Hírek

2008.02.05. 13:51

Tetovált, kitömött disznók az Ernst Múzeumban

A kortárs képzőművészet fenegyerekének tartott Wim Delvoye művészetét lehet szeretni és lehet utálni, nem észrevenni azonban lehetetlen. Most a budapesti Műcsarnokban rendezi meg kiállítását február 16-tól.

BAMA

Hangsúlyozottan az ellentétek kijátszására épülő, provokatív munkáival fittyet hány a konvencióknak és dogmáknak. Nyers őszinteségével, groteszk humorával egyszerre képes megnevettetni és meghökkenteni. Munkáit szemlélve nyilvánvaló a rokonság korábbi belga művészek alkotásaival. Műveiben Ensor szkatalogikus/trágár humora, Magritte szigorú abszurdizmusa és Broodthaersnek a művészeti világ hallgatólagos szabályrendszere iránti érdeklődése visszhangzik. Delvoye művészete a paradoxont dicsőíti, mely a belga szürrealista tradíción alapul, két eltérő elem és/vagy idea összekapcsolásán egyetlen műben. A delfti porcelán stílusában festett gázpalackok, a tikfából faragott, barokk mintákkal díszített betonkeverő, a közösülés aktusait ábrázoló színes üvegablakok vagy a gótikus katedrálisok csipkeszerű stílusában áttört munkagépek sajátos módon idézik elmúlt századok művészetét.

 Változatos alkotói módszere az egyszerű rajztól a valódi tetoválásig, a kitömött állatoktól a bronzöntvényig, az installációtól az élő malacokig, az ajakrúzs-nyomatoktól a röntgenfotókig terjed. Még ha alkotásai gyakran súlyosak, óriási méretűek is, játékosan csapongó asszociációkat kelt a tárgyak, jelenségek ironikus megközelítése. A részletesen kidolgozott Harley-Davidson- és Walt Disney-mintákkal tetovált disznók mellett minden bizonnyal legismertebb műve a Cloaca (2000-2007), melynek eddig 8 változatát készítette el. A nagyméretű installáció az emberi emésztési rendszert modellező bonyolult gépezet. Van szája, gyomra, patkóbele, hasnyálmirigye, különböző enzimeket tartalmazó palackok tartoznak hozzá és egy futószalag, ami rendszeres etetés mellett naponta szállítja az ürüléket, más szóval „végterméket”.

Wim Delvoye 1965-ben született, Gentben él és dolgozik. Nemzetközi elismertségét többek között olyan reprezentatív kiállítások alapozták meg, mint az 1990-es és 1999-es Velencei Biennále és az 1992-es Documenta 9. Az Ernst Múzeumban rendezett kiállítás a flamand művész eddigi munkáinak keresztmetszetét tárja elénk, ahol a tetovált disznók és a csipkézett acél betonkeverő-autó mellett egy eredeti, működő Cloaca nyújt majd várhatóan nagy médiavisszhangot kiváltó szenzációt.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!