2024.12.08. 07:15
Megszűnik az Ügyfélkapu, mutatjuk a teendőket
Januártól az Ügyfélkapu helyett Ügyfélkapu Pluszra vagy Digitális Állampolgárság Programra, DÁP-ra tudnak váltani, az előbbit ugyanis nem lehet már használni egy idő után. Mutatjuk mit kell tennie az Ügyfélkapu Plusz használatához.
Az európai uniós szabályozás, azonosításra vonatkozó rendelkezéseinek már nem felel meg teljeskörűen az Ügyfélkapu. Helyette az Európai Uniós jogszabályok alapján is szigorúbb és biztonságosabb bejelentkezési lehetőségek, az Ügyfélkapu+ és a Digitális Állampolgárság Program lesz elérhető 2025. január 15-től – tájékoztatott a Heves Vármegyei Kormányhivatal.
Felhívták a figyelmet, hogy az Ügyfélkapu+ használatához egy kétfaktoros bejelentkezésre van szükség, melynek során felhasználónévvel és jelszóval történő bejelentkezést követően a telefonunkra vagy esetleg számítógépünkre kapott kód segítségével tudjuk elkezdeni a hivatalos ügyintézést.
– Azonban, ha ennél egyszerűbb megoldást szeretnénk, akkor javasoljuk a DÁP használatát, hiszen ebben az esetben nincsen szükség felhasználónév és jelszó megjegyzésére, a telefonos azonosítást követően már intézhetjük is ügyeinket. Az okostelefonról is elérhető program folyamatosan bővülő funkcióinak köszönhetően egyetlen mobilalkalmazás segítségével lesznek kezelhetőek az élet fontos eseményei, így például a gyermekvállaláshoz, költözéshez vagy autóvásárláshoz kapcsolódó elintéznivalók is. Az applikáció segítségével az állampolgárok már most időpontot foglalhatnak a kormányablakokba, fizikai okmány nélkül is igazolhatják magukat rendőri ellenőrzéskor vagy egyetlen gombnyomással erkölcsi bizonyítványt igényelhetnek. Az alkalmazást természetesen az használja, aki szeretné, ha valaki nem kíván élni ezzel a lehetőséggel, az továbbra is intézheti ügyeit a megszokott módon – emelte ki a vármegyei kormányhivatal.
A boon.hu is utána nézett az átállásnak, bemutatták a regisztráció lépéseit is. Kiemelik, hogy kiberbiztonságban és egyszerűségben – felül is múlja elődjét a két új felület.
„A néhány perc alatt elvégezhető művelethez szüksége egy létező, már használatban lévő Ügyfélkapu-regisztráció, ahová felhasználónévvel és jelszóval szoktunk belépni”:
- Szükségünk van egy okoseszközre, telefonra vagy tabletre, amellyel applikációt tudunk letölteni.
- Az okoseszközre le kell töltenünk egy hitelesítő alkalmazást a Google Play Áruházból vagy az AppStore-ból. Erre a feladatra a legnépszerűbb a Google Authenticator nevű alkalmazás.
- A kétfaktoros hitelesítéssel már nagy eséllyel találkoztunk máshol is, például amikor egy-egy online fizetést, tranzakciót kell a mobilbankunk segítségével megerősíteni. Az Ügyfélkapu+ használatakor, belépéskor a telefonunkra kapunk egy kódot, ezt a számot kell majd a bejelentkező felületen beírni.
Ügyfélkapunk helyett digitális állampolgárok is lehetünk
A boon cikke szerint az online hivatalos ügyek intézésére létrejött egy új alkalmazás, ez a Digitális Állampolgárság Program (DÁP). Az innovatív mobilalkalmazás, az ügyintézést még egyszerűbbé teszi. A DÁP alkalmazásban nincs szükség felhasználónév és jelszó használatára, az azonosítás a telefonos applikáción keresztül történik. A rendszer folyamatosan bővülő funkcióival számos élethelyzethez –például gyermekvállalás, költözés, autóvásárlás – kapcsolódó ügyintézési lehetőséget biztosít. Azok számára, akik az egyszerűbb megoldásokat részesítik előnyben, a DÁP mobilalkalmazás ideális választás.
A DÁP alkalmazásba a regisztráció a következő módokon lehetséges:
- Személyesen bármelyik kormányablaknál.
- Online, aktivált eSzemélyi igazolvánnyal és annak PIN-kódjával: ez az a bizonyos boríték, amelyet kaptunk személyi igazolvány készítésekor.
- A tervek szerint hamarosan szelfis azonosítással is regisztrálhatunk.
Mi történik, ha nem regisztrálunk sehová?
Az Ügyfélkapu megszűnésével 2025. január 16-tól azok, akik nem váltanak Ügyfélkapu+ vagy DÁP rendszerre, elveszítik a hozzáférést a korábbi online ügyintézési lehetőségekhez. Ez érinti az olyan fontos szolgáltatásokat, mint az EESZT, az ONYA, vagy az eSZJA.