2025.01.14. 17:24
Könnyebb lett az Ügyfélkapu+ regisztráció, mutatjuk a részleteket
Legkésőbb szerdánel kell végezniük az új ügyfélkapus regisztrációt azoknak, akik biztosítani akarják maguknak az elektronikus kapcsolattartás zavartalanságát a jövőben is. Január 16-tól ugyanis a korábbi, "sima", jól ismert ügyfélkapus bejelentkezésre már nem lesz lehetőség: az ügyintézés eme formáját választóknak szükséges lesz az Ügyfélkapu+ regisztráció vagy a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) alkalmazás közül választaniuk.
A kormány törekvései között szerepel, hogy a lakosságot a digitális állampolgárság irányába mozdítsa, hogy - ahogy a törvény fogalmaz - felhasználóbarát alapokra helyezze a digitális térben történő ügyintézést és a szolgáltatások nyújtását. Az eddigi, mára már jól ismert rendszerű ügyfélkaput a tájékoztatás szerint jóval biztonságosabb, kétlépcsős azonosítással rendelkező, úgynevezett Ügyfélkapu+ regisztráció váltja, vagy annak applikációs alternatívája, a DÁP alkalmazás. Ez utóbbi például az okostelefonokra, tabletekre telepítve biztosítja az elektronikus ügyintézés lehetőségét január 16-tól.

Forrás: Shutterstock
Az egyfaktoros ügyfélkapus bejelentkezés kivezetésének oka, hogy az Európai Unió a szigorúbb, kétfaktoros hitelesítési eljárást ír elő a személyes adatok kezelésében.
Már e-mailes visszaigazoló kóddal is megtörténhet az Ügyfélkapu+ azonosítás
Január 15-e után két módszerrel léphetnek be a regisztrált állampolgárok az azonosítást kérő ügyintézési felületekre, például a magyarorszag.hu-ra, a tarhely.gov.hu-ra, az epapir.gov.hu-ra vagy az eeszt.gov.hu-ra: a Digitális Állampolgár (DÁP) mobilalkalmazással vagy Ügyfélkapu+ szolgáltatással - adta hírül a Magyar Nemzet.
- Ha még nem töltötte le a Digitális Állampolgár mobilalkalmazást, vagy nem állította be az Ügyfélkapu+-t, kérjük, tegye meg most, hogy továbbra is zavartalanul intézhesse az ügyeit. Figyelem! 2025. január 14-től már nemcsak okostelefonos vagy webes hitelesítő alkalmazások használatával, hanem e-mailes visszaigazoló kóddal is megtörténhet az Ügyfélkapu+ azonosítás - idézett a rendszert fejlesztő Idomsoft Zrt. tájékoztatójából a napilap.
Nem kell kétségbe esni akkor sem, ha az Ügyfélkapu+ regisztrációs határidőt elmulasztotta
Az új lehetőségek közül tehát január 15-ig ajánlott választani és a szükséges regisztrációt, vagy az applikáció élesítését elvégezni. Másnaptól ugyanis már hiába próbálunk meg belépni a ma még működő felhasználónévvel és jelszóval az ügyfélkapura, arra már nem lesz mód. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy a hozzáférés teljesen megszűnik: a határidő a régi rendszer működésének utolsó napját jelöli, azonban bármikor regisztrálhatunk az új hozzáférési lehetőségek valamelyikére.
Az új Ügyfélkapu+ regisztráció elvégzéséhez mindenképpen szükség lesz a meglévő ügyfélkapu hozzáféréshez, azaz az eddig használt felhasználónévre és jelszóra. Ám mielőtt nekiállnánk a feladatnak, telepítsük az okostelefonra vagy tabletre valamely hitelesítő alkalmazást - a leginkább javasoltak között szerepel a Google Authenticator, vagy a NISZ Hitelesítő app is. Ilyen okoseszközök hiányában asztali számítógépre is telepíthet azonos funkciójú applikációt. A kétfaktoros azonosításhoz az ügyfélkapu+ felületét és a kiválasztott hitelesítő alkalmazást össze kell kapcsolni. Az Ügyfélkapu+ bejelentkezés során az appban kapott számsort - kódot - kell majd megadnunk.
A hitelesítő alkalmazások (más néven authenticator) skálája igen széles
- Androidosoknak a Google Authenticatort vagy a Microsoft Authenticatort,
- az iOS eszközzel rendelkezőknek pedig a Microsoft Authenticatort ajánlja,
- de jó erre a célra a mindkét platformon elérhető Authy is,
- Az okoseszközzel nem rendelkezők a Totp.app weboldali alkalmazást használhatják.
A DÁP mobilalkalmazás azonban nem használható minden okostelefonon, legfőképpen a régebbi verziókon ütközhet akadályba a használata. Amennyiben 2021. június 23-a után kiállított személyi igazolványunk van, online is lehetőségünk van a regisztrációt elvégezni. Ehhez azonban elengedhetetlenül szükséges a korábban aktivált e-személyi igazolvány és az ahhoz szorosan kapcsolódó PIN-kód is.
Amennyiben nincs e-személyi igazolványunk, vagy jobban szeretnénk személyesen regisztrálni, úgy - akár előzetes időpontfoglalást követően - bármelyik kormányablakban is végrehajtható a folyamat. Ennek elvégzéséhez azonban feltétlenül szükséges, hogy valamilyen okoseszközt, vagy ezek hiányában egy laptopot vigyünk magunkkal - hiszen ezen eszközök valamelyikének segítségével kell majd használni az Ügyfélkapu+ fiókot is.
A regisztráció után kapunk egy törlőkódot is, ezt mindenképpen mentsük le valahova arra az esetre, ha később valamikor törölnünk kellene az Ügyfélkapu+ szolgáltatását. Szükség lehet például erre a kódra akkor is, ha a jelenleg használt okoseszközünk oly mértékben roncsolódik, hogy abból adat nem menthető ki - ebben az esetben sokkal egyszerűbb a meglévő Ügyfélkapu+ regisztrációt törölni, majd újra elvégezni a folyamatot. Amennyiben a törlőkód mégis elveszne, azt a kormányablakokban személyesen, vagy megfelelő azonosítást követően a videochat felületen is lekérdezheti.
Ha a regisztráció sikeres volt, akkor lényegében ugyanúgy léphetünk be, mint korábban, csak a bejelentkezési felületen immár az Ügyfélkapu+ gombra kell kattintanunk. A felhasználónév és a jelszó beírása maradt a régiben, csak plusz funkcióként a hitelesítő alkalmazást is meg kell nyitni, és az alkalmazás által generált kódot meg kell adni. Innentől pedig a már jól ismert felületen találjuk magunkat - áll a Magyar Nemzet hasábjain.
Ügyfélkapu+ regisztrációra több előnnyel jár
- Nem szerettem volna az utolsó pillanatra hagyni az új regisztráció elvégzését, mivel a feladataim elektronikus úton történő ügyintézése a mindennapjaim része. Fontos, hogy zavartalan legyen. Aztán a családom érintett tagjainak is segítettem az átállásban, akik nagyon örültek, hogy nem volt szükségük arra, hogy esetleg sorba kelljen állniuk a kormányablakok valamelyikénél segítségért - mesélte el az egyik fiatal egri vállalkozó.
- Az orvosi leleteimet szoktam az előre megtanult módszerrel az elektronikus ügyintézési felületen megkeresni, hogy ne kelljen minden leletért újra beutaznom például a kórházba, vagy csak az orvosig gyalogolnom. Nagy könnyebbség, hogy e-mail segítségével is be tudok lépni erre a felületre - nekem az okoseszközök használata már nagyon nagy kihívást jelentene. A gyerekeim is messze élnek, mindig pedig nem járhatok más nyakára segítségért, így is hálás vagyok annak a nagyon kedves ismerősömnek, aki ebben segítséget nyújtott - összegezte a 78 éves Marika néni, mikor a véleményét kérdeztük a várható könnyítéssel kapcsolatban.