2023.01.10. 06:57
Nem tetszik az ajándék: van megoldás, rugalmasak az eladók Egerben is, ha visszacserélnénk
Hétfőtől indult a karácsonyi ajándékvásárlás következő fejezet, a csere-bere. Körbenéztünk, milyen a vásárlói forgalom most.
Az egrI Agria Park
Forrás: Berán Dániel/Heves Megyei Hírlap
Kisebb lett, vagy nagyobb, nem tetszik a színe, formája – ezzel kerülnek össztűzbe az eladók mostanság, hiszen a karácsonynak vége, az ajándékok egy részét visszaviszik az emberek.
Szőke István, az Agria Park igazgatója előbb az ünnepek előtti forgalomról szólt.
– Nehéz az almát a körtével összehasonlítani. 2020 márciusában elkezdődött a koronavírus-járvány uralta időszak, mely rányomta a bélyegét még 2021-re is. Igaz, 2019 pedig már rég volt, sok minden változott, így azzal az esztendővel is nehéz összehasonlítani a mögöttünk álló évet – kezdte beszélgetésünket.
Mint mondta, látható, hogy nehéz helyzetben vannak a családok, az energiaárak elszálltak, az élelmiszerek ára is ötven százalékkal nőtt, ehhez alkalmazkodtak a vásárlók.
– Ennek ellenére azt tapasztaljuk, hogy hazánkban van annyira fontos a karácsony, hogy megünnepeljék ezt. Tavaly 2021-hez képest húsz százalékkal nőtt a forgalom, de ezt is a helyén kell kezelni. Az országos adat 7,6 százalék, az infláció húsz százalék, így ha az országoshoz hasonlítom magunkat, akkor kiemelkedő, ha az inflációhoz, akkor kissé elkeserítő – hangsúlyozta.
Azt is elmondta, hogy tíz százalékkal többen fordultak meg a plázában 2021-hez képest, a 2019-es adatokat viszont nem érik el. Hangsúlyozta, összességében jó év végét zártak. Az ünnepek után is nagy a forgalom, ennek az oka viszont leginkább az, hogy az ünnepekre rekord mennyiségben vásároltak az Agria Parkba szóló ajándékutalványt, ezt vásárolják le a hozzájuk betérők.
A termékek visszacseréléséről elmondta, az eladók nem kötelesek erre, de rugalmasak, így sértetlen árut, legfőképp ruhaneműt kicserélik.
A jelenleg érvényben lévő szabályozás szerint az üzletben megvásárolt hibátlan áru utólagos cseréje a kereskedő jóindulatán múlik. Ő dönti el, hogy a bizonylattal együtt visszahozott ajándékot kicseréli-e másikra vagy esetleg biztosítja a termék árának levásárlását az üzletében. Hibás termékek esetén a fogyasztók úgynevezett szavatossági, azaz jótállás igényeket érvényesíthetnek, így kérhetik elsősorban a termék kijavítását vagy kicserélését, másodsorban pedig vételár-leszállításra vagy a teljes vételár visszatérítésére jogosultak.
Ezen igények a karácsonyi időszakban leárazott, akciós termékekre is vonatkoznak, ha a vásárláskor a vevő nem tudott a hibáról. Ha a termék első alkalommal meghibásodik, és nem javítható, akkor a kereskedőnek nyolc napon belül ki kell cserélnie vagy a termék vételárát nyolc napon belül vissza kell fizetnie. Akár üzletben vagy interneten vásárolunk, és a termék hibásnak bizonyul, a kereskedő nem követelheti meg, hogy a fogyasztó azt eredeti, gyári csomagolásban küldje vissza. Ha a fogyasztó jogvitába keveredik a kereskedővel, a békéltető testületek segítségét is igényelhetik.