Krízis

2022.05.20. 20:00

Sokszor az utolsó esélyt jelenti a telefonos lelkisegély szolgálat

Telefonos napot tartott a Hatvani Lelki Elsősegély Telefonszolgálat fenntartója, a Hatvani Tűzkerék Alapítvány.

Kiss Balázs Levene

Konferencia Hatvanban. A telefonos lelki segítő szervezetek szerepe azért is nagy, mert ingyen végzik ezt a szolgálatot

Forrás: Albert Péter/Heves Megyei Hírlap

Konferencia Hatvanban. A telefonos lelki segítő szervezetek szerepe azért is nagy, mert ingyen végzik ezt a szolgálatot

Forrás: Albert Péter/Heves Megyei Hírlap

A telefonos világnaphoz kapcsolódó eseményen elhangzott, az országban az első telefonos segítő szolgálat 1970-ben alakult, miután a szakemberek felismerték, hogy a beszélgetés már önmagában oldja a feszültségeket. 

Például 2020-ban több ezer emberkereskedelem vagy kapcsolati erőszak miatt indítottak hívást a bajbajutottak, és közel 200 ezer hívást fogadtak a krízisbe jutott embereken segítők. Két éve hetente több mint 30 öngyilkosság történt az országban, ezért is fontos, hogy a hívást indító emberek egy második esélyt kaphatnak távbeszélőn. 

Horváth Richárd hatvani polgármester kiemelte, hivatalában az egyik legnehezebb dolog az, amikor segítségért fordulnak hozzá nehéz helyzetben lévő emberek, családok. Nagy lelkierő kell ahhoz, hogy a telefonosok tudják folytatni azt a szolgálatot, amit önkéntes módon látnak el. 

Képzést kapnak az önkéntesek - Ha valaki szeretne segítővé válni telefonos szolgálatnál, az a honlapjukon vagy a közösségi médiafelületükön megtalálja minden elérhetőségüket, az email-címet, a telefonszámot. A szolgálathoz irányítják a jelentkezőt, és ennek a vezetője elmondja, mikor indul speciális képzés, akár Hatvanban vagy Egerben is. Segítővé csak a képzést követően válhat valaki. 

Dudás Erika, a Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetségének elnöke, pszichológus kiemelte: a szolgálat önkénteseit úgy választják ki, hogy lelkileg stabil személyek legyenek, így a megküzdési stratégiáik pozitívak. Ennek segítségével lehet nehéz helyzetet, konfliktust oldani, vagy olyan beszélgetést lefolytatni, amiben sorsok dőlnek el. Az erkölcsi megbecsülés ebben a munkában sokkal nagyobb, mint az anyagi, ezért is csinálják térítésmentesen. 

Dudás Erika elmondta, a szövetségüknél 25 szervezet áll szolgálatban, s több mint 500 ember vesz részt önkéntes segítőként a munkában, akik 120 órás elméleti és gyakorlati képzést követően válhatnak segítővé. Ma már a határon túli magyar szervezetek is bekapcsolódtak a szövetség munkájába, így erdélyi, beregszászi és dunaszerdahelyi csoportok is tartoznak immár a szövetséghez. 

Dudás Erika kitért arra is, hogy az elmúlt két évben sokkal több lett az érdemi társalgás. Korábban sok zaklató hívás érkezett, ám mára jelentősen változott a helyzet és a hívások tartalma. A pandémiás időszak alatt a bezártság, a szorongás, a stresszes tünetek sok embert arra késztetettek, hogy egyedül maradjon a lakásában. Sokkal inkább szükség volt arra, hogy telefonon külső kapcsolat legyen egy olyan segítővel, aki a jelenlétét, idejét adta a hívó fél számára. 

Sokaknak az első lépcső a gyógyulás útján a telefonos szolgálat segítsége - Az ország lelki egészsége is sokat változott az elmúlt években. Dudás Erika szerint az elmúlt évek átlag 200 ezer hívása alapján az a tapasztalat, hogy sokat fejlődött az emberek mentálhigiénés kultúrája. Ez azt jelenti, hogy nyíltabban merünk beszélni a gondjainkról, s ez mindegy, hogy milyen lelki probléma, de merünk róla beszélni – emelte ki a pszichológus. Hozzátette, ha odáig eljut valaki, hogy felhívjon egy segítő vonalat, és nem befelé dolgozza fel az adott problémát, akkor azt lehet leszűrni ebből, van remény arra, hogy jobban tud valaki túljutni a lelki válságon. Telefonon keresztül könnyebben nyílnak meg az emberek, nem kell a másik szemébe nézni, nem kell szégyellnie magát, hiszen a vonal végén egy olyan hang van, amely bátorít. 

A telefonos lelkisegély-szolgálathoz fordulókkal kapcsolatban elhangzott, főleg középkorúak tárcsázzák a segítők számait, az idősek aránya 30 százalékos, a hetventől a kilencvenéves korosztályig jönnek hívások. A 18 év alattiak aránya 15–20 százalék, a többi az a középkorosztálybeli, akik életközépi válságban vannak, párkapcsolati, munkahelyi és egzisztenciális problémáik vannak, döntési helyzetek gyötrik őket. A telefonálók között egyenlő a nők és a férfiak aránya, bár az utóbbi időben picit magasabb lett az utóbbiak száma – emelte ki a pszichológus. 
 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában