2024.11.27. 06:55
Emelkedhet az idegenforgalmi adó Egerben
Csütörtökön tartják Egerben a novemberi közgyűlést. A város jövőjét befolyásoló döntések között az idegenforgalmi adó emelése is szóba kerül, de trafibox telepítésről is döntenek.
November 28-án ülésezik Eger közgyűlése. A napirendi pontok között a költségvetés helyzete és az adóbevételek teljesülése is szerepel. Az idegenforgalmi adó emelése a következő évtől segíthet, hogy némi többlet bevételhez jusson a város. Az előterjesztés szerint a helyi adózás egri struktúrája továbbra is három fő rendszerelemre épül, nevezetesen:
- a helyi iparűzési adóra,
- a vagyoni típusú adóra (építmény) és
- a kommunális jellegű adóra (idegenforgalmi adó).
Ez utóbbi egyébként bevétel szempontjából a legkevésbé jelentős, az előterjesztésben mellékelt diagram szerint, annak ellenére, hogy a városban jelentős tényező a turizmus. Éppen ezért a vendégéjszakák után fizetendő adónem mértékét emelnék. Idegenforgalmi adóban alkalmazott adómérték Egerben 2023. évtől nem emelkedett. Így, a turistáknak jelenleg 580 forintot kell személyenként és vendégéjszakánként fizetni (a szállás ártól függetlenül), ha a városban üdülési céllal tartózkodnak, a hatályos elfogadott adómérték a törvényi maximális mérték - 2025. évre (804 Ft/fő/nap) – 72 százaléka, így indokolt lehet ennek emelése 650 forintra.
Az idegenforgalmi adó emelése már indokolt lenne
„Az idegenforgalmi adóbevallások adatai alapján az ágazat jól teljesít. Eger továbbra is meghatározó szerepet tölt be Magyarország turizmusában. A nyilvántartásba vett szálláshely szolgáltatók száma is emelkedik, míg 2013. évben 285 nyilvántartott szálláshely volt a városban, 2024. háromnegyed évig ez a szám 727 szálláshelyre nőtt. A 2024. évben beérkezett és feldolgozott idegenforgalmi adóbevallások adatai alapján a szálláshelyek által bevallott vendégéjszakák száma 474 ezer 144 volt, ebből 436 ezer 094 tartozott a 2024. évi vendégéjszakák közé. A 2023. év hasonló időszakához képest 2024. évben 10 ezer 498 vendégéjszakával csökkent az Egerben bevallott vendégéjszakák száma. Az adóköteles vendégéjszakák száma viszont minimálisan, de nőtt. A 2024. évben esedékes vendégektől beszedett és bevallott idegenforgalmi adó 2 millió 459 ezer forinttal emelkedett az előző év hasonló időszakához képest. A 2024. évre esedékes (1-8 hó) vendégektől beszedett és bevallott idegenforgalmi adó 1 millió 627 ezer forinttal csökkent az előző év hasonló időszakához képest.”
Az ülésen döntenek a városi parkolási koncepció kidolgozására rendelkezésre álló idő meghosszabbításáról is. Erről már Vágner Ákos beszélt korábban: április 30-ra készülhet el. A Hajdúhegy közlekedése, ezen belül pedig az autósok sebességtúllépése is téma lesz az ülésen Gulyás László alpolgármester döntése nyomán.
„A Vörösmarty út városunkban jelentős forgalmat bonyolító útszakasz, különösképpen a reggeli és délutáni csúcsidőszakokban. Tapasztalhatjuk, hogy ilyenkor a dugó elkerülése érdekében az autósok a Hajdúhegy városrész Mindszenty utcát és Csokonai utcát magában foglaló részét mintegy elkerülő útként használják. Az érintett útszakasz teljes hosszán egyébként is jelentős a gépjárműforgalom, azonban lakossági visszajelzések alapján az autósok nagy része nem tartja be a gépjárművek számára meghatározott sebességhatárt, mindezzel veszélyeztetve a szabályosan közlekedőket vagy éppen a gyalogos forgalmat. A fentiekre tekintettel közlekedésbiztonsági szempontból feltétlenül indokolt legalább egy trafibox létesítése, kihelyezése a Mindszenty utca – Csokonai utca szakaszán.” – olvasható az alpolgármester előterjesztésében. A box telepítése nagyjából 3 millió forint, éves karbantartásra további 2 millió forinttal kell majd számolnia az önkormányzatnak jövőre, ha megszavazzák a javaslatot. Egyébként a kutyapártos Domán Dánielnek is van egy ilyen javaslata, a következő trafiboxot ő is Hajdúhegy városrész Csokonai-Mindszenty szakaszára javasolja.
Egy részben funkcióját vesztett önkormányzati cég, az Egri Városfejlesztési Kft. témája is újra napirendre kerül, ezt a céget már több alkalommal próbálta feléleszteni az előző városvezetés, ám a tavaly év elején elég botrányosra sikeredett ez a próbálkozás, egy sajtótájékoztatón ugyanis arról beszéltek, hogy eltűnt egy kanapé és egy autóbérlést is problémásnak véltek, a cég vezetője később lemondott. Az önkormányzatnál egyébként akkoriban nagyon figyeltek a bútorokra. Az akkori közgyűlésben időről-időre vita alakult ki a cég működése körül, pontosabban arról, hogy egyáltalán szükség van-e rá. Most ez olvasható az előterjesztésben, amely ismét rendbe tenné a projektmenedzsmentet:
„A Kft. az Integrált Városfejlesztési Stratégiában (IVS) kijelölt akcióterületeken megvalósítandó város-rehabilitációs beavatkozások végrehajtására lett létrehozva a Regionális Operatív Programok Irányító Hatósága iránymutatásának megfelelően. A városfejlesztéshez kapcsolódó feladatok ellátásáról szóló 33/2015. (X.30.) önkormányzati rendelet jelenleg is hatályban van, igaz az abban foglaltak szerinti feladatellátás a cég elmúlt évekbeli hányattatott sorsa, jelenleg a szakemberek foglalkoztatásának teljes hiánya, az ingyenes megbízási jogviszony keretében ellátott ügyvezetésére is tekintettel egyáltalán nem valósult meg a 2021-2027-es uniós fejlesztéspolitikai ciklusban a TOP Plusz keretében a fenntartható városfejlesztés eszközre történt kijelölés révén biztosított forrásokra benyújtandó támogatási kérelmek előkészítése, sem más (hazai, uniós) források feltárása, előkészítése és operatív végrehajtása kapcsán. A Kft.-nek időközben kiüresedett a tevékenysége, szakemberei elvándoroltak.” Mindezért javasolják a településfejlesztésre, mint kötelezően ellátandó önkormányzati feladatra egy új – egyszemélyes, közvetlenül a közgyűlés tulajdonosi, irányítási jogkörébe tartozó, ekként operatívan működtethető – gazdasági társaság létrehozását, mint volt ez a Városfejlesztési Kft. eredeti 2009-es alapításakor is.