2025.04.02. 06:55
Szinte mindenkit felháborít, de kinek a feladata letakarítani az útra felhordott sarat?
Itt a tavasz, beindultak a munkálatok a termőföldeken. Az utakon egyre több mezőgazdasági munkagép közlekedik, érdemes figyelni.
A tavaszi munkálatok miatt ismét lehet mezőgazdasági munkagépekre számítani az utakon. Sokszor a lassabb haladású járművek lelassítják a forgalmat, emiatt konfliktusok alakulhatnak ki az utakon.

Forrás: Bencsik Ádám/Beol.hu
Mindezzel kapcsolatban megkérdeztük Petz Zoltánt, az egri Family autósiskola vezetőjét, mire kell figyelni, ha autóba ülünk. A szakember elmondta, hogy valóban lehet számítani lassabb forgalomra a termőföldek és az úticél között. Emiatt torlódás alakulhat ki, ami miatt fokozott türelemre van szükség.
– Előírás, hogy a földről csak úgy jöhet vissza az útra, ha letisztítják a kerekeket, de ez vagy megtörténik, vagy nem. Tapasztalatok szerint a kisebb falvakban csak fogják magukat és felhajtanak az úttestre. Ez rengeteg sarat jelent az aszfalton, ez pedig balesetveszélyes, főleg a motorosokra nézve – mondta Petz Zoltán.
Kiemelte, hogy ilyenkor olyan helyekre is behajthatnak a munkagépekkel, ahová máskor nem, ha munkavégzés céljából haladnak arra. Jellemzően napkelte és munkaidő végén közlekednek, de az a tapasztalat, hogy ez napkelte és napnyugta ideje szokott lenni, nem hagyják abba a munkát csak azért, mert lejárt a 8 órás munkaidő.
– A legfontosabb a közlekedők szempontjából a türelem. Ha a munkagépek vezetői nem dolgoznának, nem lenne gyümölcs, nem lenne, búza, árpa, nem lenne étel. Ne bántsuk a traktorost, aki termeli az ételünket – fogalmazott Petz Zoltán.
A mezőgazdasági munkagépek gyakran a teljes úttestet elfoglalják
Megkérdeztük a Heves Vármegyei Rendőr-főkapitányságot, mit tudnak elmondani mindezzel kapcsolatban. Kérdésünkre Erdélyi Róbert r. alezredes, a Heves VMRFK Balesetmegelőzési Bizottság titkára válaszolt.
– A tavasz beköszöntével megkezdődnek a mezőgazdasági munkálatok, így már számítanunk kell a mezőgazdasági gépek jelenlétére a közutakon. A tavaszi mezőgazdasági munkálatok megkezdésével az autósok is több mezőgazdasági munkagéppel találkozhatnak a közlekedésben. A gyorsforgalmú utakon ideális esetben nem láthatók ilyen speciális járművek, azonban a vidéki, különösen a kisebb falvak közötti alsóbbrendű utakon az előfordulásuk gyakori. A mezőgazdasági munkagépek vezetőinek nehéz dolga van a közúton, mert gépeikkel gyakran a teljes úttestet elfoglalják a közlekedés során – közölte az alezredes.
Kiemelte, a szemből érkező vagy az előző járművekkel való találkozáskor elsősorban a mezőgazdasági munkagép vezetőjének kell mindent megtennie a saját és a mások biztonsága érdekében. Mégis a közúton közlekedő sofőrök jól teszik, ha ezeket a gépeket fokozott óvatossággal és mérsékelt sebességgel közelítik meg, felkészülve az átlagtól eltérő közlekedési manőverekre. A mellettük való elhaladás, előzés is jóval veszélyesebb, nagyobb odafigyelést és türelmet igényel.
Szavai szerint a munkagépek a közutakon lassan haladnak, a megszokott közúti járművekhez képest nagyobb méretűek lehetnek, ezért feltorlódhat mögöttük a forgalom, előzni viszont csak óvatosan, jól belátható útszakaszon lehet, nagy oldaltávolságot tartva.
– Mezőgazdasági járművel mindenütt lehet közlekedni, ahol azt a KRESZ nem tiltja. A mezőgazdasági munkákra használt lassú járművek óránként maximum óránkénti 25 kilométeres, mezőgazdasági vontatók legfeljebb óránkénti 40 kilométeres sebességgel haladhatnak. A jelzőfényeknek nem szabad takarásban lenniük, a kombájnokról pedig le kell szerelni a vágóasztalt – részletezte Erdélyi Róbert.
Hozzátette, hogy mivel a forgalmat figyelmeztető kísérőjármű csak akkor kell, hogy felvezesse a mezőgazdasági járművet, ha több mint 4,5 méter széles, így az autóvezetőknek fel kell készülniük rá, hogy váratlanul is felbukkanhatnak az utakon. A kíséretre nem kötelezett járművek java is túlméretes, és sebességük alacsony (ez gyakran okoz torlódást, próbára téve az autósok türelmét), gyakran húznak vontatmányt, így a hosszúak is lehetnek. Kiemelte, hogy villogó, sárga fénnyel kell ellátni az olyan járműveket, amelyek szélesebbek 3 méternél.
– Ugyan a mezőgazdasági gépeket megfelelően ki kell világítani, illetve meg kell takarítani a rátapadt sártól, hiszen ez szennyezi a közutat és balesethez is vezethet, ez nem mindig történik meg, így az észlelésük nehezebb. A pótkocsi rakományát le kell takarni, majd pedig rögzíteni, illetve megjelölni, ha a járművön túlnyúlik – fogalmazott az alezredes.
A mezőgazdasági munkagépek nem csak tavasszal, hanem aratáskor is megjelennek az utakon, erről itt írtunk: