhelés határértéken belül tartható és elhelyezkedéséből adódóan Eger belső területeinek tehermentesítését, illetve az északi és déli városrészek gyorsabb elérhetőséget jelentősen elősegíti.

A külső nyomvonalváltozat jobban elkerüli a lakott területeket, így zajvédelmi szempontból kedvezőbb, a várostól való távolabbi elhelyezkedéséből adódóan azonban az úthálózathoz mindösszesen négy köztes helyen csatlakozik, így tehermentesítő hatása korlátozottabb.

Nyugati átkötés – 24. és 25. sz. főutak közötti nyugati összekötés
A nyugati átkötésnél a két vizsgált nyomvonalváltozat között a legnagyobb különbség, hogy míg a külső nyomvonalváltozat a keleti elkerülőt folytatva nagyobb ívben kerüli meg a várost, a belső nyomvonalváltozat a meglévő Liliom utcát felhasználva haladna, így a Cifrakapu utca magasságában is rá lehet hajtani.

Eger Felnémetet elkerülő szakasz
A felnémeti szakasz esetében a városhoz közelebb eső nyomvonalváltozat nagyobb tehermentesítő hatással bír, azonban a jelenleg itt húzódó vízműterületek kiváltása további egyeztetést és vizsgálatot igényel. A távolabbi változat a vízműterület érintettsége szempontjából kedvezőbb, de hossza miatt várhatóan kevesebben használnák.

Társadalmi véleményeztetésre bocsájtják a nyomvonalváltozatokat

A NIF Zrt., mint az Egri elkerülő út beruházójának célja, hogy ez a város számára fontos fejlesztés valóban a közösség szükségleteit tükrözze, ezért az előzetes nyomvonalváltozatokat a következőkben társadalmi véleményeztetésre bocsájtja.

A közösségi tervezés keretein belül az érintetteknek lehetőségük van a nyomvonalak kapcsán véleményük kifejtésére online kérdőívben, a város több pontján papíralapú és személyes formában, valamint szakmai-, civil, illetve lakossági fórum keretében egyaránt.

A végleges nyomvonalat a tanulmánytervi nyomvonalváltozatok lakossággal történő egyeztetését követően 2022 őszén egy szakemberekből álló zsűri fogja kiválasztani.

A műszaki tervezés előrehaladásáról, valamint az egyes közösségi részvételi lépésekről az egrielkerulo.hu oldalon és a Facebook oldalon folyamatos tájékoztatást adunk.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában