2005.07.06. 00:00
Nincs pénz a magánmentőkre
Garázsban maradhatnak az alternatív mentőszolgálatok rohamkocsijai. Az állam nem támogatja tovább tevékenységüket. A szaktárca szerint ezzel nem romlik az ellátás színvonala.
[caption id="" align="alignleft" width="307"] A minisztérium illetékese és a mentőszolgálat szóvivője is úgy látja, a betegellátás zavartalan lesz a fővárosban. Ettől azonban a tény még tény marad: kevesebb rohamkocsi áll készenlétben.
[/caption]Nem hosszabbítja meg az alternatív mentőszolgálatokkal kötött szerződését az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP).
A különböző magánszervezetek autói tizenöt éve segítik az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) egységeit. A sürgősségi betegszállításba két évvel ezelőtt kapcsolódtak be. Speciális rohamkocsijaik mozgó intenzív osztályként működtek. Feladataik között elsősorban a súlyos sérültek kórházak közötti szállítása szerepelt. Az OEP évi százhetvenötmillió forintot fordított támogatásukra.
Budapesten három szervezetet érint a változás. Az Európa Mentő, a Főnix és a Máltai Szeretet Szolgálat egy-egy speciálisan felszerelt járműve esett el az állami apanázstól.
– Június 29-én kaptunk egy faxot, amelyben közölték, nem hosszabbítják meg a másnap lejáró szerződést – mondta lapunknak Pusztai Mihály, az
Európa Mentő igazgatója. – Budafoki állomásunkról nem csak a fővárosban láttunk el feladatokat. Az autópályán történt balesetekhez is kaptunk riasztást. Támogatás nélkül több év fejlesztése mehet kárba.
Az Európa Mentő nem nyugszik bele az egészségbiztosítási pénztár döntésébe. A miniszterelnökhöz fordultak, segítséget kérnek Gyurcsány Ferenctől.
– Ígéretet kaptunk, hogy a száz lépés program keretében megoldást találnak a problémára – mondta Pusztai Mihály.
A Főnix kivételével a két szervezet továbbra is üzemben tartja rohamkocsiját. Megegyeztek az Országos Mentőszolgálattal, ám a havi négymillió forintos fenntartási költségeket immáron saját zsebből fedezik. Hogy meddig bírják, az kérdéses. A Máltai Szeretet Szolgálat heti két napon indítja el autóját.
– Nincs értelme évi százhetvenötmillió forintot költeni a magáncégek járműveire – mondta Kereszty Éva, az Egészségügyi Minisztérium főcsoportfőnöke. – Huszonnégy óra alatt átlagosan kétszer vonultak helyszínre. Nincs hiánypótló szerepük, az állam autói önmagukban is képesek ellátni a feladatokat.
A sima betegszállítás költségeit pedig megtérítjük.
A kieső járművek pótlására az OMSZ két nappal ezelőtt a meglévők mellé egy újabb speciálisan felszerelt rohamkocsit állított szolgálatba.
– Nem romlik az ellátás színvonala, a betegek semmi változást nem fognak észlelni – mondta lapunknak Győrfi Pál, a szolgálat szóvivője. – Mi továbbra is hajlandók vagyunk magáncégekkel szerződést kötni. Ám csak akkor tesszük ezt, ha megfelelnek a szigorú követelményeknek és állják a költségeket.
Remények és tények
Az alternatív mentőszolgálatok szerint a száz lépésből egyet feléjük is tehet a kormányzat. Ennek ellentmond Kereszty Éva nyilatkozata. Eszerint az állam 40 rohamkocsit és 80 mentőautót vásárol a száz lépés program keretében. Így ennyire sem lesz szükség a magáncégek szolgálataira.
Az állam nem támogatja tovább tevékenységüket. A szaktárca szerint ezzel nem romlik az ellátás színvonala. Kiss Gergely Remények és tények Az alternatív mentőszolgálatok szerint a száz lépésből egyet feléjük is tehet a kormányzat. Ennek ellentmond Kereszty Éva nyilatkozata. Eszerint az állam 40 rohamkocsit és 80 mentőautót vásárol a száz lépés program keretében. Így ennyire sem lesz szükség a magáncégek szolgálataira. A minisztérium illetékese és a mentőszolgálat szóvivője is úgy látja, a betegellátás zavartalan lesz a fővárosban. Ettől azonban a tény még tény marad: kevesebb rohamkocsi áll készenlétben. -->