2024.12.12. 06:55
Hol van már a hókotró? Miért nem ide jött először? Bemutatjuk, mi történik Egerben, ha beüt a hókáosz
Miért jár a hókotró felhúzott ekével? Hová mennek a sószórók először? Kihez tartoznak az utak? A közútkezelő vármegyei vezetője és az egri városgondozásé elmondta, hogyan zajlik a síkosságmentesítés, ha fagy és ha havazás várható.
Novemberben már túl volt Heves vármegye egy intenzív havazáson. Annak ellenére, hogy az utak jócskán elő voltak sózva Egerben és környékén is, a rövid idő alatt lehullott 15 centi hó feladta a leckét a közlekedőknek. Decemberben is számíthatunk 0 fok alatti hőmérsékletre és csapadékra. A visszajelzések szerint az egrieknek több kérdése is volt a gépek munkájával kapcsolatban, ezért megkérdeztük a Magyar Közút Heves Vármegyei Igazgatóságát és a Városgondozás Eger Kft. vezetőjét, hogy pontosan mi történik, ha havazik, vagy ha fagy, melyik út kihez tartozik, és arra is választ kaptunk, miért járnak hókotrók felemelt ekével.
Szabó Zoltán, a Magyar Közút Heves Vármegyei Igazgatóságának igazgatója először is azt tisztázta, mely utak, útszakaszok tartoznak hozzájuk. Ezek az országos közutak, ilyen például Egerben a mindenki által csak négysávosként emlegetett főút.
Országos és városi utak
– A 25-ös főút teljes terjedelmében a szervezetünkhöz tartozik, ahogy a Felsőtárkány felé és a Noszvaj felé és az Ostorosra vezető út is. Szintén kezelésünkben állnak az M25 bevezető útszakaszai, illetve az Egerszalókra vezető út, amely a város nyugati oldaláról fut ki. A város déli részén lévő szalóki (völgyfeltáró) út viszont az önkormányzaté – sorolta. Emellett persze több mint ezer kilométernyi út tartozik hozzájuk a vármegyében. Mindez az útburkolatra értendő, az utak mellett vezető járdák, buszmegállók az önkormányzatokhoz tartoznak.
Télen és nyáron is a nap 24 órájában hívható diszpécserszolgálat működik a vármegyei igazgatóságon. Bármikor lehet bejelentést tenni. A téli védekezési időszak november 10. és március 15. között tart. Ez nem jelenti azt, hogy ezt megelőzően nem végzünk síkosságmentesítést, ha szükséges. A közút sóval, nátrium-kloriddal végez síkosságmentesítést, a meteorológiai szolgálat szerződés alapján minden nap frissítéseket küld, illetve riasztást is. Ennek mentén tervezzük meg a feladatokat, intézkedéseket, a preventív, megelőző védekezést. Biztos előrejelzés esetén például nedvesített útszórást végzünk, ami arra jó, hogy könnyebben az úton maradjon a só az érkező csapadék előtt. Ez nem túl látványos dolog, de nagyon fontos
– részletezte. Kitért arra is, hogy az elő- vagy alászórás viszont nem magától tüntet el 5 centiméter havat, szükség van arra is, hogy a forgalom megdolgozza, azzal együtt teszi meg az olvasztó hatását.
A vármegyében a közútnak jelenleg 20 saját kombinált gépe van (nagy kapacitású sószóróval és hóekével), illetve ötöt bérel. Ezek állnak rendelkezésre az egri, a hevesi és a gyöngyösi üzemmérnökségeken, onnan azonnal indíthatóak. Az olyan napokon, amikor az út nedves és fagy várható, előszórást végeznek. Emellett vannak még hómaróik, rakodógépeik, valamint 3 ezer tonna sókészletük. Ebbe idén már pótolni kellett, az interjú alatt is éppen szállítmányok érkeztek az egri mérnökségre, mivel november óta már 600 tonnát kiszórtak belőle.
A közösségi médiában a legutóbbi havazás során sokan hiányolták a hókotrókat a saját utcáikból, környékükről. Szabó Zoltán elmondta, minden télre készül egy védekezési terv, a gépek szigorúan ezt betartva indulnak útra. A GPS lehetővé teszi, hogy lássák, hol tart a jármű, illetve az is követhető, hogy le van-e engedve az eke, dolgozik-e a szórófej. Egerben 5 jármű indul 5 felé: egy a 25-ös főúton a tárkányi csomópontig szór, majd visszafelé Kerecsendig is, hiszen széles útszakaszról van szó. Ez a legforgalmasabb rész. A másik szakasz a Noszvaj felé vezető út, a gép egészen a megyehatárig dolgozik. Szintén indul egy gép a 24-esen Egerbakta felé, egy a tárkányi csomóponttól a borsodi megyehatárig, illetve Szarvaskő és Szilvásvárad irányába, egy Egerszalók felé és az Ostorosra vezető útra, a Kőporoshoz.
A legutóbbi havazásnál volt olyan észrevétel, hogy felemelt ekével közlekedik a gépünk. Ennek az az oka, hogy a mérnökségről kiinduló gép a neki kijelölt munkavégzése helyéig nem tolja a havat és nem szórja a sót, (mivel ez egy másik ide beosztott gép feladata) hanem oda mihamarabb megérkezik és ott kezdi meg a számára kijelölt útvonalon a munkát. Látni kell, hogy ezeknek a gépeknek a kapacitása 30-40 kilométer. Míg eléri a szakasz végét és onnan vissza is érkezik eltelik 3-4 óra is sebességtől függően. Ennyi idő alatt újra behavazódhatnak a kevésbé forgalmas szakaszok intenzív havazás esetén
– ismertette az igazgató. A felemelt ekének még az is oka lehet, hogy 5 centiméteres hómagasság alatt nem lehet hatékonyan hóeltakarítást végezni hóekével. Azt, hogy mennyi idő alatt kell megkezdeniük és befejeznünk a téli védekezést, az Országos Közutak Kezelési Szabályzata határozza meg. Elmondta, az előírttól egyébként jóval hamarabb indulnak el.
– Sajnos ez sem jelenti azt, hogy azonnal ott vagyunk mindenhol. Én arra kérném az autósokat, hogy a sószórót, a hóekét munkavégzés közben ne előzzék, ne legyenek türelmetlenek. Még ha a gép 30 kilométeres sebeséggel megy is, a forgalom mögötte halad biztonsággal. Egyrészt előtte csúszhat az út, másrészt kollégáink leengedett ekével kevésbé gyorsan tudnak manőverezni, egy merész előzés megzavarhatja őket. Szintén szeretném felhívni a figyelmet az évszaknak megfelelő, jó állapotú mintázatú gumiabroncsok használatára. Sajnos tapasztalataink szerint a pórul járt sofőrök szinte minden esetben nyári, vagy kopott gumiabronccsal vágtak neki a havas tájnak – emelte ki.
Havazáskor összedolgoznak
Eged Renátó, a Városgondozás Eger Kft. ügyvezetője is elmondta kérdésünkre, hogy az önkormányzati utakon mi zajlik, ha esik a hó – és azt megelőzően. Mint ahogy arról már beszámoltunk, március közepéig 24 órás ügyeletet tart fenn a városgondozás is.
– Mi is az előrejelzésekre alapozunk. Ha havazás várható, akkor több órával előtte előszórást végzünk. Egyedül havaseső előrejelzésekor van esti mérlegelési lehetőség, hiszen az lemoshatja a sót az utakról. A város útjai is kategóriákra vannak osztva, az elsők között a forgalmas utak, a mentők és tűzoltók vonulási útvonalai és a meredek utcák kerülnek sorra. Több tucat utcáról van szó, de ilyen például a Vincellériskola utca, a Szalapart utca is, ahogy a Csokonai, az Egri csillagok, a Mekcsey, a Bástya vagy a Sánc utca is – sorolta. Megtudtuk, nagyjából 3-4 óra, míg ezekkel végeznek a gépek, majd a jönnek az alacsonyabb prioritású területek.
– Egyszerre 6 jármű indul útnak, vegyesen kisebb és nagyobb kapacitásúak. Az előbbiek a belvárosban dolgoznak, a többi az utakat szórja. Munkaidőben további 3 gépet be tudunk vetni, ha szükséges. A kézi síkosságmentesítés mindennap 6 és 14 óra között zajlik – mondta.
Ezt is kategóriákra osztották:
- 1.: buszmegállók, forgalmas és meredek járdaszakaszok, lépcsők
- 2.: kevésbé forgalmas, sík szakaszok
– A város összes első kategóriás gyalogos útvonalát síkosságmentesíteni 5-6 óráig tart. A novemberi havazáskor látszott, hogy az alásózás önmagában nem bír el 10 centiméteres hóval. Éjszaka is dolgoztak a kollégák, hajnal 5 órára minden utat szórtak, de a reggel munkába indulók mégis havas utakkal találkoztak, de reggel 7 órára már a forgalom és a só együtt megdolgozta a havat – mondta.
Arról is beszélt, hogy a helyiek által látott, szórás és ekézés nélkül közlekedő gépek a munkavégzés helyére sietnek. Ha az odavezető úton is szórnának, akkor nem lenne elegendő kapacitásuk a számukra kijelölt útvonalakat végigszórni. A napokban Vágner Ákos egyeztetést kezdeményezett a közút, a városgondozás és a Volánbusz Zrt helyi képviseletének részvételével a hóhelyzetek hatékonyabb kezelése érdekében.
– A szervezetek közötti közvetlen kommunikáció is a szorosabb együttműködés része. Az önkormányzattal folyamatosan azon dolgozunk, hogy egyre hatékonyabban tudjuk kezelni a felmerülő kihívásokat – emelte ki Eged Renátó.
Kérdésünkre arról is beszámolt, hogy az első jelentős havazás mennyibe került a városnak. A kiszórt só értéke elérte a 4 millió forintot, s erre jön még a járművek amortizációja, az üzemanyag és a munkabér. Ha tehát leesik 10 centi hó, az 5-6 millió forintjába kerül a cégnek.
Saját portánk előtt miénk a feladat
A cégek vezetői felhívták a figyelmet arra is, hogy saját ingatlana előtt mindenki köteles elvégezni a síkosságmentesítést. Habár a lakosságnak nem köteles biztosítani az ehhez használatos anyagot, a városi sótároló ládák nincsenek lezárva és a városgondozás nem ellenzi, hogy használják azt a helyiek, de szeretnék, hogy ha fogy az anyag, akkor jelezzék ezt.
A vonatkozó önkormányzati rendelet a következőket rögzíti, az ingatlan tulajdonosa köteles gondoskodni az ingatlan előtti járdaszakasz, (járda hiányában, 1 méter széles területsáv, és ha a járda mellett zöldsáv is van, az úttestig terjedő teljes terület).
Hó- és síkosságmentesítés körében a rendelet kimondja, hogy az ingatlan tulajdonosa köteles gondoskodni a 22. § (1) bekezdés a) pontjában megjelölt területsávba eső járdánál, lépcsőnél, valamint térburkolatnál minimum 1 méter szélességű sávban az ónos esőtől, jégtől vagy hótól síkossá vált burkolatot (szükség szerint naponta többször is) síkosságmentesítéséről. E szakasz kimondja továbbá, hogy hogyan kell végezni a hóeltakarítást:
- biztosítani kell, hogy a folyamatos gépjármű- és gyalogosforgalom részére megfelelő hely álljon rendelkezésre;
- a síkosságmentesítésre kötelezettek a járdáról eltakarított havat 8 méternél szélesebb úton az úttest szélén, a folyóka szabadon hagyásával, ennél keskenyebb út esetén, a járda szélén kötelesek összegyűjteni;
- hórakást buszmegállóban, kapubejáróban, gyalogátkelő helyen, útkereszteződésben, annak közelében elhelyezni nem szabad;
- belterületi közterületen- a közúti forgalom számára igénybevett úttest kivételével – a síkosságmentesítésre olyan anyag használható, amely a közterületen vagy annak közvetlen környezetében lévő fás szárú növény egészségét nem veszélyezteti.