Összehasonlítottuk

2023.03.21. 07:00

Mutatjuk az Egert elkerülő út külső és belső változatának különbségeit

Rövidebb vagy hosszabb? Gyorsabb vagy lassabb? Jó, vagy rossz?

Szabadi Martina Laura

Az elkerülő úttól az egri belváros tehermentesítését várják

Forrás: Berán Dániel/Heves Megyei Hírlap

Mint ahogy arról már beszámoltunk, dr. Pajtók Gábor országgyűlési képviselő szombat reggel nyilvánosságra hozta az egriekvelemenye.hu oldalon az Egert elkerülő út egy új, finomhangolt nyomvonalát. A nyomvonal-változatokhoz szakmai leírást is mellékeltek a weboldalon.

A B2 jelű, rózsaszín színű nyomvonalról azt írták, ez bír a legfőbb tehermentesítő funkcióval. Teljes hossza 8,6 kilométer, a közúti kapcsolatok száma 13 (11+2). Ugyanezek az adatok a külső esetében 9,7 kilométer és 10 a közúti kapcsolat (8+2). A belsőről azt írják, tehermentesítő szerepe jelentős, nagyságrendileg akár harmadával is várható a forgalomcsökkenés a városi úthálózaton. Jó közlekedési kapcsolatokat teremt, a város keresztirányú forgalma jól rávezethető és észak-déli irányban is kedvezőbb időszükségletű közlekedési lehetőségeket teremt a belterületi, belvárosi átkeléshez képest. Közvetlen rákötést kap a Hadnagy utca, ahová az intermodális csomópontot tervezték. A külsőről pedig úgy fogalmaznak, hogy az út tehermentesítő hatása kevésbé jelentős, a városi úthálózaton a forgalom maximum a negyedével csökken. Eger belterületét főleg az országos közutak mentén vagy az új bekötésen keresztül lehet megközelíteni.

Összehasonlító táblázat is van a szakmai anyagban Forrás: egriekvelemenye.hu

A belső nyomvonalon magasabb a várható forgalmi terhelés, 2036-ra naponta 17 ezer 800 járműre számítanak a legforgalmasabb keresztmetszetben, a külsőnél ez 14 ezer jármű. Előbbi esetében a Nagykőporos út és a Homok utca között, valamint a Donát utcát követő szakaszon zártkerti érintettséggel kell számolni, s a beépült lakóövezeteket 100-120-180 méterre közelíti meg, átlagosan 80 méterre húzódik a jövőben beépítésre szánt lakóövezetektől. Pince, természetvédelmi terület nem érintett, szőlőterületet is csak kismértékben érint. Utóbbi, azaz a külső verzió zártkerti érintettségével az Erzsébet völgyben és a Donát utcát követő szakaszon kell számolni. A beépült és beépítésre szánt lakóövezeteket elkerüli, konkrétan 900 méterre. Nagyban érint ellenben szőlőterületeket. Írnak továbbá arról is, hogy a zajvédelem szintén erősen szükséges lesz, arról viszont nem, hogy hidat újítanának fel miatta mint a belső esetében, illetve nyilvánvalóan a később beépülő városrészt sem „tárja fel”, hiszen nagy ívben elkerüli.

A belső útszakasz egyharmadán óránkénti 50 kilométer a megengedett sebesség, közel felén pedig óránkénti 60-70 kilométerrel lehet majd közlekedni. A Homok utca és Leányka utca közötti részen 90 kilométeres sebesség is biztosítható. A külső útszakasz 16 százalékán óránként 50 kilométeres sebesség lehet a megengedett, a 30 százalékán 70, míg a nyomvonal 54 százalékán 90 a felső határ.

Az elkerülő egri szakaszán a belső, vagy a külső nyomvonalat építené meg?

Arról, hogy a fent említett paraméterek melyike jó vagy rossz, az a lakosság körében vélhetően továbbra is megosztó. A majdani út környéken élőktől aligha elvárható, hogy objektív szempontrendszer szerint gondolkodjanak, tegyék azt a szakemberek! Olvasóink viszont szavazhatnak.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában