2024.12.11. 19:55
Örülhetnek a helyiek, teljesen újratervezik a gyöngyösi tömegközlekedést!
A városvezetés célja az ipari park cégei és a lakosság igényeinek egyaránt megfelelő helyi járatok tervezése. A gyöngyösi helyi közlekedés ésszerű keretek között, a igények összehangolhatóságán kell, hogy alapuljon.
A gyöngyösi helyi közlekedés jövője is szóba került azon a november végi gondolatébresztő beszélgetésen, amelyre a város hosszú távú fejlesztései kapcsán ültek össze a gyöngyösi ipari cégek kezdeményezésére a helyi vállaltok vezetői, képviselői, illetve a gyöngyösi önkormányzat részéről Szókovács Péter polgármester, valamint Nagy Attila alpolgármester. Az eszmecsere alapcélja az volt, hogy olyan környezetet teremtsenek a jövőben, amelyben a gyöngyösi cégek versenyképességét a helyi eszközökkel a lehető legmagasabb szintre lehet emelni, továbbá a várost az élhetővé tételével hosszú távon is vonzóvá tegyék a munkaerő számára. Utóbbi azért is fontos, mert mint kiderült, több vállalat is bővíti a gyárát, százas-kétszázas nagyságrendben fognak felvenni új dolgozókat. Ezért lényeges, hogy a gyöngyösi ipari park igazán bekerüljön a városi tömegközlekedés vérkeringésébe.
Szókovács Péter a helyi autóbuszos közlekedés jelenlegi siralmas állapotát vázolta fel.
– A pandémia okán olyan, mint helyi járat, megszűnt Gyöngyösön. Egy helyi járat közlekedik jelenleg. Emellett az önkormányzatnak van kiegészítő szerződése a Volánbusszal, amely révén különböző helyközi járatokat von be helyi járatú közlekedésbe. Az a célunk, hogy szakemberek bevonásával, valamint a városban működő cégek javaslatainak figyelembevételével újratervezzük Gyöngyös tömegközlekedését. Ezek a cégek igen komoly összegeket költenek arra, hogy a vállalat dolgozóit, munkavállalóit a munkahelyre, illetve hazaszállítsák. Ezért a tervezésben a vállalatok igényeinek is meg kell jelenni. Figyelembe kell vennünk a lakossági igényeket is, hisz az elmúlt 3 évben minimálisra csökkent ez a szolgáltatás. Ez mindenkit arra kényszerített, hogy más megoldást találjon a munkahelyre, a gyerekkel az óvodába, iskolába, vagy éppen az orvoshoz való eljutásra. Ezeket a hiányosságokat jelenleg megoldják az emberek, azonban ez egy olyan – igaz, nem olcsó – szolgáltatás, amelyet biztosítani kell olyan ésszerű keretek között, és azon a szinten, amelyen a lakossági és a vállalati igények összehangolhatók.
Az igényfelmérések alapján 2025 tavaszára kialakulhat egy olyan menetrend, amely a kihasználtság, a forgalmi rend, az ütemezés, a tapasztalatok kielemzésével, szükség esetén, újra tervezhető
– mondta Szókovács Péter.
Nagy Attila arról beszélt, hogy a gyöngyösi önkormányzatnak alapvetően integrátori szerepköre lesz.
– Összegyűjtjük a vállalkozások által felvetett problémákat, és már megszólítottunk a megoldásra alkalmas szakembereket. A vállalati igények figyelembevételével feltérképezzük, hogyan lehetne egy másfajta helyi járati struktúrát kialakítani Gyöngyösön. Nem csak a jelenleg lefedett területekben gondolkodunk, más útvonalakra is kaptunk már javaslatot. Szakember vizsgálja meg, hogy az egyes alternatívák milyen költségek mellett képzelhetők el, majd további megbeszéléseken finomítjuk az elképzeléseket – magyarázta Nagy Attila.
A gyöngyösi helyi közlekedés buszjárataira már készült koncepció
Varga Bálint, a markazi székhelyű, gyöngyösi telephellyel rendelkező K&V Nemzetközi Fuvarozó Kft. ügyvezetője arról szólt, hogy a helyi tömegközlekedés kvázi megszűnésekor az akkori városvezetésnek már kidolgoztak egy koncepciót egy új járatrendszer kialakítására. Mint mondta, azóta készítettek újabb elképzelést.
A helyi járat üzemeltetése igen komoly költség. Magának az ipari park járatainak az üzemeltetését akár külön is lehetne értelmezni, és ez így sokkal hamarabb megvalósítható projekt lenne. Az újabb koncepciónk azt is tartalmazza, hol kellene a cégek igényei szerint buszmegállókat létesíteni, mert a mostani egy az édeskevés
– jelentette ki Varga Bálint.
A Gyöngyös tőszomszédságában, Gyöngyöshalász területén működő Apollo Tyres képviselője azt javasolta, hogy a vasúti közlekedést is be lehetne vonni ebbe a koncepcióba. Mint mondta, a kollégáik beszállítását nagyban megkönnyítené, ha praktikusan lehetne vasúton kelet felől is megközelíteni Gyöngyöst. A munkatársaik jelentős része a várostól keletre eső településekről jár be. Ez egyébként az ipari park számos vállalatánál van így. Az Apollo Tyres képviselője emlékeztetett arra, hogy most már a vasúti, illetve helyközi buszos személyszállítás egy vezetés alá tartozik, talán lehetne kombinációs megoldás, valamilyen ráhordási lehetőség.
Számos ötlet mellett felmerült annak a lehetősége is, hogy az ipari park közvetlen közelében található M3-as autópályán közlekedő távolsági Volánbusz-járatról kisbusszal megoldható lenne-e a dolgozók behordása a munkahelyükre.
A beszélgetés végére egy rövid és egy hosszú távú irány körvonalazódott. Az előbbi sarokköve a 2025. évi gyöngyösi költségvetés elfogadása lesz februárban. A gyöngyösi városvezetők elmondták, hogy az egy olyan döntési pont, amikor már az önkormányzat bevonásával lehetséges első körös konkrétumokat meg lehet fogalmazni. A több időt igénylő irány a hosszútávú átalakítás vízióinak életre hívása lesz.