Hírek

2008.01.17. 17:52

Szabadidő: vezet a zene

Világszerte, így Magyarországon is a zenehallgatás legnépszerűbb szabadidős tevékenység – derül ki a GfK kutatóintézet jelentéséből

Europress-összeállítás

A legtöbben zenét hallgatnak szabadidejükben, második helyre a GfK harminc országot érintő felmérése szerint a filmnézés, míg harmadikra az olvasás szorult. A fentieknél jóval kevesebben járnak múzeumba, művészeti kiállításokra vagy sportrendezvényekre.

Az összefoglaló eredményeket tekintve kiderül: közel minden második megkérdezett a zene iránt érdeklődik leginkább – a felmérésben részt vevők 46 százaléka állította ezt. A főbb kulturális érdeklődési körök sorában második helyen a mozi és filmek állnak, de alig maradt le a harmadik legnépszerűbb szabadidős tevékenység, az olvasás a dobogó második fokáról: a megkérdezettek valamivel több, mint harmada érdeklődik mindkét elfoglaltság iránt. A teljes összesítésből kiderül, sportolni a kérdezettek 14 százaléka szeret: hiába tűnik ez kevésnek, még így is meghaladja a művészetek és a tánc, színház iránt érdeklődők számát.

A közép- és kelet-európai térségben valamelyest változott az élmezőny sorrendje: régiónkban a filmek és a mozi iránti érdeklődés került az első helyre, melyet a zenehallgatás és az olvasás követ. Az aktív testedzés a Csehországot, Lengyelországot, Oroszországot és Magyarországot magába foglaló csoportban az utolsó helyre szorult: a megkérdezettek tizede tölti ezzel szívesen az idejét.

Ami a hazai eredményeket illeti: Magyarországon is a zenehallgatás az abszolút kedvenc. Második helyre az olvasás került: a megkérdezettek 43 százaléka kedveli ezt az időtöltést, a filmnézés a harmadik helyre futott be.

Hunyadi Zsuzsa szociológus, a Magyar Művelődési Intézet munkatársa szerint nem meglepő, hogy a zenehallgatás a került az első helyre: mint mondja, általános trend, hogy a technika fejlődésével bizonyos szórakozási formák bekerülnek a lakásokba. Így a zenehallgatás a háttérrádiózásnak és a gyakorlatilag mindenki számára elérhető műszaki cikkeknek köszönhetően válhat legnépszerűbbé. A szociológus emlékeztetett arra: az elmúlt években Magyarországon egyszerre nőtt a szabad – tehát nem munkával töltött – idő és a szórakozási lehetőségek (például szórakozóhelyek, üzletek, wellness-egységek) száma: így a kérdés elsősorban az, mi szívja fel a rendelkezésre álló többletidőt.

Fenntartásokkal fogadja az olvasás hazai népszerűségét mutató kutatási eredményeket Nagy Attila olvasáskutató: mint mondja, korántsem mindegy, hogy mit tekintünk valóban olvasásnak. Emlékeztetett arra, hogy míg a „lapfogyasztási szokásokat” firtató kérdések valóban vezethetnek a fenti eredményre, addig tény, hogy a magyar népesség közel hatvan százaléka nem vesz könyvet a kezébe. „Az olvasás nem könnyű munka” – mondja. Kérdés az is, mi a cél: a mindennapoktól való elszakadás, vagy a szellemi élmény.

A GfK NOP Roper Jelentése keretében 1997 óta minden évben harminc ország harmincezer 13 évesnél idősebb lakójával készítenek személyes interjút. A mostani jelentés alapjául szolgáló beszélgetések 2006 novembere és 2007 januárja között készültek az egyes országokban reprezentatív mintavétellel.  Magyarországon a városi lakosságot bemutató mintán készült a felmérés.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!