2018.03.17. 11:20
Emberi tragédia az egri színházban: lenyűgöző látványvilág
Az egri Gárdonyi Géza Színház tánctagozata az idén is meglepett bennünket néhány különleges előadással.
A darab látványvilága is lenyűgöző, plasztikus formában kel életre a történelmi példázat
Forrás: HMH
Fotó: Gál Gábor
Ezek egyike Madách Imre színművének, az Ember tragédiájának sajátos, korszerű olvasata Topolánszky Tamás Harangozó-díjas tagozatvezető, rendező megfogalmazásában.
Az örök érvényű, a történelem egyes korszakait felidéző, s az emberi életet értelmező madáchi gondolat korszerű színezetet ölt, s egyéni sorsunkat illetően töprengésre késztet. Nagy történelmi korszakváltások idején szokott aktuális lenni ez a dráma. Ez esetben az egyéni életszakasz készteti számvetésre a társulatvezető művészt a produkcióban.
Noha a madáchi szövegeket beleillesztette a táncjátékba az alkotó, azok sorrendet, és hangsúlyt cseréltek. (Bal József rendező, dramaturg volt segítségére ebben). A darab kezdetén az élete delén lévő Ádám és társa, Éva épp egy születésnapra készülnek. Az ünnepségre megérkeznek a gyerekek és az unokák, nagy a lárma és a zűrzavar. Ádám (Blaskó Balázs) egyedül és…magára marad.
Piros foteljében – mely nemcsak bútor, hanem maga az élet –, eltöpreng: jól történt-e minden, s ment-e a világ elébb? Lucifer (Kalmár Attila) fekete köpenyében kísértetiesen settenkedik a háta mögött, azt sugallván: minden értelmetlen volt, a gonosz irányít, uralja életünket.
Ádám eltöpreng, s megelevenednek a tragédia színei: egy-egy kudarc, tanulság. Az Ádámok és Évák örök harcában a főhős egyre bölcsebb, s persze egyre kiábrándultabb lesz. Éva (Saárossy Kinga) a nők örök melegségével és családszervező erejével tartja benne a lelket, s ahogy az élet buktatóin, az egyes jelenetek kudarcain is átlendíti társát.
Az álom, a gondolat, és az épp-itt-most valóság kontrasztjából körvonalazódik Ádám lélekrajza. Az egyiptomi szín a nemek harcát, az athéni – szellemes tablókkal – a jogállam útvesztőit, a római az érzékek elfajulását, a bizánci az eszmék küzdelmét rajzolja fel. A prágai szín Keplerjének neje, egyszer csak kiszól a képből: „Ádám, szükségem volna pénzre”. Ezt már az öreg Ádám fiának felesége mondja (Babócsai Réka és Nagy András kettőse), s a történelmi példázat maivá válik.
A párizsi szín alkalmas arra, hogy a forradalmi történéseket egy nagy táncos látomásban fogalmazza meg Topolánszky.
Az előadás legplasztikusabb jelenete a londoni szín, mely a kapitalizmus sokszínűségét és a fogyasztói társadalom kegyetlenségét mutatja meg. A fiatal nézők számára teljesen átélhető a fémszerkezetes csupa üveg irodaház, ahol egymásra se tekintve lüktetnek az alkalmazottak mobillal a kezükben, és a „kicsit más” homelessen át- és rálépnek a nagy igyekezetben. A falanszter és eszkimó szín már nem is tudja fokozni e jelenet intenzitását, csupán más eszközökkel erősíti meg a végkövetkeztetést.
Tulajdonképpen Ádám kétszer „adja fel” a létezés értelmébe vetett hitét. Az első felvonás végén, amikor a nagycsalád köszönteni jön a 70 éves nagyapát (Babócsai Réka, Fehér István, Nagy Adrienn, Nagy András, Novák Laura, Varga Kristóf és a gyerekszereplők) ám ekkor visszahőköl. Majd a történelmi színek végén látszólag győz Lucifer, de elhangzik az „Anyának érzem ó Ádám magam” (Ez esetben a fiatalabb Éva mondja ezt), s a születő élet reménye megtöri a tagadás szellemét.
Dramaturgiailag nem is szándékoztak következesen végigvinni a drámai mű átfordítását a tánc nyelvére, mégis, vagy épp ezért kiemelkedően értékes, izgalmas előadás született. A darab látványvilága lenyűgöző: fekete, fehér, piros színekben plasztikus formákban kel életre a történelmi példázat.
A diákok, – akikkel együtt néztem az előadást – már a szünetben forgásokat, vetődéseket, és kontakt táncot gyakoroltak a folyosón. A teljes befogadáshoz bizonyosan ismerni kell a madáchi művet, de – megkockáztatom – ennek hiányában is átütő üzeneteket közvetít az előadás emberi viszonyokról, csüggedésről és életreményről. Joni Österlund, Törteli Nadin, Emődi Attila, Kelemen Dorottya, Takács László, Tóth Karolina, Novák Laura, Szeles Viktória remek munkát végeztek. Nagy érdeme a produkciónak, hogy a színészeket is táncra késztette (némelyek egészen kiválóan beálltak a társulatba, Nagy Adrienn és Fehér István például) s a táncosok is megmutathatták színészi vénájukat. A barokk zenei részletek és kortárs effektek szervesen illeszkednek, és remek alapot nyújtanak az előadásnak. A díszlet szellemes, jól mobilizálható, a jelmezek beszédesek, letisztultak.
Sokat elárul a társulat kohéziójáról, hogy a direktor nagy alázattal vállalkozott e szerepre. Az idősebb korosztálynak is több üzenet el van rejtve az emberi tragédiában: merítsenek erőt ebből, ha a korszellem miatt egyéni életükben már végképp sötéten látják is a jövőt.