2025.01.19. 06:55
Emberélet is múlhat azon, hogy kiírták-e a házszámokat, ezért kampány indult
Saját lakókörnyezetében mindenki el tud igazodni, legalábbis ha régóta él azon a környéken. Vannak azonban helyzetek, amikor idegen területen kell tájékozódni, ez esetben a házszámok adhatnak támpontot. Már ha ki vannak írva.
Időről időre felröppen a médiában, a közösségi oldalakon, hogy sok épületről hiányzik a házszám. A probléma magánszemélyként is elég bosszantó, amikor keresünk egy épületet, de nem találjuk, esetleg amikor bonyolult a számozás és nem tudunk eligazodni. Ezzel szembesült Attila nevű olvasónk is, aki elmesélte történetét.

Forrás: Fehér Gábor/Feol.hu
- A fiamnak akartam egy játékot venni, de sokalltam az árát újonnan, így Facebook-on, a Marketplace-en keresgéltem. Találtam is több eladót, de csak egy volt viszonylag közeli másik településen. Megbeszéltem vele, hogy mikor megyek, megmondta a címét, én meg buszra ültem - meséli Attila.
A településen azonban azzal a megdöbbentő ténnyel szembesült, hogy bár az utca elejére ki volt írva az utca neve, illetve az 1-es házszám, a többi házon csak elvétve talált számozást.
- A páros oldalt figyeltem, de ott füves területtel kezdődött az utca, a 2-es szám ki se volt írva, de találomra elkezdtem számolni a házakat. Amikor a szerintem megfelelő házhoz érve becsöngettem, nem tudták, hogy mit akarok, de mivel kisebb település volt, mondták, hogy három házzal odébb van az az épület. Aztán magyarázni kezdték, hogy igen, de van /A, meg /B is, amit én nem láttam, azonban nem 2-essel kezdődik a számozás, hanem 6-tal. Azaz a /B jelölésű házon ott volt a szám, de annyira benőtte a tuja, hogy nem láttam az utcáról.
Bár Attila nem életmentés miatt kereste az adott épületet, és végül is kis keresgélés után megtalálta.
Vannak, akiknek fontos, hogy lássák a házszámokat. Megkérdeztük az Országos Mentőszolgálatot, a katasztrófavédelmet, illetve a Magyar Postát is ezzel kapcsolatban.
A postások számára gondot okoz a házszámok hiánya
A Magyar Posta Zrt. kommunikációs osztálya válaszában kifejtette, a küldemények elvárt minőségben történő kézbesítését gyakran megnehezíti a településeken az utcanév táblák, valamint az ingatlanokon a pontos házszámok hiánya.
- Az ügyfeleink feladata és felelőssége a cím beazonosíthatóságát biztosító házszám kihelyezése, illetve a könnyen, biztonságosan megközelíthető és beazonosítható levélszekrény felszerelése. Utcanévtáblák esetében ez az önkormányzat felelőssége - tudatták.
Hozzátették, amennyiben a Magyar Posta hiányosságot tapasztal, akkor annak megszüntetése érdekében harminc napos határidő biztosításával felszólítja a címzettet a jogszabálynak megfelelő levélszekrény, illetve házszám elhelyezésére. Amennyiben a címzett nem tesz eleget a felhívásnak, a Posta a türelmi időt követően nem kísérli meg a kézbesítést.
-Ha a címhelyet az utca névtábla és/vagy házszám hiánya miatt (vagy akár a levél címzésének pontatlansága miatt) a kézbesítő nem tudja azonosítani, akkor a küldeményeket nem tudja kézbesíteni. Ezeket „cím nem azonosítható” jelöléssel visszaküldjük a feladónak. Amennyiben a címhelyet egyértelműen beazonosító házszámtábla nem volt kihelyezve, vagy az nem volt megfelelő, intézkedünk, szórólapon hívjuk fel a lakosok figyelmét a tábla jól látható helyre történő mihamarabbi kihelyezésére - közölték.
Mint kifejtették, a települések külterületére (ilyen a tanyavilág is) költöző ügyfeleknek a címen való tartózkodásuk tényét a legközelebbi postán be kell jelenteniük, mert alapesetben ezeken a helyszíneken nincs kézbesítés. A kézbesítés ezekre a címekre a bejelentés alapján ún. támpont útján történik meg. A támpont a közutak mentén működő, az érintett külterületi címekhez rendelt postaládák, az ügyfelek itt tudják átvenni a küldeményeiket. Előfordulhat olyan eset, hogy adott külterületi helyszínen már vannak támpontos postaládák, és ezek között van szabad, ebben az esetben a beköltöző új ügyfél részére azonnal kiadható a szabad postaláda. Ha nincs kiépített támpont vagy azok közt nincs üres, akkor az eszköz kiépítéséig a lakhelyhez legközelebbi postán biztosítjuk az ügyfél részére érkező küldemények átvételének lehetőségét.

Forrás: Németh András Péter/Szabad Föld
- Figyelemfelhívó kampányt is indítottunk, amelynek célja a ház- és ajtószámok, nevek és levélszekrények pótlása volt. Rengetegen pótolták a hiányos vagy nem jól olvasható címadataikat. A kampány után átlagosan mintegy 10 százalékponttal nőtt azok száma, akik pótoltak valamiféle hiányosságot, közülük is kiemelkedik azok aránya, akik a kampány hatására olvashatóan kiírták a nevüket. Ez azt jelenti, hogy mintegy 6-800 ezer ember vette komolyan a Magyar Posta felhívását.
Élet is múlhat azon, ha nincsenek kiírva a házszámok
Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat kommunikációs vezetője a Heol.hu kérdésére elmondta, a Magyar Postához az Országos Mentőszolgálat is csatlakozott a kampányban. A postai kézbesítők késése is problémát okozhat, de a mentőszolgálat munkatársai esetében életek múlhatnak egy-egy perc különbségen.
- A helyszínre jutás olyan településeken még nehezebb is lehet, ahol többlakásos társasházak is találhatók. Gyakori ugyanis, hogy a lépcsőházak száma, betűjele nincs ott a falon, így értékes percek telhetnek el azzal, míg a mentősök megtalálják a pontos lakótömböt. Ám az is előfordul, hogy a kaputelefon névtábláin nincsenek kint az ott lakók nevei. Lehet, hogy valaki hosszú ideje lakik abban a házban, ahol él és nem is gondolkodott azon, hogy ha egy adott cím alapján kellene odajutnia az ingatlanhoz, akkor vajon utcanévtábla és házszám nélkül megtalálná-e - hívta fel a figyelmet Győrfi Pál.
Hozzátette, a mentőknek egy évben mintegy 1 millió esete van Magyarországon, ebből a legtöbb természetesen nem élet-halál helyzet, de azért évente 40-50 ezer olyan riasztást kapnak, amikor minden másodperc számít. Például, ha valakinek erős vérzése van, torkán akadt egy falat és nem kap levegőt, vagy hirtelen szívleállás történt. Sokat fejlődött a technológia, hiszen amíg 10-20 évvel ezelőtt nyomtatott térkép, illetve saját helyismerete alapján próbált a mentőgépkocsi vezetője a helyszínre jutni, addig ma már GPS-készülékeket használnak. Ám utóbbi eszközök sem teljesen pontosak, panelházak esetében ráadásul nem biztos, hogy a navigáció alapján a pontos lakótömb elé érkeznek. Ezért is fontos az utcanévtáblák és házszámok mellett a lépcsőház betűjele és a névtáblákon szereplő név is.

Forrás: Tóth Imre/Haon.hu
- Sokan talán biztonsági okokból nem tüntetik fel a nevüket a kaputelefonoknál és úgy vélik, ha mentőre van szükségük, akkor majd lesétálnak az épület elé. Ez alapvetően egy rossz felfogás, rosszullét esetén nem biztos, hogy képesek lesznek mozogni - fogalmazott Győrfi Pál.
A jól láthatóság is fontos
Nagy Csaba, a Heves Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság szóvivője elmondta, a tűzoltók már rég GPS-alapú rendszerrel dolgoznak, így számukra nem okoz nagyon komoly gondot a házszámok hiánya. A rendszerük mutatja, hogy pontosan melyik épületnél van gond és hol tartanak a kollégáik, így tudnak szólni a tűzoltóautó vezetőjének, ha elnéz valamit, vagy nem tudja a pontos helyet a GPS alapján. Felhívta azonban a figyelmet, hogy jogszabályi kötelesség kiírni a házszámot, így mindenképpen pótolni kell, ha nincs kint.
Tuza Gábor, Sirok polgármestere kérdésünkre elmondta, hogy az önkormányzat hatásköre a házszámok kiírását betartatni.
- 20 évvel ezelőtt mindenkinek csináltattunk és szét is osztottuk a házszámokat. Többségében ki is tették. Mindenkinek a saját érdeke, hogy kint legyen. Utcanévtáblát mi csináltattunk, hosszabb utcára többet is kitettünk, a keresztutcáknál is például. Ma már sokan GPS-t használnak, de ez akkor is biztosíték - mondta a polgármester.
Elmondta, Sirokban van egy lakótelep, ahol tömbépületek épültek hármasával. Ugyan minden lépcsőháznál van házszám, ám ez nem látszik az útról, be kell menni a kis utcába, hogy lássák, melyik három szám van az adott épületeken.
- Javasoltam, hogy a tömbök elejére írjuk ki nagy, útról is látható számokkal, hogy melyik az a három házszám, ami ott található. Sok időt lehet megspórolni vele, ha gyorsan kell segítség valakinek. Azt mondták az ott lakók, rendben, de miért nem csináltatja meg az önkormányzat. Ebben azt nem értem, hogy a társasház közös ugyan, de a lakások saját tulajdonban vannak, és az épület sem önkormányzati, akkor a megvalósítás feladatait miért akarják ránk tolni? - fogalmazott Tuza Gábor.
Elmondta, felhívást terveznek közzé tenni a település lakóinak, hogy pótolják a hiányzó házszámokat.