Feloldhatatlan ellentét

2025.04.14. 19:52

Nő a feszültség, feloszlathatja magát a nagyfügedi testület: itt vannak a részletek

Nagyfügeden mára sosem látott szakadék alakult ki romák és magyarok között a tavalyi választási kampány óta, ebben a felek egyetértenek. A nagyfügedi képviselő-testület április 15-én dönt az önfeloszlatásról.

A nagyfügedi képviselő-testület április 15-én rendkívüli ülésén dönt a grémium feloszlásáról. Az indítványt a 2024. október elsején hivatalba lépett 7 fős testületből 6 képviselő írta alá: Jancsovicsné Harnos Brigitta alpolgármester, továbbá Bozsik Katalin, Szekeres Róbert, Szilágyi Dániel, Velkei Viktor és Zombori Csaba képviselők. Az alpolgármestert és Ürmös István polgármestert is megkérdeztük a kialakult helyzet okairól. Jancsovicsné Harnos Brigitta szerint a 6 képviselő kezdettől nem találta a közös hangot a polgármesterrel.

A nagyfügedi képviselő-testület április 15-én feloszlathatja magát
A nagyfügedi képviselő-testület április 15-én feloszlathatja magát
Forrás: Szabó István / Heol.hu

– A 6 képviselő különböző jelölti csoportokból került a grémiumba, mégis együtt tudunk dolgozni, az eltérő véleményeket meg tudjuk beszélni. A polgármesterrel viszont nem sikerült az együttműködés. Emellett az önfeloszlatás kezdeményezését két konkrét ügy is kiváltotta – kezdte Jancsovicsné Harnos Brigitta.
 

A nagyfügedi képviselő-testület döntését végül két vitás ügy váltotta ki

Az egyik esetben a Felzárkózó Települések (FETE) programban a Magyar Máltai Szeretetszolgálat (MMSZ) szociális bérlakás programja miatt mérgesedett tovább a helyzet a testület és a polgármester között.
– A környéken nem sok pozitívumot láttam eddig a programban – mondta az alpolgármester. – Tarnabodon hajléktalanokat költöztettek be. Nem a rendszerrel van a problémánk, hanem a feltételkörrel. Ha egy magánember eladja a házát az MMSZ-nek, mint Nagyfügeden is, azzal nem tudunk mit kezdeni. De közösen kellene megbeszélni, hogy az MMSZ dolgozó fiatalokat költöztessen be életkezdés címén, keresetigazolással, az MMSZ pedig ellenőrzi, hogy a szomszédokat ne zavarják, a házat ne lakják le, a rezsit és más költségeket kifizessék. Így semmi bajunk nem lenne ezzel. Ám egy falugyűlésen derült ki, hogy az MMSZ a gyest, ápolási díjat és 40 százalékban az alkalmi munkát is beszámítja jövedelemigazolásnak. Ha valaki az elhanyagolt, valószínűleg eladósodott házát nem tudta fenntartani, hogyan és miből fogja rendben tartani azt, amit a programban kap még plusz 35 ezer forint havi bérleti díjért. Nincs garancia, hogy nagyfügediek költöztetnének ezekbe. Meg kellett volna kérdezni a lakosokat, a testületet, és minden érintettet. Ezt a polgármester egyáltalán nem tette meg – emelte ki Jancsovicsné Harnos Brigitta.

Jancsovicsné Harnos Brigitta
Jancsovicsné Harnos Brigitta
Forrás: Szabó István / Heol.hu

A másik komoly ütközőpont a TOP Plusz 3.1.3 - 23-as helyi humán fejlesztés projektje során azért alakult ki, mert a képviselő-testület a ciklus elején a Szervezeti és Működési Szabályzatában (SZMSZ) rögzítette, hogy a polgármester legfeljebb 200 ezer forint összeghatárig költhet a grémium jóváhagyása nélkül.

Túllépte-e a hatáskörét a polgármester?

– A polgármester a projekt során fölvett dolgozni egy hölgyet megbízási szerződéssel – ismertette az alpolgármester –, amit az SZMSZ ebben a formában nem tiltott, de a bére a 200 ezer forintos limitet jócskán meghaladta. A polgármester körbe telefonálhatott volna a képviselőknek ezzel kapcsolatban. Ráadásul akkor, abban a formában az a megbízási szerződés mindenkinek előnytelen volt, a testület beadott egy módosító javaslatot, de a polgármester ezt zokon vette. Azt sem értettük, miért nem lett meghirdetve az állás. A polgármester szerint ez nem volt kötelező, amit aláírok. Ám úgy tisztességes, ha kiírjuk az állásajánlatot, és megvárjuk a jelentkezőket. A polgármester nem élt ezzel a lehetőséggel. A január 16-i testületi ülésen már kész tények elé voltunk állítva. Interpellációval éltem a polgármesterhez, amire azt válaszolta, ő nem tudta értelmezni a 200 ezer forintos limitet. Pedig felajánlottuk, hogy ha többféleképpen értelmezhető egy adott szabályzat, egyeztessünk. Nyitottak lettünk volna erre, de a polgármester nem. Az esetet a testület pénzügyi bizottsága megvizsgálta, fegyelmi eljárást kezdeményezett a polgármester ellen – összegezte Jancsovicsné Harnos Brigitta.

Mára sosem látott szakadék alakult ki romák és magyarok között

Mint mondta, Nagyfügeden mára sosem látott szakadék alakult ki romák és magyarok között, ami korábban nem volt.
– Ez szerintem amiatt van, mert a polgármester folyamatosan azt kommunikálja, hogy ő ellenszélben dolgozik, velünk nem lehet kompromisszumra jutni, rosszat akarunk neki. Szó nincs arról, hogy el akarnánk őt lehetetleníteni, hogy ne indulhasson a következő választáson. Meg sem tehetjük, szándékunkban sem áll. Viszont itt élünk, dolgozunk Nagyfügeden, itt vannak vállalkozásaink. Itt akarunk élni, szeretnénk itt tartani a gyermekeinket. Mi ezért szeretnénk dolgozni a továbbiakban is, nem egymás idejét rabolni rossz polgármesteri kommunikáció miatt, miközben nem fejlődünk. Ezért jutottunk el az önfeloszlatás eldöntéséig – foglalta össze Jancsovicsné Harnos Brigitta.

A polgármester szerint félrekommunikál a képviselő-testület, ő nem akar bevándorlókat a faluba

Ürmös István polgármester másként látja a történteket. A Magyar Máltai Szeretetszolgálat projektjéről kiemelte, hogy az MMSZ már az ő polgármesteri ciklusa előtt vásárolt 6 lakást Nagyfügeden.

Ürmös István
Ürmös István
Forrás: Szabó István / Heol.hu

– A Felzárkózó Települések program nem azonos azzal, ami Tarnabodon futott. A FETE kormányzati határozattal lépett hatályba, 300 település tartozik bele, Nagyfüged is. Az MMSZ statisztikai adatok alapján döntött. Az, hogy a program kormányhatározaton alapul azért is fontos, mert a joghierarchia miatt nem írhatunk felül kormányrendeletet helyi SZMSZ-szel. Félrekommunikál a testület, hogy én bevándorlókat fogok beköltöztetni a szociális bérlakásokba. Ez nem igaz! A nagyfügediek élveznek elsőbbséget. Nagyon fontos az is, hogy véleményezhetem a pályázó családokat, azaz, adott esetben melyik család költözhet, és melyik nem. Az MMSZ-szel együttműködve tudunk monitorozni. Ha nem működünk együtt velük, a FETE akkor is Jelenlét pontot létesít Nagyfügeden, s felmérik, milyen programokkal segíthető a családok felzárkózása. Ezt is véleményezhetem. A felzárkózás segítésével tudunk tovább építkezni a munka, a tanulás területén. De ennek egyik lépése az MMSZ programja, ezért működtem együtt velük. A testület azt is állította, hogy a kormány már visszavonta a MMSZ támogatását. A valóság viszont az, hogy a kormány helyett már az EU finanszírozza a projekt. Egyébként dolgozó, tisztességes nagyfügedi családok jelentkeztek a lakásokra – fejtette ki Ürmös István.

Fegyelmi jöhet egy vitatott SZMSZ-szabály miatt?

A polgármester kiemelte, hogy a TOP Pluszos projektet egy 2023-as pályázat eredményeként még az előző polgármester kezdte el.

– Kötelező eleme volt felvenni egy hölgyet, aki segít az önkormányzatnál a projekt programjainak lebonyolításában. Először hivatali dolgozókban gondolkodtunk, de a terv kútba esett. Ezután egyeztettem a hatvani pályázati koordinációs központtal, és megbízási szerződéssel felvettem egy hölgyet. A hölgy tehát sem közalkalmazott, sem közfoglalkoztatott nem volt, amiket az SZMSZ taglal. A megbízási szerződést az SZMSZ nem taglalja, és azt sem, hogy pályázati forrásra is vonatkozik-e a 200 ezer forintos limit. A megbízási szerződést nem önkormányzati forrás finanszírozta, önkormányzati forrásnál sosem léptem túl a limitet. A testület problémája mégis az volt, hogy túlléptem a 200 ezer forintos keretemet. Ami az állás meghirdetését illeti, államkincstári vélemény szerint sem szükséges, nem írja elő a pályázat. Én a pályázat sikeressége miatt döntöttem így, amiről tájékoztattam a testületet. Két ülés között dönthetek fontos ügyekben. Egy 46,5 millió forintos pályázatról beszélünk, nem szerettem volna, ha veszélybe kerül. A likviditási tervben eszközbeszerzésre 3 millió 255 ezer forint, a szakmai megvalósításhoz kötelező személyi jellegű kiadásra 4 millió 675 ezer 315 forint, egyéb költségekre a rendezvényekhez 16 millió 253 ezer 356 forint jut. Nem követtem el semmi súlyos dolgot, eleget tettem a pályázat kötelező elemének, hogy ne bukjunk el 46,5 millió forintot – hangsúlyozta Ürmös István.

Hogyan tovább, Nagyfüged?
Hogyan tovább, Nagyfüged?
Forrás: Szabó István / Heol.hu

A tavalyi választási kampány óta megnőtt feszültség senkinek sem tesz jót

– A fegyelmi eljárás, azt gondolom, okafogyottá vált, három hónap eltelt azóta, minden ki lett javítva. A fegyelmi komolytalan a testület részéről, hiszen feloszlatják magukat. Adott esetben azonban akár bíróság előtt is megvédem a becsületemet. Tiszta lelkiismerettel, tiszta kézzel állok fel a polgármesteri székből. Nagyon nehéz időszakon vagyok túl. Az elmúlt hat hónapban a testület a polgármesteri jogköreimet megcsorbította, ellehetetlenítette a munkámat. Pedig, kettős identitásom révén– roma is, magyar is – oldhattam volna a faluban a tavalyi választási kampány óta megnőtt feszültséget, ami senkinek és semminek nem tesz jót. Nagyon nehéz időszakot élünk, nagyon nehéz korszellemmel. Ilyen ellenszélben nem tudok dolgozni. Nagyfügedre nem a széthúzás jellemző, remélem nem ennek a korszaka jött el, s a gyűlöletet fölváltja a szeretet – összegezte Ürmös István.

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában