2025.02.15. 17:54
A hatodik nekifutásra sem választottak alpolgármestert Gyöngyöshalászon
Pásztor János polgármester első jelöltjét ötször szavazta le a grémium, a második jelöltje a választást megelőzően lépett vissza. A gyöngyöshalászi alpolgármester meg nem választása előbb-utóbb jogkövetkezményekkel jár.
Csütörtökön immár a hatodik alkalommal nem sikerült dönteni a képviselő-testületi ülésen arról, hogy ki legyen a gyöngyöshalászi alpolgármester. Pásztor János polgármester a település közösségi oldalán arról számolt be, hogy a február 13-i ülésig minden alkalommal dr. Törzsvári Zsoltot jelölte a tisztségre, ám ezzel 5 alkalommal nem értett egyet a testület többsége.

Forrás: Gyöngyöshalászi Községi Önkormányzat/Facebook
– A csütörtöki ülésen Kiss Tibor volt a jelöltem. A választást megelőzően viszont a képviselő közölte, hogy egyéb elfoglaltságai miatt nem tudja az alpolgármesteri pozíciót betölteni, amit sajnálattal vettem tudomásul – fogalmazott Pásztor János.
A 2024. június 9-i helyi önkormányzati választások során a polgármesterválasztást Pásztor János a szavazatok 51,22 százalékának megszerzésével nyerte a voksok 48,78 százalékát begyűjtő Salamon Tamás ellenében, mindketten független jelöltként indultak. A gyöngyöshalászi képviselő-testület tagjai október elsejétől Bartókné Greskó Zsuzsanna, dr. Törcsvári Zsolt, Huszár Zoltán, Kiss Tibor, Salamon Tamás és Tóth Zoltán. A grémium valamennyi tagja független, egyéni listás jelöltként szerzett mandátumot.
A gyöngyöshalászi alpolgármester hiánya végül jogkövetkezményeket von maga után
A jegyzo.hu weboldalon dr. Feik Csaba jegyző, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem címzetes egyetemi docense részletesen elmagyarázza az alpolgármester meg nem választásának jogkövetkezményeit. Többek között az olvasható a cikkében, hogy a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (Mötv.) kötelezővé teszi a helyi önkormányzatok képviselő-testületei számára, hogy legalább egy alpolgármestert válasszanak. Ha csak egyet választanak, akkor azt a saját tagjaik közül kell megválasztaniuk. Mindezt a polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősített többséggel, a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére kell megtenni a képviselő-testület alakuló vagy az azt követő ülésén. A cikk írója elmagyarázza: ha nincs javaslattétel, ha nincs jelölés, az jogsértő; az önkormányzat, még pontosabban a polgármester jogsértő cselekménye a javaslattétel elmulasztása – Gyöngyöshalász esetében nem ez a helyzet. Dr. Feik Csaba az írásában azzal folytatja, ha van javaslattétel, van jelölés, de a képviselő-testület nem választja meg a javasolt, megjelölt személyt, akkor az szintén jogsértő cselekmény, az alpolgármester megválasztására vonatkozó döntés elmulasztása. Mindkét eset a kormányhivatal törvényességi felügyeleti jogkörében történő, a törvény által meghatározott eljárást vonja maga után. Az eljárás részletei a cikkben olvashatók.
Portálunkon két éve írtunk arról, hogy Gyöngyössolymoson, a grémiumon belüli ellentét miatt akkor már több mint két éve nem volt alpolgármestere az önkormányzatnak.