2008.12.05. 07:00
Kölcsönből vesszük az ajándékot
A szakértői jóslatok ellenére nem marad el az idei karácsonyi vásárlási dömping. A válság ellenére költünk, akár hitelből is.
Úgy tűnik, nincs az a válság, amely megrendítené a magyarok vásárlási kedvét. A Kirakat.hu és a Szonda Ipsos legfrissebb felmérése szerint a lakosság alig-alig kívánja csökkenteni ünnepi kiadásait, sőt a megkérdezettek egy része még bőkezűbb szeretne lenni, mint tavaly. A válság a hitelfelvételi kedvünkre sincs hatással. Jelzi ezt, hogy míg tavaly a vásárlók két százaléka vásárolt ajándékot hitelből, az idén a kutatás szerint három százalékuk tervezi úgy, hogy csak később, kamatokkal megpakolva fizeti majd ki a karácsonyi meglepetéseket.
[caption id="" align="aligncenter" width="460"] A megkérdezettek egy része még bőkezűbb szeretne lenni, mint tavaly. KÉPÜNK ILLUSZRÁCIÓ!
[/caption]Pedig a válság kirobbanását követően sorra álltak elő az elemzők a borúlátó jóslatokkal, miszerint az idén messze nem lesz olyan heves az ünnepek előtt megszokott vásárlási láz, mint korábban, és így az áruhitelek iránti érdeklődés is jelentősen megcsappan majd.
A szakértők pesszimizmusa nem volt alaptalan, hiszen a tengerentúlról hazánkba is begyűrűző válság a hitelezési gyakorlatuk szigorítására kényszerítette a pénzintézeteket. A bankok a többi között búcsút intettek a jövedelemigazolás, illetve a fedezet nélküli áruhiteleknek, emellett a kamatokat is jelentősen emelték. Utóbbi folyamatot jellemzi, hogy míg tavaly karácsonykor még 25-27 százalékos THM (teljeshiteldíj-mutató) mellett lehetett kölcsönből karácsonyi meglepetéseket vásárolni, ez a szám ma már meghaladja a harminc százalékot is. Még szembetűnőbb a kölcsönök drágulása, ha az idei nyári időszakot vesszük alapul: június-augusztusban még 22-24 százalékos kamat mellett lehetett áruhitelből költekezni.
A nők többet, a férfiak többért ajándékoznak
Az átlagosnál nagyobb az ajándékozási kedvük a nőknek, mint a férfiaknak – derül ki a Kirakat.hu és a Szonda Ipsos felméréséből. Ugyanakkor a férfiak – különösen a 40-49 éves korosztály, a diplomások, a budapestiek, valamint a magas társadalmi státuszúak – körében átlagon felüli azoknak a száma, akik harmincezer forintnál is többet fordítanának az idén karácsonyi ajándékokra. A kutatás emellett arra is rámutat, hogy mind népszerűbbek a bevásárlóközpontok és a hipermarketek: ötből már négy ember innen szerzi be a megvásárolni kívánt termékeket.Cetelem: nem lesz visszaesés
Ami az egyes áruhitelezőket illeti, a Magyar Cetelem Banknál arra számítanak, hogy fogyasztásikölcsön-kihelyezésük az év egészét tekintve még nőtt, ám az utolsó két hónapban már csak a tavalyi szintet éri el. Tavaly az áruhitel-szerződések 30-35 százaléka az év utolsó két hónapjában született, és az idén is hasonló tendenciára számítanak a pénzintézetnél. A bank szerint annál jobban húz majd a hitelkártyaszegmens, ráadásul a vásárlást egy összegben visszatörlesztők aránya az idén alacsonyabb lesz, mint tavaly karácsony után.
Budapest Bank: élen a hitelkártya
A Budapest Banknál arról számoltak be, hogy októberben meghaladták a várakozásokat a személyikölcsön-kihelyezések, a tavalyitól azonban kis mértékben így is elmaradtak. Nagyobb a változás a múlt évihez képest azonban a hitelkártyáknál. Tapasztalatik szerint az ügyfelek érdeklődése azokra a kártyákra összpontosul, amelyekkel vásárlási kedvezmények is elérhetők. Ez különösen fontos szempont az ünnepek előtt, hiszen ilyenkor a megtakarítás, a nagyobb összegű vásárlások miatt, jelentős lehet.
Credigen: óriási a kereslet
A Credigen Banknál idén decemberben az áruhitelek negyvenszázalékos növekedésére számítanak az elmúlt évhez képest. Azzal számolnak, hogy hitelkihelyezési terveiket decemberben is túlteljesítik. Kevesebb új hitelkártya kibocsátásával számolnak azonban az év végéig a Credigen Banknál, elsősorban azért, mert az ügyfelek visszafogottabbak az újabb hitelek vállalásakor. Ezzel szemben a már használatban lévő hitelkártyákon a havi költési tendenciák nem változtak, a karácsonyi szezonra jellemző növekedést már most érezni lehet.