2025.02.05. 18:15
Bombahír az autósoknak: megnyitják a leállósávokat az M3-ason
A hazai gyorsforgalmi utak kezelője egy Európában már kipróbált rendszert tervez bevezetni Magyarországon. Az M3-as autópálya is kap intelligens leállósávot.
Friss cikkében arról ír a Vezess.hu, hogy a több százezer autóval terhelt autópályákon, például az M3-as autópályán, célszerű lesz bevezetni az intelligens leállósávokat. Már 2019-ben felmerült, hogy a hazai gyorsforgalmi utak, például az M7-es autópálya leállósávjait indokolt esetben megnyissák teljes értékű sávnak egy technológiai fejlesztés segítségével.

Forrás: Szakony Attila/Zaol.hu
Külföldön már elég régóta alkalmazzák több országban is. Például az USA-ban Colorado államban hosszú évek óta használják ezt a rendszert az autópályákon, azaz, hogy bizonyos leállósávokat ideiglenesen meg tudnak nyitni teljes értékű sávnak azokban az időszakokban, amikor ezt a forgalmi helyzet indokolja. Egyes országokban az úgynevezett C-Roads rendszert is tesztelik, amely egy önműködő intelligens megoldás. Az autók úgymond kommunikálnak a járműirányító rendszerrel, és a begyűjtött forgalmi adatok alapján valós időben tudja a rendszer megnyitni vagy épp lezárni a leállósávot. Európában is több országban kipróbálták már, a németeknél az A8-as autópályán, de a britek is több szakaszon használtak megnyitható leállósávokat, nem mindig vált be, mert az autósok sokszor nem tudták eldönteni, hogy adott időszakban éppen szabad-e használni a leállósávot, vagy nem.
Az intelligens leállósávok (ITS) előnyei, hogy plusz forgalmi sáv építése nélkül lehet növelni az útszakasz áteresztőképességét, a már meglevő infrastruktúrát kihasználva rugalmasan kiszélesíthető az úthálózat szükség esetén. A hátránya, hogy csak addig működik, míg nem következik be baleset ezen a sávon, vagy amíg nem robban le ott egy jármű. Utóbbi esetekben viszont növekszik a balesetveszély is. Folyamatos üzemeltetést és digitális táblák elhelyezését igényli, technológiai karbantartás szükséges stb. A megkülönböztető jelzést használó járművek elhaladásakor a kocsisor szétnyílhat, de egy autómentő, amely a balesetet szenvedett járművet elszállítaná, az eddig a leállósávon tudott haladni. Ebben a rendszerben viszont az ő munkája a jelenlegi formában ellehetetlenülhet, ezért számára is szükségessé válhat a megkülönböztető jelzés használata.
Hol lesz még ITS-rendszer az országban? Az M3-as autópályán is?
A Vezess.hu azt írja, az M7 és az M3 autópályák bővítése során is ITS-rendszerrel ellátott leállósávok létesülnek majd. Az M3-as felújítása indul időben a legkésőbb, ahol az M31 autópálya csomópontjától Gyöngyösig építik ki a 2-szer 3 forgalmi sávot ITS-sávval, míg az M0-M31 közötti szakaszon 2-szer 2 forgalmi sáv lusz ITS-sáv épül, mindez összesen 67 kilométer hosszon.
Az M3-as autópályán már több ízben voltak felújítások, már 2024 nyarán írtunk arról, hogy burkolatfelújítás volt a Vásárosnamény felé vezető oldalon Hatvan környékén, ezért sáveltereléssel közlekedtek arra az autók.
Szeptember végén is nagyobb odafigyeléssel kellett közlekedni, Gyöngyös és Kál között zártak sávot, illetve Hatvan környékén is. Akkor még a nagyfügedi pihenő sem volt használható, nem is volt véletlen, hogy ezekben az időkben torlódott arra a forgalom.
Decemberben pedig arról számoltunk be, 2,2 millió négyzetméteren újult meg a Heves megyét keresztülszelő sztráda, idén pedig pedig további 1,6 millió négyzetméteren tervezik megújítani a pálya burkolatát.