Eger

2019.02.22. 11:30

Tíz év után Egerben enyhítették Cseh Tamás hiányát

Lassan tíz év telt el azóta, hogy Cseh Tamás, már nem énekli el helyettünk, ami nincsen, vagy nem volt megírva magyarul. Most az évtizednyi hiányt enyhíteni Egerbe érkezett a két alkotótárs, Bereményi Géza, a dalok szövegeinek legendás szerzője és az alkotótárs, Másik János, akivel együtt írta Tamás az első lemez, a Levél nővéremnek dalfolyamát, s akivel hosszú évek kihagyása után folytatták az Irénnek szóló levelek sorát.

Ebner Egres Béla

Bereményi Géza: Magyar Copperfield címen fog megjelenni a könyvem

Forrás: Heves Megyei Hírlap

Fotó: Gál Gábor

Cseh Tamás már nem lehetett ott a Forrás színpadán testi valójában, de szelleme és a dalban való hite ott lebegett a nézőtér fölött. Nem biztos, hogy ettől több lett a produkció, melyben Másik János szólaltatta meg a közös dalokat, s Bereményi olvasott prózát, verset, s szavalta – immár költeményekké nemesedett – dalszövegeit. A dalok, a versek elhangzottak, dúdolta, mormolta ki-ki tehetsége, érzése szerint őket, de a hiány, annak a figurának a nemléte, aki hajdan Cseh Tamásnak adta ki magát, betöltetlen és betölthetetlen űrt hagyott. Igaz ez még akkor is, ha a díszletül szolgáló asztalon, az olvasólámpa fénykörében, a palack vörösbor mellett három üres pohár állt, amikbe János, egy megfelelő dramaturgiai pillanatban betöltötte a bíborszín nedűt. S valódi fájdalom, felerősödött, gyötrő hiány hasított a nézőkbe, amikor Bereményi poharához nyúlt, s koccintott az árván maradt itallal. Ott volt hát egy író, egy zenész, valakinek a hiánya, és voltak dalok és poharak, meg jelen volt az árván maradt Cseh Tamás nemzedék…

Aztán – ahogy az egy-egy Cseh Tamás-est után lenni szokott – eljött az ideje a beszélgetésnek is. E sorok írójának épp negyven évvel ezelőtt volt az első ilyen alkalma, amikor a Marczibányi téri művelődési házban adott Cseh Tamás–Bereményi Géza-koncert után sokadmagával leülhetett egy kisebb szobában, s gonosz italok mellett válthatott szót a két – akkor még – fiatal emberrel. Aztán persze, ha Tamás Egerben járt, mindig adódott alkalom egy kis privát világmegváltásra.

Bereményi Géza: Magyar Copperfield címen fog megjelenni a könyvem
Fotó: Gál Gábor / Heves Megyei Hírlap

Különösen emlékezetes ezek közül az a nap, melynek délutánján a Republic koncertezett a Bazilika előtt, este a Líceumban pedig Tamás lépett föl. A fellépés előtt együtt hallgattunk bele Cipőék zenéjébe, aztán meg Bódi László jött föl a díszterembe, Cseh Tamást hallgatni. Történt mindez húsz éve, éppen abban az évben, amikor napvilágot látott közös lemezük, a Levélváltás.

A borozós, beszélgetős este most sem maradhatott el. Fellépés utáni, jóleső fáradtsággal fogta kezébe a poharat Bereményi, akitől megkérdeztem, jól látom-e, hogy Tamásról nem szívesen beszél.

– Semmi bajom a Tamással, nehogy azt hidd! De személyes dolgokról nem szívesen beszélek, ezért nem teszem. Ez pedig egészen ilyen. De nagyon örülök, hogy megismerhettem, hogy együtt dolgozhattunk. Szerintem most ő is ezt mondja a túlvilágról – ahonnan őszintén szoktak beszélni… Én pedig most őszintén, az innenső világból azt mondom, hogy ezzel semmi gond sincs. Ezt, a Keresztben jégeső című műsort olyan dalokból állítottuk össze Jánossal, amiknek én vagyok a szövegírója és részben a Tamás, részben János szerezték a zenét, s összekeveredik ez a három ember, gondolat, alkotó. Mi ketten vagyunk az élők, ezért mi vagyunk azok, akik elő tudjuk közösen adni ezeket. Én pedig olyan szövegeket, prózai visszaemlékezéseket olvasok fel, amiket egyáltalán nem a Tamásnak írtam, de a dalok ezekből erednek. A három személy együtt van valahogyan, mégsem a Tamás szellemének a megidézése történik a színpadon, hanem egy másfajta szellemidézés. A daloknak a megidézése. Aki ezeket szereti, az megismerheti egy másik oldalukat, ráadásul szerintem a lényegüket, azt, hogy miből és honnan erednek. Mintha ez a műsor a dalok forrásvidékét térképezné föl.

– Ehhez képest ma ugyan az est elején felolvastad a Jézus újságot olvas című novelládat, ám aztán inkább a líra, a saját verseid kerültek terítékre.

– Éppen ezt élvezem ebben, hogy nincsenek kötöttségek. Az éppen adott hangulathoz tudom alakítani a műsort. Sokkal több anyagot hozok magammal, mint amit végül fölhasználok az előadásban. Minden este olyan, mintha próbálnánk, hogy egyre jobb legyen. Most, a tizennyolcadik előadás után azt kell mondanom, hogy az alapkészleten is változtatnunk kéne, de alakul lassan. Igyekszem mindinkább jelen lenni a színpadon, s átadni mindent a közönségnek, amire képes vagyok. Úgy érzem, egyre felszabadultabb vagyok, át tudom magam adni, s be kell valljam: élvezem ezt a fajta szereplést. Pontosabban azt, hogy a közönség által nagyobb mélységet kapnak ezek a dalszövegek. Élvezem az érvényesülésüket. Nem a sikert, hanem ebben a közegben más, több jelentést kapnak.

– Hogy látod, mennyire maradhatnak ezek a szövegek, a dallamokkal együtt örökérvényűek?

– Mindent megteszek, hogy azok maradjanak. Egy részüket kiadtam verseskötet formájában, s ez is egyfajta megörökítés. Megörökítik azt, hogyan érzett egy ember a XX. század utolsó felében és a XXI. első évtizedeiben. 1946-ban születtem, s ez egy sokat mondó évszám. Több korszakot éltem meg és éltem át. Most írom a memoárjaimat, amelyben életem minden korszakát feldolgozom huszonnégy éves koromig. Gyakorlatilag addig, amíg nem találkoztam Tamással. Róla, az összeismerkedésünkről lesz azért szó, egy nagyon személyes írás erejéig, mégis ez az a pont, ahol befejezem a visszaemlékezéseimet.

– Miért éppen huszonnégy év a határ?

– Ez is olyan, mintha a dalok forrásvidékét akarnám fölfedezni, de nem! Ahogy a könyvemben megírom, három nevem volt. Hatéves koromban megfosztottak a születési nevemtől, az apám nevétől, huszon-egynéhány éves koromig a nevelőapám nevén éltem, s aztán választottam egy harmadik nevet, az anyám nevét. Ez, a harmadik név, a Bereményi küldött ki aztán az életbe. Akkor lettem önálló ember. Huszonhárom éves koromban jelentek meg az első novelláim, sőt az első kötetem is, s ezután egy-két évvel szeretném befejezni az önéletírásomat. Tapasztalataim szerint ugyanis az életnek két szakasza van. Az élet és a karrier, az élet pedig épp a karrier kezdetéig tart. Egy idős orvosprofesszor mondta nekem, hogy ha az ember belép első nap a munkahelyére, már a nyugdíjba lép ki onnan. Olyan gyorsan múlik, hogy szinte egy napnak tűnik a karrierrel, a munkával töltött idő. Eszembe jut ugyanerről egy másik történet is. Kodály Zoltán azt mondta, amikor New Yorkban meghalt Bartók Béla, hogy ő – mármint Bartók – a nehezebb életet és a könnyebbik karriert választotta azzal, hogy kiment Amerikába. Én pedig, aki Magyarországon maradtam – mondja Kodály – a nehezebb karriert és a könnyebb életet választottam. Ez nagyon sokat mondó gondolat, s ezért én az életem karrierem előtti időszakát, és a karrier elindulását szeretném papírra vetni. Írás közben jöttem rá, hogy az élettörténetem hasonlóságot mutat Dickens regényfigurájának, Copperfield Dávidnak a sorsával. Ő is árva gyerek és keresi magát a világban. Ezért Magyar Copperfield címen fog megjelenni a könyvem, ami ezeknek a daloknak a forrásvidékéről szól majd, s ami a memoárom.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!