Megelőzés

2022.10.30. 09:12

Az ittas kerékpáros az életével játszik, őt nem védi karosszéria

A Kresz nem tiltja a biciklizés előtti alkoholfogyasztást, mégis hamar súlyos következményei lehetnek.

Szabó István

Illusztráció

Forrás: Tóth Imre/Hajdú-Bihari Napló 

A Magyar Kerékpárosklub idei felmérése szerint a felnőtt lakosság 59 százalékának van saját kerékpárja, további tizenegy százalék számára elérhető a mindennapi közlekedéshez a bicikli. A felmérés szerint a magyarok 40 százaléka legalább heti rendszerességgel bringázik, 16 százalék viszont naponta nyeregbe pattan. A kerékpárral közlekedők 31 százaléka az időjárástól szinte függetlenül egész évben kerékpárral közlekedik. A felmérés során arra a kérdésre, hogy ki miért közlekedik kerékpárral, az ötös skálán 1,8 pontot kapott az a válaszlehetőség, hogy biciklizés közben lehet alkoholt fogyasztani. 

A kerékpár a KRESZ értelmében jármű, tehát a vezetéséhez ugyanazok a feltételek szükségesek, mint más jármű esetében. Egyrészt ismerni kell a közlekedés szabályait, másrészt – bár a KRESZ nem tiltja a biciklizés előtti alkoholfogyasztást – a kétkerekű vezetésére alkalmas állapotban kell lenni. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint az ittas kerékpárosok által okozott személysérüléses közúti közlekedési balesetek száma az elmúlt húsz évben a felére csökkent ugyan, de még így is 227 ilyen eset történt tavaly. 

Több okból fizethetünk biciklisként komoly árat, akár már csekély mértékű szeszes nedű elfogyasztása után. Leskó Diána, az Országos Mentőszolgálat Észak-Magyarországi Régiója kommunikációs munkatársa arra hívja fel a figyelmet, hogy a kerékpárosok esetében a sérülés veszélye egyébként is sokkal nagyobb. 

– Nincs karosszéria, ami védené a biciklis testét. Van, aki önhibájából esik el, de gyakori, hogy akár busz, akár más gépjármű gázolja el a kerékpárost. Egy gázolás során a biciklis gyakran a jármű alá kerül, átmegy rajta a kerék, ami gyakran nagyon súlyos sérüléssel, sőt halállal jár. Bár nagyon nagy sebességet nem lehet a kerékpárral elérni, így a nagy erejű ütközés ritka, de azért akár ez is előfordulhat. A különböző végtagsérülések a leggyakoribbak a balesetek során. Mivel, sajnos, sokan nem viselnek védősisakot kerékpározás közben, főleg az, aki már esetleg alkoholt is fogyasztott, nagyon gyakori a fejsérülés. Növeli a rizikót, ha valaki kivilágítatlanul, láthatósági mellény nélkül, sötét ruházatban közlekedik este – fogalmazott portálunknak Leskó Diána.

Az Országos Rendőr-főkapitányság hivatalos weboldalának közleménye szerint a rendőrség tapasztalata az, hogy a kerékpárosok nem minden esetben ismerik, illetve tartják be a rájuk vonatkozó szabályokat. Jellemző továbbá az is, hogy alkoholfogyasztást követően a biztonságos közlekedésre alkalmatlan állapotban bicikliznek. A közlemény kiemeli: annak ellenére, hogy a Kresz nem tiltja a szeszes ital fogyasztását kerékpározás előtt, tilos kerékpározásra alkalmatlan állapotban biciklivel közlekedni! Amennyiben valaki ilyen állapotban ül kerékpárra, akár szeszes ital fogyasztása miatt, akkor szabálysértést követ el. A rendőrség hangsúlyozza, hogy az alkoholtűrő képesség egyénenként eltérő, de a vezetési képességekre már a legminimálisabb alkoholfogyasztás is negatív hatással van. Az alkoholos befolyásoltság csökkenti a reakcióidőt, bizonytalanná teheti a kerékpárost, ezáltal fokozott baleseti kockázatot jelent, amely nemcsak a saját, de mások testi épségét is veszélyezteti.

A kerékpározásra alkalmatlan állapot miatt kiszabott esetleges szabálysértési bírságnál is rosszabbul jár, aki italozás után balesetet okoz biciklisként. A biztosítók az ittas vezetőket egyértelműen kizárják a kártérítésből, és ez nemcsak az autóvezetőket, de az ittasan kerékpározókat, elektromos rollerrel közlekedőket is érinti. Minderre Németh Péter, a CLB biztosítási kommunikációs és online értékesítési igazgatója figyelmeztet a Világgazdaságban.

– Egy esetleg ittas állapotban előidézett baleset kártérítésének elbírálásakor a biztosítók sem tolerálják az alkoholos állapotot, aminek az általuk meghatározott mértéke a vérben kimutatható 0,8 ezrelék. Ez a szint már egy-két pohár bor vagy sör, netán egy kupica pálinka elfogyasztása után beállhat. 

A biztosítók a kártérítés elbírálásakor nem tesznek különbséget az ittas járművezető, a részeg kerékpáros vagy az illuminált állapotban elektromos rolleren közlekedő által okozott esetek között. Amennyiben egy részegen kacsázó kerékpáros vagy rollerező miatt kell egy autósnak elrántania a kormányt, és esetleg összeütközik egy másik járművel, akkor az esetet előidézőnek vállalnia kell az anyagi következményeket. A vétlen károsultnak fizet a biztosító, ám ezt utólag behajtja a vétkesen. Sokba kerülhet pár pohár alkohol – mondta Németh Péter.

A gyöngyösi Nagy Réka jótékonysági kerékpárosként sokfelé megfordul kétkerekűjén. Arról beszélt portálunknak, hogy a kerékpározás veszélyes üzem. 

– Egyrészt azért, mert könnyű nagyot esni, másrészt pedig, mert a biciklis a közlekedésben a "leggyengébb láncszem", de talán most már a rolleresek is ide sorolhatók. Fontos körültekintően, elővigyázatosan és megfontoltan közlekedni. Ez pedig, véleményem szerint, ittas állapotban nem teljesíthető – fogalmazott Nagy Réka.



 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában