Hírek

2008.02.27. 06:10

Biztosításnál is hátrány az életkor

Nemcsak a bankok, hanem a biztosítók egy része is rútul bánik az idősekkel. Mint azt lapunk is megírta, néhány hete nagy port kavart a hír, hogy a pénzintézetek jelentős hányada nem nyújt hiteleket az öregebb ügyfeleknek az életkoruk miatt.

BAMA

Az ügy kipattanása óta a különböző hatóságokhoz a hasonló panaszok mellett számos olyan lakossági bejelentés is érkezik, hogy sok biztosító üres kézzel küldi haza a nyugdíjas ügyfeleket. „Egy 72 éves hölgy kitalálta, hogy szívesen utazgatna félretett nyugdíjából. A biztosítónál viszont azt közölték vele, hogy a kora miatt nem kötnek neki utasbiztosítást” – említett egy példát lapunknak Herczog Edit, az Európai Parlament képviselője. „Egy idős úr pedig nem mehetett el síelni, mert nem kötöttek neki balesetbiztosítást azzal az indokkal, hogy csonttörés esetén az ő műtéte jóval drágább lenne, mint egy fiatalé” – folytatta a sort. Pedig a hasonló gyakorlat törvénytelen, kizárólag a kor alapján nem diszkriminálhatnak senkit a pénzügyi szolgáltatók. Az Egyenlő Bánásmódról szóló törvény meghatározza többek között, hogy sem a szerződéskötéskor, sem az ajánlattételkor nem lehet kizáró tényezőként megjelölni az ügyfél életkorát. Már az is szabálytalan tehát, ha a hirdetésekben korosztályhoz kötik egy-egy termék elérhetőségét.

Próbaképpen megnéztünk néhány a nagyobb biztosítótársaság honlapján szereplő termékismertetőket. Kiderült, hogy az életbiztosításoknál szinte az összes ajánlatban szerepelt valamilyen korlátozás az ügyfél korára nézve. Gyakran nemcsak azt szabják meg a társaságok, hogy a szerződés megkötésekor maximum hány éves lehet az ember, hanem azt is, hogy a biztosítás lejártáig sem haladhat meg egy bizonyos kort. „Természetesen nem azt szeretnénk elérni, hogy mérlegelés nélkül bárki köthessen biztosítást, vagy kaphasson hitelt, hanem azt a gyakorlatot szeretnénk megszüntetni, hogy valakit kizárólag a kora miatt utasítsanak el” – magyarázta lapunknak Herczog Edit. A képviselőnő a múlt héten az időskorúak diszkriminációja ellen tanácskozásra hívta a különböző pénzügyi szakmai szervezeteket, fogyasztóvédelmi hatóságokat és civil szervezeteket. Itt közös nyilatkozatot írtak alá, amelyet a héten juttatnak el a piaci szereplőkhöz, biztosítókhoz és pénzintézetekhez.

Az idősekkel szembeni egyenlő bánásmódról szóló nyilatkozat főbb pontjai

– a pénzügyi szolgáltatók ne tekintsék az ügyfelek korát olyan tényezőnek, amely a szolgáltatásból történő automatikus kizárásra adhat okot

– alakítsanak ki az idősebb korosztály megfelelő kiszolgálására alkalmas pénzügyi termékeket

– részletesen vizsgálják meg minden ügyfél teljesítőképességét, pénzügyi hátterét a kérelméről szóló döntés előtt

– érthető termék- és szolgáltatás-leírásokat készítsenek

– a cégek belső szabályai is biztosítsák a diszkriminációmentességet

– alakítsanak ki az idősebb korosztály megfelelő kiszolgálására alkalmas pénzügyi termékeket

– részletesen vizsgálják meg minden ügyfél teljesítőképességét, pénzügyi hátterét a kérelméről szóló döntés előtt

– érthető termék- és szolgáltatás-leírásokat készítsenek

– a cégek belső szabályai is biztosítsák a diszkriminációmentességet -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!