2025.05.09. 17:32
Lelőtték a tévét több száz hevesi családnál, súlyos okok vannak a háttérben
Közel félszáz gyöngyöshalászi előfizetőnél sötétültek el a tévéképernyők már több mint egy hete, mivel kiderült, az E-Piac Kft. engedély nélkül használta és értékesítette a Digi Kft. műsorjelét. Az ügyben már a NAV is vizsgálódik.
Ez év április 30-án 14 órakor mintegy 450 háztartásban szűnt meg a tévészolgáltatás Gyöngyöshalászon. Az előzményekről Pásztor János polgármester elmondta portálunkat, hogy április 17-én az önkormányzat levelet kapott a Digi Távközlési és Szolgáltató Kft-től:

Forrás: Czímer Tamás / Heol.hu
– Társaságunk tudomására jutott, hogy Gyöngyöshalászon az E-Piac Kft., mint független piaci szolgáltató engedélyünk nélkül használja és értékesíti a Digi műsorjelét, és azt felhasználva saját nevében nyújt televíziós műsorterjesztési szolgáltatást településükön. Társaságunk a szükséges jogi lépéseket megteszi, valamint a jogsértő helyzet felszámolása érdekében az E-Piac illetéktelen hozzáférését április 30-án megszünteti. Az E-Piac által kiszolgált lakossági előfizetők ezt követően nem férnek hozzá a cég által jogosulatlanul értékesített televíziós szolgáltatásokhoz – áll többek között a Digi levelében.
Az E-Piac Kft. április 23-án arról tájékoztatta az előfizetőit, hogy a tévészolgáltatást másik szolgáltatónak fogja átadni, és a tulajdonukban lévő optikai hálózaton tévéadást csak az a cég tud szolgáltatni a továbbiakban, amelynek az E-Piac átadja az infrastruktúrát. Pásztor János a helyzet tisztázására április 29-re tájékoztató gyűlést hívott össze a község lakói számára az érintett szolgáltatók meghívásával. A gyűlésen csak a Digi képviselői jelentek meg, de Pásztor János kivetítő segítségével igazolta, hogy április 24-én, 15 óra 26 perckor minden érintettnek küldött meghívót. Császár Zoltán a 4iG Nyrt. Csoport, a Digi tulajdonosa képviseletében tájékoztatta a megjelenteket.
Tévészolgáltatás folytatása? - Eddig, és ne tovább!
– Ez év január 15-én a gyöngyöshalászi önkormányzat – jogosan – megkeresett bennünket a televíziós szolgáltatásunk iparűzési adója miatt. Mi úgy tudtuk, itt nincs szolgáltatásunk, nem kell adót fizetnünk. Ekkor derült fény arra, hogy az E-piac Kft. a mi nevünkben, de az engedélyünk nélkül árulta a szolgáltatásunkat. Ez azért probléma, mert a televíziós szolgáltatásnál a szolgáltatónak szerződéssel kell rendelkeznie a tévécsatornákkal, azok felhatalmazására van szükség. Ez Gyöngyöshalászon az E-Piac hálózat vonatkozásában nem volt meg.
Január 15-én, amikor a tudomásunkra jutott ez a helyzet, megtehettük volna, hogy azonnal megkeressük a lopott tévéjel forrását, és lekapcsoljuk a szolgáltatást.
Nem tettük. Kezdeményeztük annak a tisztázását az E-Piaccal, mi és hogyan történt, próbáljunk megegyezésre jutni, de az E-Piac nem volt ebben partner. Közben kiderült, hogy a NAV is vizsgálatot folytat az E-Piacnál. Ekkor mondtuk azt: eddig, és ne tovább! Ugyanis a Digi és a tulajdonosa, a 4iG, mely a második legnagyobb hazai távközlési cég, nem engedheti meg magának, hogy illegális szolgáltatáshoz adja a nevét, olyan céggel legyen partneri vagy szerződéses kapcsolatban, amelyik nem jogszerűen működik – magyarázta Császár Zoltán.
Vajon hol lehet a pórul járt előfizetők befizetett pénze?
– Az E-Piaccal volt erre a tévészolgáltatásra vonatkozó szerződésünk, 2017-ben kötöttük, de most már felmondtuk. A szerződés megkötése óta azonban egyetlen előfizetőt sem jelentettek. Pedig ezt meg kell tenni a szolgáltatás megkezdésekor, hogy tudjuk, az előfizetők pénzéből mennyi marad nála, mennyi jön a Digihez, és mennyi megy tovább a műsorszolgáltatónak. Ez a szerződéses fél felelőssége, hogy bejelentse nekünk. Egy szerződés megléte önmagában egyébként pusztán egy jog megszerzését jelenti a szolgáltatásra, ha nincs benne tartalom, nincs egymással elszámolnivalónk. Esetünkben azonban volt szolgáltatás az E-Piac részéről, de mi egy fillért sem kaptunk tőlük, amiből tovább fizettünk volna előfizetőnként a TV2-nek. Az a pénz tehát, amit az E-Piac az előfizetőktől kapott, nem a jogos tulajdonosaihoz vándorolt. A pénz valaki másnál maradt. Az E-Piac működése miatt a Digi szolgáltatása is jogszerűtlenné vált a műsorszolgáltató előtt, ezért kell lekapcsolni a jelet – részletezte Császár Zoltán.

Forrás: Czímer Tamás / Heol.hu
"A mostani eset ugyanolyan, mint egy áramlopás"
Távközlési szolgáltatást szerződések alapján, a hírközlési hatóságnak tett bejelentéssel lehet végezni, tette hozzá.
– Ez gyakorlatilag olyan szolgáltatás, mint az áram-, a víz-, a gázszolgáltatás. A mostani eset ugyanolyan, mint egy áramlopás. A műsorjel lopását ugyanakkor technikailag nem lehet észrevenni, más technológiai alapokon nyugszik, mint a közösségi média vagy a telefonhasználat. Mi nem kívánunk olyan céggel együttműködni, amelynek nem feddhetetlen és jogszerű a működése, vagy csak a gyanúja is felmerül ennek. Kötelezettségünk sincs erre. Ezért hoztuk meg a döntést a szolgáltatás lekapcsolásáról – összegezte Császár Zoltán.
"Mélységesen felháborít az a lejárató kampány, ami a falugyűlésen történt"
Portálunk levélben kérte az E-Piac Kft. álláspontját az ügyben. Fraknóy Zsolt ügyvezető válaszában arról írt, hogy a gyűlésnek a Gyöngyöshalász Községi Önkormányzat Facebook-oldalára feltöltött videója alatti kommentjén kívül jelenleg mást nem kíván mondta az ügyről.
– Tisztelt gyöngyöshalászi polgárok, megnéztem a falugyűlés anyagát – kezdi kommentjét Fraknóy Zsolt. – Mélységesen felháborít az a lejárató kampány, ami a falugyűlésen történt. Néhány tényt közlök, ami mind a valóságot tükrözi, és erről Császár Zoltán úr említést nem tett, sőt az ellenkezőjét erőltette. Valószínűleg ezeket, amiket most leírok, ő sem tudja, ezért állított olyan dolgokat, amelyek nem fedik a teljes valóságot. Amit leírok, mindenről bizonyítékom van, amiket egy bírósági eljárásban elő fogok vezetni.
Az, hogy az E-Piac „lopta” a tévéjelet, nem igaz.
Az E-Piacnak szerződése volt. Ügyféljelentést azért nem adott, mert az optikai hálózatnak akkor még nem volt meg a használatbavételi engedélye, és ezért a Digi nem tudta volna a tévészolgáltatását számlázni önöknek. Ugyanis a tévészolgáltatást nem az E-Piacnak kell számláznia, hanem a Diginek az E-Piac adatszolgáltatása alapján. Ezután viszont az E-Piac a hálózatának használatáért számlázna a Digi felé. Ez a számlázási folyamat azért nem jött létre, mert nem volt használatbavételi engedély. Ezt Császár Zoltán úr nem említette – írta Fraknóy Zsolt.
"A jogi lépéseket mi is meg fogjuk tenni"
– A január óta tartó eredménytelen megegyezésről csak annyit mondanék, hogy Digi vezérigazgatójától a szolgáltatás felmondásáról szóló tértivevényes levelére válaszul kértem a tárgyalások megkezdését. Korábban már januárban, a NAV-vizsgálat idején megkerestem a Digit egy kapcsolattartón keresztül a szerződésünk ügyfélszámmal kapcsolatos problémájával. Ott jeleztem, hogy a használatbavételi eljárás hiányában nem tudtunk ügyfélszámot jelenteni, és ezt most már megtennénk visszamenőleges elszámolás mellett. Részünkről megvolt az elszámolással kapcsolatos akarat. A Digi vezérigazgatója elzárkózott, a felmondáshoz ragaszkodott. A NAV-vizsgálattal kapcsolatban el kell mondanom, hogy az E-Piac NAV-vizsgálata lezárult, elmarasztalás nélkül. Miután a NAV-vizsgálatot feljelentés előzte meg, ezzel kapcsolatban a jogi lépéseket mi is meg fogjuk tenni – emelte ki Fraknóy Zsolt.

Forrás: Czímer Tamás / Heol.hu
"A jogszabályok nem voltak kristálytiszták a mi esetünkben"
– A helyi adóval kapcsolatban a jogszabályok nem voltak kristálytiszták a mi esetünkben. Az olyan cégek esetében, mint a Digi vagy Telekom, akik csak távközléssel foglalkoznak, kell a helyi adót a szolgáltatási területen fizetniük. Az E-Piac bevételének kevesebb mint 25 százaléka volt távközlési bevétel, ezért nem egyértelmű, hogy a székhely vagy a szolgáltatási terület szerint arányosítva kell megosztani a helyi adót. Azóta utána jártunk, és úgy döntöttünk, önellenőrzés mellett megosztjuk a helyi adót székhelyünk, Szeged és Gyöngyöshalász között. Így Gyöngyöshalász is kap a helyi adóból.
A falugyűlésen vérlázítóan utaltak az E-Piacra, mint adócsaló cégre.
Hangsúlyozom, az E-Piac annak ellenére számlázott az ügyfeleinek, miután a szolgáltatást az előfizetők használták, hogy a Digi felé az elszámolást a használatbavételi engedély hiányában nem tudta megtenni. Ezt az elszámolást visszamenőlegesen az E-Piac megpróbálta rendezni. A falugyűlésen sajnálatosan nem tudtam részt venni. Az időpont egyeztetés nélkül, néhány nappal a falugyűlés előtt lett közölve. Polgármester úrnak és a Digi egyik illetékesének is írásban jeleztem, hogy nem tudok jelen lenni. Ennek okát is megjelöltem, mégpedig az egyeztetés hiányában korai időpontot. Kértem a polgármester urat, olvassa fel levelemet, ezt nem tette meg. Végszóként: a Gyöngyöshalászon megépített optikai hálózatot az E-Piac el fogja adni. Kérem, a hálózatot megvásárló céget keressék a lehető legjobb minőségű szolgáltatásért – foglalta össze kommentjében Fraknóy Zsolt.
"270 előfizetőnél feketén kötötték be a tévét"
Pásztor János polgármester a május 9-i helyzetről elmondta, hogy a tévészolgáltatás április 30-i megszüntetése 449 előfizetőt érintett a faluban. Közülük azonban csak 179-en voltak számlás ügyfelek, 270 előfizetőnél feketén kötötték be a tévét, emelte ki. Mint mondta, azóta sokan új előfizetés kötöttek más szolgáltatóknál, de vannak, akik még mindig kivárnak – ők továbbra is csak az elsötétült tévéképernyőt nézhetik.