2023.03.27. 19:57
Szerelem, ez viszi előre a világot, megnéztük a GG Tánc Eger új, látványos bemutatóját
Tudós professzorok megfogalmazása: akárhogyan is, a világot a szerelem viszi előre! Két ember közötti különleges rezgés, vonzalom, amelynek biológiai, kémiai következményei vannak: ebből fakad minden öröm, minden kreativitás, ez a művészet melegágya, a tudomány hajtóereje, a hit mozgatója. A Gárdonyi Géza Színház táncművészei ezt tárták elénk március 17-én este, s ha nem éreztük volna át valaha személyesen, megértettük.
Látványos előadás született
Forrás: Zelkó Csilla
A szerelem, ez a különleges és titokzatos valami életünk mozgatója, mint ahogyan Nagy László költő megfogalmazta a jövőnek szóló üzenetében, a fő kérdést: „Létem, ha végleg lemerült… Ki viszi át, fogában tartva, a szerelmet a túlsó partra?”
Topolánszky Tamás Harangozó-díjas Érdemes Művész most is remek szövetségeseket talált mondandójához. Pinczés István Jászai-díjas rendezőt dramaturgként, és egy fiatal, ám ígéretesen induló zeneszerzőt, az Erkel- és Bartók-Pásztory-díjas Zombola Pétert. Hogy a hely szellemétől se szakadjanak, el az amúgy egerszalóki illetőségű Road zenekart. Zombola Péter egy zenei montázst állított össze, melyben instrumentális és szöveges zenei elemek váltják egymást, felidézve a minket körülvevő összetett és kaotikus világ zenei hanghatásait, környezetét.
A rövidebb-hosszabb etűdökből építkező táncjáték a férfi-női szerelem megtapasztalt és megtapasztalható valamennyi szituációját állítja elénk. Az éteri vonzalom, a hétköznapi játszmák, a megtartás és elszakadás példáiban ki-ki saját élményeit fedezhette fel. Emellett az előadás egy történeti ívet is bejár: a kezdeti ismerkedéstől, az egymásra találáson át a kapcsolat kitettségének, veszélyeinek lehetőségeiről szólt a mozdulatok nyelvén. Majd az érzelmek és egymás iránti gesztusok elgépiesedését is megjeleníti, hogy a végén mégis a kiteljesedett szerelem őszinte arcát, a szeretetté, egymás iránti odaadássá szelídülését tapasztalhassuk meg általa.
Az előadás különleges értéke, hogy nemcsak beszél erről az érzelemről, hanem a mozdulatok intenzitása révén képes érzelmileg is felidézni a nézőben azt a „más állapotot”, azt az egyszerre beszűkült és kitágult változást, amit a szerelmes ember érezhet. Nincs ennél nagyobb fájdalom és nincs ennél nagyobb gyönyörűség! Ez a különleges rezgés (mozdulatok által is megjelenítve) formálja az öt pár interakcióit, miközben a Tündér, Manó, Állat, Virág is megjelenik a színen.
Az alkotók arról is meggyőznek minket, hogy a metál zene éppúgy képes ezt az állapotot tükrözni, mint a szelídebb kortárs instrumentális zene. Az egri közönség befogadóbb az átlagnál a táncszínházi produkciók esetén is! Az elmúlt években több egész estés előadás szoktatta ehhez a publikumot. Mégis, bátorság kell ahhoz, hogy a különböző életkorú és más-más befogadói attitűddel rendelkező publikum torkán lenyomják a kemény rockot is.
Baráth Zoltán játékmester nagy színpadi gyakorlattal, Emődi Attila koreográfus asszisztens – aki maga is főszereplő – felkészülten állították színre ezt a minden ízében pontos és megkapó produkciót, melyet a szép jelmezek, az ötletes szcenika és a gondos és kreatív világítás tesz teljessé.
Az egri színház a kényszerű energia szünet ellenére is méltó módon tért vissza a fényre megvalósítva az évadtervhez illő vállalást, amelyben a főszerep deklaráltan a szerelemé.