Ez történik, ha esik a hó

2024.12.12. 06:55

Hol van már a hókotró? Miért nem ide jött először? Bemutatjuk, mi történik Egerben, ha beüt a hókáosz

Miért jár a hókotró felhúzott ekével? Hová mennek a sószórók először? Kihez tartoznak az utak? A közútkezelő vármegyei vezetője és az egri városgondozásé elmondta, hogyan zajlik a síkosságmentesítés, ha fagy és ha havazás várható.

Novemberben már túl volt Heves vármegye egy intenzív havazáson. Annak ellenére, hogy az utak jócskán elő voltak sózva Egerben és környékén is, a rövid idő alatt lehullott 15 centi hó feladta a leckét a közlekedőknek. Decemberben is számíthatunk 0 fok alatti hőmérsékletre és csapadékra. A visszajelzések szerint az egrieknek több kérdése is volt a gépek munkájával kapcsolatban, ezért megkérdeztük a Magyar Közút Heves Vármegyei Igazgatóságát és a Városgondozás Eger Kft. vezetőjét, hogy pontosan mi történik, ha havazik, vagy ha fagy, melyik út kihez tartozik, és arra is választ kaptunk, miért járnak hókotrók felemelt ekével.

Havazás esetén ez történik Egerben
Havazás esetén útnak indulnak a sószórók
Forrás: Gál Gábor / Heves Megyei Hírlap

Szabó Zoltán, a Magyar Közút Heves Vármegyei Igazgatóságának igazgatója először is azt tisztázta, mely utak, útszakaszok tartoznak hozzájuk. Ezek az országos közutak, ilyen például Egerben a mindenki által csak négysávosként emlegetett főút.

Országos és városi utak

– A 25-ös főút teljes terjedelmében a szervezetünkhöz tartozik, ahogy a Felsőtárkány felé és a Noszvaj felé és az Ostorosra vezető út is. Szintén kezelésünkben állnak az M25 bevezető útszakaszai, illetve az Egerszalókra vezető út, amely a város nyugati oldaláról fut ki. A város déli részén lévő szalóki (völgyfeltáró) út viszont az önkormányzaté – sorolta. Emellett persze több mint ezer kilométernyi út tartozik hozzájuk a vármegyében. Mindez az útburkolatra értendő, az utak mellett vezető járdák, buszmegállók az önkormányzatokhoz tartoznak.

Télen és nyáron is a nap 24 órájában hívható diszpécserszolgálat működik a vármegyei igazgatóságon. Bármikor lehet bejelentést tenni. A téli védekezési időszak november 10. és március 15. között tart. Ez nem jelenti azt, hogy ezt megelőzően nem végzünk síkosságmentesítést, ha szükséges. A közút sóval, nátrium-kloriddal végez síkosságmentesítést, a meteorológiai szolgálat szerződés alapján minden nap frissítéseket küld, illetve riasztást is. Ennek mentén tervezzük meg a feladatokat, intézkedéseket, a preventív, megelőző védekezést. Biztos előrejelzés esetén például nedvesített útszórást végzünk, ami arra jó, hogy könnyebben az úton maradjon a só az érkező csapadék előtt. Ez nem túl látványos dolog, de nagyon fontos

 – részletezte. Kitért arra is, hogy az elő- vagy alászórás viszont nem magától tüntet el 5 centiméter havat, szükség van arra is, hogy a forgalom megdolgozza, azzal együtt teszi meg az olvasztó hatását.

A vármegyében a közútnak jelenleg 20 saját kombinált gépe van (nagy kapacitású sószóróval és hóekével), illetve ötöt bérel. Ezek állnak rendelkezésre az egri, a hevesi és a gyöngyösi üzemmérnökségeken, onnan azonnal indíthatóak. Az olyan napokon, amikor az út nedves és fagy várható, előszórást végeznek. Emellett vannak még hómaróik, rakodógépeik, valamint 3 ezer tonna sókészletük. Ebbe idén már pótolni kellett, az interjú alatt is éppen szállítmányok érkeztek az egri mérnökségre, mivel november óta már 600 tonnát kiszórtak belőle.

A közút kotrói az egész vármegyében dolgoznak
Fotó: Czímer Tamás / heol.hu

A közösségi médiában a legutóbbi havazás során sokan hiányolták a hókotrókat a saját utcáikból, környékükről. Szabó Zoltán elmondta, minden télre készül egy védekezési terv, a gépek szigorúan ezt betartva indulnak útra. A GPS lehetővé teszi, hogy lássák, hol tart a jármű, illetve az is követhető, hogy le van-e engedve az eke, dolgozik-e a szórófej. Egerben 5 jármű indul 5 felé: egy a 25-ös főúton a tárkányi csomópontig szór, majd visszafelé Kerecsendig is, hiszen széles útszakaszról van szó. Ez a legforgalmasabb rész. A másik szakasz a Noszvaj felé vezető út, a gép egészen a megyehatárig dolgozik. Szintén indul egy gép a 24-esen Egerbakta felé, egy a tárkányi csomóponttól a borsodi megyehatárig, illetve Szarvaskő és Szilvásvárad irányába, egy Egerszalók felé és az Ostorosra vezető útra, a Kőporoshoz.

A legutóbbi havazásnál volt olyan észrevétel, hogy felemelt ekével közlekedik a gépünk. Ennek az az oka, hogy a mérnökségről kiinduló gép a neki kijelölt munkavégzése helyéig nem tolja a havat és nem szórja a sót, (mivel ez egy másik ide beosztott gép feladata) hanem oda mihamarabb megérkezik és ott kezdi meg a számára kijelölt útvonalon a munkát. Látni kell, hogy ezeknek a gépeknek a kapacitása 30-40 kilométer. Míg eléri a szakasz végét és onnan vissza is érkezik eltelik 3-4 óra is sebességtől függően. Ennyi idő alatt újra behavazódhatnak a kevésbé forgalmas szakaszok intenzív havazás esetén

 – ismertette az igazgató. A felemelt ekének még az is oka lehet, hogy 5 centiméteres hómagasság alatt nem lehet hatékonyan hóeltakarítást végezni hóekével. Azt, hogy mennyi idő alatt kell megkezdeniük és befejeznünk a téli védekezést, az Országos Közutak Kezelési Szabályzata határozza meg. Elmondta, az előírttól egyébként jóval hamarabb indulnak el.

– Sajnos ez sem jelenti azt, hogy azonnal ott vagyunk mindenhol. Én arra kérném az autósokat, hogy a sószórót, a hóekét munkavégzés közben ne előzzék, ne legyenek türelmetlenek. Még ha a gép 30 kilométeres sebeséggel megy is, a forgalom mögötte halad biztonsággal. Egyrészt előtte csúszhat az út, másrészt kollégáink leengedett ekével kevésbé gyorsan tudnak manőverezni, egy merész előzés megzavarhatja őket. Szintén szeretném felhívni a figyelmet az évszaknak megfelelő, jó állapotú mintázatú gumiabroncsok használatára. Sajnos tapasztalataink szerint a pórul járt sofőrök szinte minden esetben nyári, vagy kopott gumiabronccsal vágtak neki a havas tájnak – emelte ki.

Havazáskor összedolgoznak

Eged Renátó, a Városgondozás Eger Kft. ügyvezetője is elmondta kérdésünkre, hogy az önkormányzati utakon mi zajlik, ha esik a hó – és azt megelőzően. Mint ahogy arról már beszámoltunk, március közepéig 24 órás ügyeletet tart fenn a városgondozás is.

– Mi is az előrejelzésekre alapozunk. Ha havazás várható, akkor több órával előtte előszórást végzünk. Egyedül havaseső előrejelzésekor van esti mérlegelési lehetőség, hiszen az lemoshatja a sót az utakról. A város útjai is kategóriákra vannak osztva, az elsők között a forgalmas utak, a mentők és tűzoltók vonulási útvonalai és a meredek utcák kerülnek sorra. Több tucat utcáról van szó, de ilyen például a Vincellériskola utca, a Szalapart utca is, ahogy a Csokonai, az Egri csillagok, a Mekcsey, a Bástya vagy a Sánc utca is – sorolta. Megtudtuk, nagyjából 3-4 óra, míg ezekkel végeznek a gépek, majd a jönnek az alacsonyabb prioritású területek.

A közlekedés megkönnyítése érdekében már a kézi síkosságmentesítés is zajlik kora reggel óta
A kézi síkosságmentesítés is zajlik a gépi mellett
Forrás: Huszár Márk/Heol.hu

– Egyszerre 6 jármű indul útnak, vegyesen kisebb és nagyobb kapacitásúak. Az előbbiek a belvárosban dolgoznak, a többi az utakat szórja. Munkaidőben további 3 gépet be tudunk vetni, ha szükséges. A kézi síkosságmentesítés mindennap 6 és 14 óra között zajlik – mondta.

Ezt is kategóriákra osztották:

  • 1.: buszmegállók, forgalmas és meredek járdaszakaszok, lépcsők
  • 2.: kevésbé forgalmas, sík szakaszok

– A város összes első kategóriás gyalogos útvonalát síkosságmentesíteni 5-6 óráig tart. A novemberi havazáskor látszott, hogy az alásózás önmagában nem bír el 10 centiméteres hóval. Éjszaka is dolgoztak a kollégák, hajnal 5 órára minden utat szórtak, de a reggel munkába indulók mégis havas utakkal találkoztak, de reggel 7 órára már a forgalom és a só együtt megdolgozta a havat – mondta.

Arról is beszélt, hogy a helyiek által látott, szórás és ekézés nélkül közlekedő gépek a munkavégzés helyére sietnek. Ha az odavezető úton is szórnának, akkor nem lenne elegendő kapacitásuk a számukra kijelölt útvonalakat végigszórni. A napokban Vágner Ákos egyeztetést kezdeményezett a közút, a városgondozás és a Volánbusz Zrt helyi képviseletének részvételével a hóhelyzetek hatékonyabb kezelése érdekében.

– A szervezetek közötti közvetlen kommunikáció is a szorosabb együttműködés része. Az önkormányzattal folyamatosan azon dolgozunk, hogy egyre hatékonyabban tudjuk kezelni a felmerülő kihívásokat – emelte ki Eged Renátó. 

Kérdésünkre arról is beszámolt, hogy az első jelentős havazás mennyibe került a városnak. A kiszórt só értéke elérte a 4 millió forintot, s erre jön még a járművek amortizációja, az üzemanyag és a munkabér. Ha tehát leesik 10 centi hó, az 5-6 millió forintjába kerül a cégnek.

Saját portánk előtt miénk a feladat

A cégek vezetői felhívták a figyelmet arra is, hogy saját ingatlana előtt mindenki köteles elvégezni a síkosságmentesítést. Habár a lakosságnak nem köteles biztosítani az ehhez használatos anyagot, a városi sótároló ládák nincsenek lezárva és a városgondozás nem ellenzi, hogy használják azt a helyiek, de szeretnék, hogy ha fogy az anyag, akkor jelezzék ezt.

A vonatkozó önkormányzati rendelet a következőket rögzíti, az ingatlan tulajdonosa köteles gondoskodni az ingatlan előtti járdaszakasz, (járda hiányában, 1 méter széles területsáv, és ha a járda mellett zöldsáv is van, az úttestig terjedő teljes terület).

Hó- és síkosságmentesítés körében a rendelet kimondja, hogy az ingatlan tulajdonosa köteles gondoskodni a 22. § (1) bekezdés a) pontjában megjelölt területsávba eső járdánál, lépcsőnél, valamint térburkolatnál minimum 1 méter szélességű sávban az ónos esőtől, jégtől vagy hótól síkossá vált burkolatot (szükség szerint naponta többször is) síkosságmentesítéséről. E szakasz kimondja továbbá, hogy hogyan kell végezni a hóeltakarítást:

  • biztosítani kell, hogy a folyamatos gépjármű- és gyalogosforgalom részére megfelelő hely álljon rendelkezésre;
  • a síkosságmentesítésre kötelezettek a járdáról eltakarított havat 8 méternél szélesebb úton az úttest szélén, a folyóka szabadon hagyásával, ennél keskenyebb út esetén, a járda szélén kötelesek összegyűjteni;
  • hórakást buszmegállóban, kapubejáróban, gyalogátkelő helyen, útkereszteződésben, annak közelében elhelyezni nem szabad;
  • belterületi közterületen- a közúti forgalom számára igénybevett úttest kivételével – a síkosságmentesítésre olyan anyag használható, amely a közterületen vagy annak közvetlen környezetében lévő fás szárú növény egészségét nem veszélyezteti.

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában