Emlékek

2023.02.26. 15:26

Mi vagyunk a rockerek! – 4. rész: Majdnem szex és majdnem rock, egyelőre pia nélkül

Ha valaki gyakran nyitogatja a múlt fiókjait, amelyekben újabb és újabb drágakövekre lel, úgy járhat, mint a hardcore szenvedélybeteg a cigarettával: akkor sem tud lemondani róla, amikor már egyre kevesebb az oxigén. Ha erőfeszítéseim dacára a végén mégsem derülne ki, miként is váltam rockerré, talán lesznek majd, akik ennek híján is szívesen olvasnak egy olyan korról, ami történelmileg nem távoli ugyan, mégis felér egy szürreális időutazással.

Tari Ottó

P. Mobil együttes. Tunyogi Péter, Schuster Lóránt, Zeffer András, Sárvári Vilmos, Kékesi László, Marecky István a Nyugati (Marx) téri aluljáróban.

Forrás: Urbán Tamás / Fortepan

Legutóbb ott hagytam abba, hogy szex, pia és rock and roll. A pia még várhat – az majd a későbbiekben kap szerepet, bár előre közlöm, hogy e téren nincs mire büszkének lennem, ezért csak akkor emlegetem, ha nagyon muszáj –, az erotika viszont újra és újra visszarángatja az ember gondolatait tinédzserkori önmagához. Nem a jelenhez viszonyítva kell elképzelni azokat az időket. 

A kenguru című film (1976) egyik jelenete Tarján Györgyivel. A filmben Gálffi Lászlóval szerepelt. Meglepően realista korrajz sok zenével, a rendező Zsombolyai János volt
Forrás: Ripost.hu

Nem volt internet, pornó is csak nagyon-nagyon elvétve, az iskolapadok rejtekében néhány fotó, kártya vagy a német nyelvterületekről becsempészett, rongyosra lapozott újság formájában, de igazából nem is igényeltük. Tobzódó hormonjaink számára egy-egy izzadt kézfogás, néhány lopott puszi is maga volt a mennyország. Nyilván a plasztikusabb szex is jelen volt fantáziánkban, megbecsültünk minden ehhez közelebb vivő verejtékcseppet. Egy felsejlő sötét háromszögért többször is megnéztünk egy máskülönben számunkra érdektelen filmet, és napokig polemizáltunk azon, hogy a tévében táncoló Lollobrigida a gyöngysoros ruhája alatt vajon viselt-e bugyit.

Gina Lollobrigida 1972-ben a Magyar Televízió szilveszteri műsorában Vitray Tamással és Antal Imrével. Merész ruhájáról még évek múlva is folytak a találgatások
Forrás: Szalay Zoltán/Fortepan

Vitatkoztunk, hogy a kártyanaptáron félig átlátszó szelvény mögött pózoló csaj tényleg ruhátlan-e, és a barátunkká fogadtuk, akinek olyan golyóstolla volt, amin, ha lefelé fordítottuk, meztelenre „vetkőzött” a fürdődresszes lány. Akinek mindezek nem lettek volna elegendők, az évtized közepétől évente egyszer az újságárusoknál megvásárolhatták a sajtónapi Tollasbált vagy a hosszú időn át a Népstadion színültig megtölt színész-újságíró focimeccsek alkalmi kiadványát, a SZÚR-magazint, amelyekbe szintén kerültek külföldi lapokból kiollózott meztelen nők. Ám mibennünk jóleső bizsergést váltott ki az is, ha a Tüskevár folyatásában, a Téli berekben Tutajos félszegen megcsókolta kis barátnőjét, vagy ha Szilvási regényeiben a kamaszok egymás szemében keresték önmaguk boldogságát.

Amikor feljegyeztem magamnak, hogy „filmek”, két, számomra így vagy úgy meghatározó alkotásra gondoltam. Az egyik Az utolsó mozielőadás című Bogdanovich-rendezés, amit először – jóval a korosztályos tiltás lejárta előtt – jobb híján a mátravidéki erőműi mozi lengőajtajának a rései között láttunk. Nem csak a medence ugródeszkáján vetkőző Cybill Shepherd látványa és a számunkra is időszerű coming of age – felnövéstörténet – volt érdekes, hanem az egész sztori hangulata: a céltalanul lődörgő, a koreai háború árnyékában illúzióikat vesztett amerikai fiatalok meséje, ami a szinte a nyakukra hágó „ellenkultúra”, a rockabilly és a beat-éra, ebből következően pedig a rock and roll előérzete volt. Igaz, ezt csak jóval később, a filmet már felnőtt fejjel látva állapítottam meg, addig inkább csak éreztem.

Az utolsó mozielőadás (1971), melyben emlékezetes sztriptízjelenet volt,  szigorúan 18 éven felülieknek. A film mondandóját akkor még nem értettük, de nem is tartottuk fontosnak
Forrás: Forrás: COLUMBIA PICTURES / Origo.hu 

A másik a sajátosan magyar, A kenguru című film, amit 1976-ban mutattak be. Nemrég újra előástam, és ahhoz képest, hogy az első hazai „road-mozi” története a végletekig banális, jó érzés volt látni az akkor még fiatal színészeket, a gépjárműtípusokat, a sémás karaktereket és helyzeteket; kellemes volt újra átérezni a korabeli nyarak hangulatát, és nem utolsósorban hallgatni a zenét. A korszak szinte valamennyi top-előadója – köztük a főcímdalt jegyző Fonográf, továbbá az LGT, az Omega, a Skorpió, a Generál, Koncz, Zalatnay és Kovács Kati – kapott néhány percet. Nem véletlen, hogy a lőrinci moziban sorba kellett állni a jegyekért, bár utóbbiban közrejátszhatott a főiskolás Vándor Éva sejtelmesen fotografált cickója is.

Sütő Enikő a modell szakma felvételi vizsgáján 1977-ben, az artistaképző intézetben
Forrás: Urbán Tamás / Fortepan

Aztán a memóriamankómra felírtam azt is, hogy „farmernadrág”. Az idősebbek bizonyára egyetértenek velem abban, hogy visszaemlékezésemet talán ezzel kellett volna kezdeni. A farmernadrág és a dzseki, majd az ingek és zakók ezerféle változata kincsnek számított a szó valódi értelmében is, ha az áraikat nézzük. Eleve nem volt egyszerű ezekhez hozzájutni, kezdetben a márkásabb darabokat sokan más országokból, például Jugoszláviából hozatták be, később pedig az Ecseri úti használtcikk piac vált a fő beszerző hellyé. Amíg a jeans nem avanzsált általános ruhadarabbá, sanszos volt, hogy átverik az embert, ezért ha valaki először indult vásárolni, vagy olyannal kísértette oda magát, aki állítólag messziről is felismerte a hamisítványt, vagy hosszas felkészítésen esett át, hogy mire érdemes figyelni, melyik övbújtatónál kell kopáspróbát tartani és hasonlók.

A Nagykőrösi úti Ecseri piac, avagy a „Tangó” 1972-ben. A farmervásárlók Mekkája volt
Forrás: ETH ZÜRICH / Fortepan

Talán beszédes, hogy amikor az első farmeromat, egy svédzsebes Rifle-ot hosszas otthoni rimánkodás után megvásárolhattam, már majdnem 14 éves voltam. 1975 őszén, egy esős napon nyitástól zárásig bóklásztam a Tangó – az „Ecserit” neveztük így – sikátorai között. Felpróbáltam vagy harminc nacit, volt, ahová többször is visszamentem, tűrve a nagypofájú árusok gúnyolódását, míg végül leperkáltam az eredetinek tűnő – az is volt – nadrágért 1300 forintot. Nagyanyám egyhavi nyugdíja volt ez az összeg, de boldoggá tett, hogy egy Ica nevű lány után én lehettem az osztályban a második, akinek igazi farmere volt, és végre mások is láthatták, hogy tartozom valahová.

A tudatos koncertlátogatóvá váló énemre már nem sokat kellett várni, mindössze három koncertnyit. Mindháromnak Petőfibányán lehettem részese, és mindháromra már a farmernadrágomat vehettem fel. Az első egy Fonográf koncert volt; a zenekart nem kedveltem különösebben, de Szörényit és Bródyt igen, ezért néztem meg őket, maradandó benyomások nélkül.

Szörényi Leventéék az Illés-korszak után is maradtak a beat-es hangzásnál, de a Fonográf együttesben a country is hangsúlyossá vált
Forrás: Urbán Tamás / Fortepan

A következő az akkor már Révész Sándorral nyomuló Piramis, ugyancsak a kultúrházban, ahol a rockbulikra a későbbiekben jellemző „küzdőteres” nézőtér helyett még szépen elrendezett billegős székek várták a közönséget, mint ha csak moziban lettek volna. Mondjuk, részben érthető, hiszen a publikumban főleg a helyi üzemek dolgozói foglaltak helyet, a férfiak öltönykabátban és kitett inggallérral, az asszonyok pedig dzsörzé ruháikban, amik talán még szikráztak is, ha a harisnyájukhoz súrlódott; az ember szinte látta, hogy a belépőjegyet másnap beragasztják a brigádnaplóba, letudva a havi kulturális penzumot.

A banda kijött, Závodi és Som felvette a nagyterpeszt, Révész a fekete bőrnadrágjában feltekeredett a mikrofonra, aztán, amikor véget ért a Szállj fel magasra, az ezerfejű ülve maradva tapsikol, mintha csak színházban lennének. Néhány helyi fiatal, akik jártak már bulikban, megpróbált a színpad előtt ugrálni, ám őket a rendezők hamar rendre utasították, engem pedig a hetedik sor környékén majdnem a székek alá gyűrt a szekunder szégyen.

P. Mobil. Az együttes dalait a Sanzonbizottság, a Rádió és az MHV is visszautasította. 
Forrás: Urbán Tamás / Fortepan

Nem erre készültem – fogalmazódott meg bennem, de hogy mi a fenére, csak a következő alkalommal derült ki, amikor a P. Mobil volt a vendég. Már ott álltam a színpad előtt – a székekre nem emlékszem – a két tucat között, akik kíváncsiak voltak a környéken névtelen bandára. A tévében, a rádióban nem szerepelhettek, az újságokban nem írtak róluk. Meghallgattam A kintornás szerencséje című műsorukat, miközben önfeledten ugráltam, ahogy a nálam pár évvel idősebb fiúktól és lányoktól láttam, és nagyon-nagyon szabadnak éreztem magam.

Innen folytatom legközelebb, de egy kicsit még visszamegyek majd az időben.

 

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában